Ga naar inhoud

Over slimme konijnen


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Als je weegbree in de buurt plukt, was het dan eerst. Er kunnen honden lopen die eroverheen geürineerd hebben.

Ja, mijn konijnen springen over een hindernis. Je kunt ze erg veel leren. Ik strooi wel eens wat voer in de tunnel en dan zitten ze er gauw in. Trouwens ze racen er vaker doorheen.

Zie onderstaande video over kunstjes en verbaas je!! Ik heb dit filmpje op mijn telefoon staan en laat dat vaak aan mensen zien. Zo probeer ik meer kennis over konijnen over te brengen. Dat het geen dieren zijn voor in een hokje. En ook het filmpje waarin ik ze over een hindernis - kopie van een echte oxer - laat springen.

 

https://youtu.be/TpRQ8aidsOc

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-10-2022 om 20:56, To van de Veluwe zei:

Als je weegbree in de buurt plukt, was het dan eerst. Er kunnen honden lopen die eroverheen geürineerd hebben.

Ja, mijn konijnen springen over een hindernis. Je kunt ze erg veel leren. Ik strooi wel eens wat voer in de tunnel en dan zitten ze er gauw in. Trouwens ze racen er vaker doorheen.

Zie onderstaande video over kunstjes en verbaas je!! Ik heb dit filmpje op mijn telefoon staan en laat dat vaak aan mensen zien. Zo probeer ik meer kennis over konijnen over te brengen. Dat het geen dieren zijn voor in een hokje. En ook het filmpje waarin ik ze over een hindernis - kopie van een echte oxer - laat springen.

 

https://youtu.be/TpRQ8aidsOc

Wauw is dat jouw filmpje? Dan heb je je konijnen echt veel geleerd. Ik was al helemaal trots dat ze op schoot springen en kusjes geven Haha. Maar dit is echt next level. Hoeveel tijd steek je erin? Echt heel leuk om te zien.

Erg he, al die mensen die denken dat een konijn in een hokje alleen kan. Pff, hoe vaak ik daar wel niet met mensen in discussie ben. Ik maak meest het vergelijk met honden en katten, die stop je toch ook niet in een bench hun hele leven? Dat vinden mensen namelijk echt niet kunnen en komt de dierenbescherming om de hoek. Maar bij een konijn (en kanarie/ papegaai/ goudvis) is het algemeen geaccepteerd. Wie bepaalt dat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BaasjevanBrownie zei:

Wauw is dat jouw filmpje? Dan heb je je konijnen echt veel geleerd.

Nee, dat filmpje met 30 trucjes zijn verschillende konijnen van verschillende mensen. Mijn konijnen springen wel over een hindernis heen. Dat is al heel leuk om te zien. 'Hoog. en dan springen ze en dan druk ik op een clicker en dan krijgen ze een beloning.

Ik laat ook aan veel mensen - en vooral kinderen- die video van mezelf zien om te laten zien dat konijnen veel in hun mars hebben. Meer dan katten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Nee, dat filmpje met 30 trucjes zijn verschillende konijnen van verschillende mensen. Mijn konijnen springen wel over een hindernis heen. Dat is al heel leuk om te zien. 'Hoog. en dan springen ze en dan druk ik op een clicker en dan krijgen ze een beloning.

Ik laat ook aan veel mensen - en vooral kinderen- die video van mezelf zien om te laten zien dat konijnen veel in hun mars hebben. Meer dan katten.

Vond het al zo knap 😉 maar wel veel datzelfde (rex) konijn hoor, dat is een slim beest! En heel geduldig baasje. 

Of ze slimmer zijn dan katten weet ik niet, maar ze zijn pienter zat. Denk wel dat het per konijn verschilt. Mijn konijntje Ukkie is best wel dommig, terwijl Brownie enorm slim en bijdehand is. Vind het ook heel leuk hoe hij echt communiceert met mij. Als hij iets van gevaar ziet (een kat meest) gaat hij op zijn achterpootjes met mij contact maken, als ik die kat dan met veel bombarie wegjaag (waarvan Ukkie ook schrikt) staat Brownie triomfantelijk te kijken en gaat hij daarna binkies maken. Als ik niet in actie kom gaat hij steeds harder staan stampen en als ik zeg dat er niks aan de hand is, wordt hij ook echt rustig. Hij is heel angstig van kinderen, maar als ik in de buurt ben en hem roep komt hij toch naar ze toe. Dat zal hij met mijn man nooit doen. Heel bijzonder hoe zo’n beestje vertrouwen in je heeft. Ik heb hem ook geleerd op commando op schoot springen, af en toe klimt hij op mijn schouder ook en hij geeft dan neus-kusjes. En hij houdt enorm van aandacht, niet zo zeer om geaaid te worden, maar meer als publiek. Zodra je naar hem kijkt gaat hij hele shows opvoeren (die ik hier ook wel gedeeld heb op bb), echt zo’n uitslover. Als mensen hier zijn en zijn shows zien, zeg ik ook altijd dat hij doodongelukkig was geweest in een kooitje om die reden. Soms heb je dan nog mensen die zeggen; o maar die van mij doet dat niet (terwijl ze eigenlijk moeten zeggen; die KAN dat niet).

Zou wel meer tijd willen hebben voor ze, denk dat je Brownie ook veel kunt leren. Geef wel vaak de brokjes in intelligentiespeelgoed, hij heeft alles snel door. Ukkie snapt er na 100x nog geen snars van 🙈 Enige wat ze wel heeft geleerd is om Brownie dan te halen, zodat hij het wel even op kan lossen 😂

Clickertraining heb ik nog geen ervaring mee, maar lijkt me wel leuk om nog eens te doen.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit even afgesplitst, had weinig meer met hooi eten te maken 😉

Ik denk niet dat konijnen slimmer zijn dan katten. Je kunt zowel katten als konijnen veel leren, of juist bijna niks, volledig afhankelijk van de mate van eigenwijsheid en mens- en voergerichtheid. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen kun je zeggen dat prooidieren levend in groepen minder goede "probleemoplossers" zijn dan jagers, maar dat wil zeker niet zeggen dat die prooidieren "dom" zijn. Kort door de bocht: prooidieren moeten 2 dingen goed kunnen -> gevaar opmerken en maken dat ze weg komen. Jagers moeten kunnen "inspelen" op het te verwachten en onverwachte gedrag van de prooidieren. Als jagers met meerdere soortgenoten samenwerken, dan vergt dat nog meer van het vernuft en zijn deze makkelijker bereid om zich op een ander (soortgenoot/mens) te richten. Katten zijn solitaire jagers (over het algemeen) en hebben daardoor van nature minder de neiging samen te werken, maar als het hen iets lekkers oplevert dan willen ze heus wel samenwerken en een high five geven of zoiets. 😁 Als je ziet wat kraaien en eekhoorntjes zelf uitvogelen dan sla je stijl achterover. Zelfs inktvissen kunnen (sommige) problemen oplossen. Als de nood maar hoog genoeg is of de beloning super dan willen veel dieren en mensen zeker hun uiterste best doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dat goed zegt. Maar zal ook een beetje per dier verschillen, wij zijn als mens ook niet allemaal even intelligent 😉

Ik heb ook hele bijzondere filmpjes van kraaien en inktvissen gezien. Bizar hoe klein die laatsten zich ook kunnen maken, waar ze allemaal door kunnen. Misschien ook wel weer sneu om de nood voor ontsnappen zo groot te maken door ze in zulke kleine ruimtes te proppen. Geeft ergens ook wel aan hoe onnatuurlijk dat voor ze is.

En ik was ook heel verbaasd over hoe vindingrijk honingdassen zijn, eens een documentaire gezien hoe die overal uit weten te ontsnappen, schuifhekken openen, sleutels in het slot, onder hekken doorgraven, over muren klimmen, ladders “bouwen”, die schijnen overal uit en door te komen. 

Zo ver zijn mijn konijntjes gelukkig niet 🤪 Brownie staat wel heel slim achter de deur of het hek te wachten als ik er doorkom, zodat hij eruit kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-10-2022 om 22:02, To van de Veluwe zei:

Er is een video van een duiker die vriendschap met een inktvis sluit Best ontroerend.

 

https://radio1.be/lees/een-octopus-als-vriend-dat-kan

Dat is inderdaad een film die op Netflix staat. Leuk en goed verhaal, leuk om te kijken en inderdaad ontroerend. 

 

Soms vind ik het wel net iets te overdreven alleen. Hij gaat menselijke emoties toekennen aan de octopus, dat ik denk het blijft wel en dier en geen mens. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .