Ga naar inhoud

Rangorde na sterfgeval


TineBaert

Aanbevolen berichten

Hallo.

 

Deze zondag hebben we plots afscheid moeten nemen van 1 van mijn 3 konijntjes. Vandaag merkte ik in het hok dat er plukken haar lagen duidelijk van beide konijnen (andere vachtkleur). Ik heb het gevecht zelf niet gezien. Kan het zijn dat de voedster en de rammelaar opnieuw rang aan het bepalen zijn? Ik heb beide gecontroleerd op wondjes en beide hebben niets. We zijn nu 4 dagen na het wegvallen van de andere voedster. Ik merkte eergisteren (2 dagen na het overlijden) dat de rammelaar de voedster wat wegduwde bij het eten. Dit was eenmalig de dagen erna was dit niet meer het geval (ik ben er even bij blijven zitten om te controleren). Voor de rest eten ze hun hooi wel tegen elkaar aan en heb ik ze wel al samen in het schuilhokje gezien. Bij het oorspronkelijk koppelen van de 2 voedsters en de rammelaar was het vooral de rammelaar en de overleden voedster die in gevecht kwamen (geen groot gevecht). De 2 voedsters waren al gekoppeld. 
 

Iemand die me kan geruststellen dat dit normaal is? Of eventueel tips kan geven om grote gevechten en eventuele wonden te vermijden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt inderdaad vaker voor, dat ze na overlijden in een groep opnieuw de rangorde gaan bepalen.

Vaak gebeurt dat 's avonds of 's ochtends vroeg, op de momenten dat de konijnen het meest actief zijn. Overdag liggen ze vaak rustig bij elkaar en 's avonds gaan ze aan de slag. Zorg dus dat ze dan ook genoeg mogelijkheid hebben om elkaar te ontlopen. 

 

Als het niet rustiger wordt, of juist erger, dan zou je ervoor kunnen kiezen om ze even op neutraal terrein weer opnieuw te koppelen. Soms is die verandering van ruimte het duwtje in de goede richting dat ze nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .