Ga naar inhoud

Puberdagboek Namu

Evee

Aanbevolen berichten

Namu is vernoemd naar een orca, die bij het plaatsje Namu in Canada is gevangen in de jaren 60. Dat was de eerste orca die in shows met een mens heeft opgetreden. Mijn man is fan van walvissen, alle honden zijn naar walvissen en dolfijnen genoemd tot nu toe, om die reden. Overigens tegen het houden van deze diersoorten in gevangenschap, dat wil ik er ook even bij zeggen.

Keiko was de orca uit free willy,  Qila een beluga (witte dolfijn) en Namu dus ook een orca. 

In dit liedje hoor je haar naam zingen 🤣

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Namu is vernoemd naar een orca, die bij het plaatsje Namu in Canada is gevangen in de jaren 60.

Dus niet naar de Nederlandse Auto- en Motorunie?  😁 Ik dacht eerst dat het misschien een woord/naam uit de taal van de Inuit was. Engelstaligen zijn niet zo goed in een lange "a" uitspreken als wij, tenzij je op hun tenen stampt misschien, vandaar de korte "a"-klank. In Seaworld noemden ze elke orka in de shows "Shamu" naar een gevangen orka die maar zes jaar of zo geleefd heeft in gevangenschap in Seaworld (San Diego, dacht ik). Dat was best raar, want "onze" Gudrun uit Harderwijk werd in Seaworld Orlando ook aangekondigd als Shamu. De trainers die we later achter de schermen spraken, vonden de naam Gudrun niet uit te spreken trouwens. Wat een ellende waren/zijn die shows. We waren speciaal naar Orlando gegaan om te zien hoe het met Gudrun ging, naïevelingen als we waren, dachten we dat ze daar een reuze bassin zou hebben, niet dus. Het giga grote mannetje kon zijn kont niet keren in zijn solobadje. Gudrun heeft het ook niet lang gemaakt daar. Ze heeft nog wel 1 of 2 kalfjes gekregen (om de kassa nóg harder te laten rinkelen natuurlijk), maar ze is niet oud geworden. Enerzijds fijn dat haar lijdensweg voorbij was, anderzijds moet de mensheid zich diep schamen dat "we" ongeveer alle moraal terzijde schuiven voor een paar rotcenten. 

aangepast door JokeC
foutje hersteld
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nee, niet naar de Nederlandse Auto- en Motorunie.  Het betekent ook snoepje of lekkerding in het Fins heb ik mij laten vertellen door iemand die Fins is 😄

Het is echt ellendig gesteld met de walvissen en dolfijnen in gevangenschap. Enorm triest. Heb je wel eens opgezocht hoe het nu met Morgan is? Die een aantal jaar terug aanspoelde in Nederland. Die ging naar het dolfinarium, wat van een spaanse eigenaar is (net als neeltje jans). Die hebben nergens geld voor over, maar willen het wel verdienen. Nouja, die orca zit dus in een spaans park nu, op tenerife. Nieuw bloed, dus fokfabriek. Morgan is dus ook al haar tanden kwijt van het knagen aan de bassinrand, zit onder de littekens van de aanvallen van andere orcas, Ze strand zichzelf regelmatig om uit haar kleine bassin te ontsnappen en om even weg te komen van de andere orca's waar ze niet goed bij in de groep past. Ze heeft al miskramen en kalfjes gehad (volgens mij geen één in leven gebleven).  China en Rusland zijn overigens ook erg ijverig in dit verdienmodel.  Het verhaal wat jij van Gudrun vertelt, is dus echt zo een beetje het verhaal van elke orca in gevangenschap. Echt heel triest, van die dingen die je vertrouwen in de mensheid laten verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was de hel bleek uit die documentaire over Morgan in Tenerife. En dan die uitgestreken smoelen van die trainers, dierenarts en manager hoe ze ons sukkeltjes die natuurlijk niets wisten over orka's wel even zouden uitleggen hoe het écht zat....pure dierenliefde en prima zorg voor de dieren. Dat was toch ook in de tijd dat er wéér een trainer ergens door een orka verzopen of verwond was? Bij IJsland was toch een "verzamelbassin" gemaakt in zee door de Russen voor gevangen orka's die nog verkocht of verhuisd moesten worden om in gevangenschap geld in het laadje te brengen? Brrrr, nachtmerries krijg je ervan, zoveel leed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was Tilikum, in de documentaire Blackfish.

En dat bassin was inderdaad een jaar of twee terug, die waren in enorm kleine verblijven gewoon aan het verhongeren en sterven, die dolfijnen en walvissen daar. Die zijn wel vrij nu geloof ik: https://www.nationalgeographic.nl/dieren/2019/06/dieren-uit-beruchte-russische-walvisgevangenis-vrijgelaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even inhakend op het stuk over de orca's en dolfijnen in gevangenschap. Het is vreselijk triest. Ik ben gelukkig nooit in het Dolfinarium geweest en wil er in mijn leven ook geen cent aan uitgeven. Dierentuinen zijn over het algemeen niet veel beter begreep ik. Het gaat altijd om geld. De jonge dieren worden regelmatig verkocht aan landen als China en Rusland. Indirect draag je daar mijn inziens dan ook aan bij als je naar dit soort parken gaat. Brr, ik kan er niet meer naar kijken sinds ik dit weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat de laatste tijd goed met Namu. Ze is een stuk rustiger in huis aan het worden.

Ik heb het zelfs aangedurfd gisteren de kerstboom op te zetten. Veel bijzonders zit er niet in, lampjes, slingers en wat houten en papieren hangers die zelfs als ze ze er uit haalt, niet schadelijk zijn als ze ze op eet. Niets breekbaars.

Tot nu toe heeft ze er gelukkig nog niet veel interesse in gehad.

Met de verlatingsangstcursus zijn we ook begonnen. Daar lijkt ze tot waar we nu zijn nog niet veel moeite mee te hebben, maar we zijn nog bezig met het ongevoelig maken voor stappen die je neemt in huis voor je weggaat, dus nog niet met het alleen zijn zelf. We doen het rustig aan.

Dit weekend moest ze best veel in de bus zitten ivm familieverplichtingen. Ook dat heeft ze echt prima gedaan. We hebben onze mobieltjes als "babyfoon" gebruikt, dus even whatsapp beeldbellen met elkaar, één toestel in de bus laten, en de ander in huis leggen. Ze heeft die tijd dat het nodig was gewoon liggen slapen dus we konden weer een keer samen naar een sociaal iets van familie. Zaterdagavond heeft ze op die manier 3 uurtjes in de bus gezeten, zondag 2,5 uur (plus 3 uur reistijd).

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag vaccinaties en gezondheidscheck.

De dierenarts vond haar toch wat mollig worden en er mag wel ietsje af van het gewicht van nu 🙂

Daar waren we al een beetje op aan het letten, maar ze krijgt eigenlijk niet echt veel, als je naar de adviezen kijkt. Toch nog wat minder dus. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is gewoon fotogeniek 😄

We staan nog steeds op de wachtlijst voor een hond er bij. De moeder van Namu was vorige maand gedekt, maar ze is niet zwanger. We kregen nog wel de optie om naar een andere fokker te wisselen die een groot nest hebben waar nog pups beschikbaar zijn, maar we hebben besloten gewoon nog op de wachtlijst te blijven bij deze fokker. Het is juist wel fijn om nog wat tijd te hebben om met Namu te werken aan de dingen die nog bijsturing nodig hebben, zoals het alleen zijn, voor er een nieuwe hond bij komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van Qila trouwens nog een bot, een rugwervel denk ik, dat ze vond op het strand in Denemarken. Ik ben er nog niet achter van welk dier dat is, dus mocht iemand daar verstand van hebben kan ik gerust een foto plaatsen 😄 Ik vermoed een zeehond of bruinvis, maar ik heb nog niet echt vergelijkbare afbeeldingen op internet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .