Ga naar inhoud

Puberdagboek Namu

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

• Reacties 180
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dus misschien vanaf maart 2 van die tornado’s in huis…? Pfoe, ik moet er niet aan denken. Maar goed, ik heb dan ook bewust niet gekozen voor een extreem actief ras. Al moet ik zeggen dat het leven met Tumtum ook niet bepaald saai is 🫣🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja 😄 Ach ja, we weten het, het is gewoon afzien de eerste tijd. Onze ervaring is wel dat met meerdere honden, het wel makkelijker is dan een hond alleen. Niet alles, maar sommige dingen wel. Het was ook nooit de bedoeling dat Namu de enige hond zou zijn.

Het houd je fit, gisteren heb ik 20km gewandeld met Namu omdat ze 's avonds 3 uurtjes alleen moest zijn. Ik had eigenlijk gisteren moeten hardlopen maar ik had nogal spierpijn, merkte aan mijn lijf dat het even een extra beetje rust nodig had. Daarom voor flinke wandelingen gekozen in plaats van hardlopen. Morgen gaan we wel weer rennen. Ze heeft het ook echt gewoon nodig. Sinds ik met haar ben gaan rennen, gaat het zo veel beter met haar.

Vanochtend waren we in Goes en hebben we met Namu in een druk bezocht stadsbos gelopen, veel geurtjes, andere wandelaars, losloopgebied dus ook wel spannend wat je tegen komt. Maar het was niet heel druk en ze deed het prima. Ze kan echt steeds beter omgaan met spannende dingen en houd steeds beter haar aandacht bij ons in plaats van alles in de omgeving.

Het is gewoon zoeken naar manieren om haar zowel in haar koppie moe te maken, als lichamelijk. We wisselen het nu af, dag intensief bewegen, dagje rustiger aan, en dat herhalen. Op het dagje rustiger aan dan wat meer mentaal trainen of spelletjes doen, of zoals vandaag een nieuwe plek bezoeken. En dat bevalt wel goed eigenlijk. Ze groeit de laatste weken enorm in wat ze kan en aankan. Heel fijn voor ons, want het is niet echt makkelijk geweest.

En vanaf dit weekend trainen we ook met een online cursus op verlatingsangst, of FOMO (fear of missing out) in het geval van Namu, waardoor ze niet goed alleen in huis kan zijn. Hopelijk komen we daar een stapje verder mee op dat punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Mississippi zei:

Vergeet je ook niet een klein beetje wat voor ras Namu is...? Opzich zijn ze volgens mij redelijk gemaakt voor meer beweging dan gemiddeld.

Eh, nee hoor, ik mankeer niks aan m’n geheugen. Dat Namu een Malamute is, betekent niet dat ze niet nog steeds in de groei is. Of groeien die niet? Want dan heb ik uiteraard niks gezegd. 
@Evee gaf echter aan dat ze het hardlopen nu aan het opbouwen waren, in een volgens mij keurig en uitgebalanceerd schema, en dat ze nu op 18 minuten hardlopen zaten. 
Maar ze had spierpijn en dr lijf gaf aan een dagje rust nodig te hebben om te herstellen. En dan ga je 20km, dus ruim 5 uur, wandelen…?! 
Ik weet dat mijn mening geregeld afwijkend is dan die van de rest, maar dit vind ik voor een niet uitgegroeide hond die bovendien op uithoudingsvermogen dit misschien wel dénkt te kunnen en ook wel gewoon doet (want een malamute is een werkhond dus die gaat door tot ie letterlijk dood neer valt) maar in de verste verte niet op het niveau zit gewoonweg onverantwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sochtends een wandeling van 2 uur geweest, eind middag 1 uur, begin avond en later op de avond een half uur. Wandelen bouwen we echt al lange tijd op, vanaf dat ze pup is heel netjes. Haar wandelconditie is super goed. Een grote ronde van 10 km en 3x 2 a 3km verdeeld over de andere wandelingen is echt niet zo gek met een malamute. Ook niet op deze leeftijd. De 20 km op een dag had ik nog niet eerder aangetikt, nu wel dus.

Ze is door een fysiotherapeut en de dierenarts nagekeken voor we zijn gaan sporten . We volgen een schema en ze trekt nog geen gewicht en we joggen qua tempo. Geen galop dus. We letten op temperatuur en luchtvochtigheid. 

De 18 minuten rennen was echt aan één stuk door rennen. De eerste duurloop. De trainingen zijn ook opgebouwd van 15 tot 40 minuten, afwisselend wandelen en rennen. 

Ik heb zelf last van mijn knie, een oude blessure. Als ik hardloop komt daar 6-8 keer meer gewicht op dan bij een wandeling. Die voelde ik nu voor het eerst weer. Ik heb dus niet hardgelopen, maar flink gewandeld op deze sportdag. Namu herstelt snel van alle wandelingen en het sporten. We sporten 3x per week, juist ook om voldoende rust voor spieropbouw en herstel te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Evee zei:

Het houd je fit, gisteren heb ik 20km gewandeld met Namu omdat ze 's avonds 3 uurtjes alleen moest zijn. Ik had eigenlijk gisteren moeten hardlopen maar ik had nogal spierpijn, merkte aan mijn lijf dat het even een extra beetje rust nodig had. Daarom voor flinke wandelingen gekozen in plaats van hardlopen.

Geen enkele reden om te stuiteren volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Namu deed vanochtend een page puppy na. 🤣

Ik zat te ontbijten, ze liep in de woonkamer, ik lette eigenlijk niet zo op haar. Maar blijkbaar was de deur naar de badkamer niet goed dicht. Komt ze dus met de WC rol in haar bek en zo een wapperende sliert wc papier achter haar aan naar haar mandje rennen 😄 

Voor een brokje wilde ze wel ruilen gelukkig 😄

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, je ziet het ook echt aan haar koppie dat het ppuppy er een beetje af gaat. Goh, ze weegt gewoon bijna zo veel als een klein mens. Ik vind haar echt prachtig. Leuk om te lezen ook die puppy topics. Ik heb me nooit gerealiseerd dat een puppy opvoeden zo heftig kan zijn en echt vergelijkbaar is met een klein kind. Voor mij een reminder dat ik dat echt niet zou willen en het voorlopig bij konijnen hou. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mammafelina zei:

Ik zie zo’n grote hond in ons huis nu echter niet zo zitten, vandaar dat wij voor een kleine variant zijn gegaan 😄

Zo dacht ik eerder ook. Maar toen wij van een dwergpoedel overstapten op grote honden was ik om. Een grote hond is vaak rustiger. Ging rustig onder de tafel liggen of onderaan de trap. Kleine hondjes zijn drukker, blaffen meer en zijn beweeglijker. Vandaar dat ik het bij grote honden houd. Je merkte ze amper op in de kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .