Ga naar inhoud

Puberdagboek Namu

Evee

Aanbevolen berichten

Vanochtend voor de 2e keer hardgelopen. Ging weer goed. Behalve dat ze halverwege een tampon vond. Die ze gelukkig wel los liet en wilde ruilen voor wat lekkers. En dat er fazanten (8 of 9 ofzo) op de weg zaten die alle kanten om ons heen op vlogen 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het alleen zijn blijft heel lastig voor Namu, we hebben dus wat dingen omgegooid.

In de bus kan ze 4 a 5 uur zonder problemen alleen zijn. Dat is heerlijk, maar in de zomer niet praktisch. En ook niet ideaal omdat het niet heel erg sociaal geaccepteerd is als je je hond in een auto laat. Hoewel Namu er echt niets van krijgt en het juist fijn vind, zolang we het maar niet bij te warmte temperaturen doen. En daar letten we echt goed op hoor. Maar goed, we moeten dus wel proberen wat anders aan te leren. 

We hebben een tijdje terug de ren weggehaald in de woonkamer, omdat we het idee hebben dat het dus niet het alleen zijn op zich is (dat lukt immers wel in de bus) maar meer de ruimte waar ze in zit. Ik heb een beetje het idee dat Namu meer frustratie heeft van "waarom mag ik niet bij de groep zijn?!?!" dan echt angst als ze alleen is. Een soort frustratie dus. Als ze in een hele beschutte plek zit, zoals in de bus, gaat het wel prima. Maar de woonkamer is toch wat meer open en maakt dat ze zich toch druk maakt en dus niet goed alleen kan zijn daar.

In plaats van de ren hebben we 2.5 week geleden het kenneltje (bench) uit de bedrijfsloods in de woonkamer gezet. Dat is voor 's nachts en als we van huis zijn.

Dat ging in de nachten prima (op vorig weekend na, maar dat kwam niet door de bench), en ook met alleen zijn overdag lukt het wel voor momentjes. We oefenen ook los in huis zijn, en dat gaat ook wel, hoewel er ook wel een paar dingen gesloopt zijn 😄

Dat los in huis zijn gaat wel prima in de zin van dat ze stil is en zich niet overdreven druk maakt. Wat niet gaat aan dat punt is dat ze projectjes zoekt om te slopen. Knagen kalmeert haar. Ze heeft genoeg speeltjes liggen waar ze ook veel op knaagt, maar vooral als we er niet zijn pakt ze dingen die ze niet mag (waarschijnlijk voor aandacht). Keukenhanddoeken die ze van de haak trekt, schoenen, kussentjes van de bank, potgrond uit de bloempotten, zelfs de gordijnen zijn al kapot geknaagd. Heel vervelend, want eigenlijk wil je haar gewoon de ruimte en vrijheid geven, maar elke keer iets treffen dat kapot is en af en toe nog dure dingen ook, dat is gewoon niet wenselijk.  En je kan er niet boos om worden ook, want je bent altijd te laat.

Dat is te voorkomen door haar bijv. een kong of kauwsnack te geven. Maar ja, we willen haar ook geen enorme dikke hond maken, er zit dus wel een limiet aan wat je extra wil geven en hoe lang ze er mee doet. Best lastig dus!

Daarbij vind ik niet alle kauwsnacks even veilig om te geven als je niet thuis bent om toezicht te houden, als ze een groot stuk inslikken kunnen ze er ook gewoon in stikken.

Al met al is mijn man op het moment heel veel weg en sta ik er veel alleen voor, en dat maakt dat ik behoorlijk beperkt ben in mijn vrijheid. Dat is enige tijd niet erg, maar Namu woont inmiddels bijna een jaar bij ons, en ik heb soms het gevoel dat ik door haar nog meer beperkt ben dan ik was door de corona maatregelen 😄 Maar sinds een week of 2 dus wat dingen omgegooid om te kijken of het dan beter gaat. We bouwen het alleen zijn weer helemaal vanaf 0 op, en tot nu toe gaat dat prima, maar in de ren ging het tot een uurtje of 2 ook prima. We hopen dat het nu wel lukt om het langer vol te houden.

Al een tijdje merk ik ook dat Namu lichamelijk wat meer uitdaging nodig heeft. We wandelen genoeg, 2 a 3 uur per dag zeker. Maar juist het sporten is toch wat ze nodig heeft in de praktijk. Dat is logisch ook want daar zijn ze voor gefokt. Gelukkig is ze eindelijk op een leeftijd dat dat mag, ze is gezond genoeg bevonden en vorige week ben ik dus gestart met hardlopen. Haar conditie is net zo slecht als die van mij wat het hardlopen betreft, dus we bouwen samen op met een hardloop podcast (zoveel wandelen, zoveel rennen en dan steeds verder opbouwen). Maar als we gelopen hebben zit ze duidelijk echt veel beter in haar vel die dag, veel meer rust. Ik hoop dus dat de fysieke uitdaging helpt met het alleen zijn en het druk maken om alles.

Het is namelijk een hond die alles in de gaten houd. Nou hadden onze vorige malamutes dat ook wel. Die waren zich heel bewust van hun omgeving. Maar Qila merkte alles op, maar maakte zich werkelijk bijna nergens druk om. Namu merkt alles op en maakt zich er vervolgens ook heel druk om. En dat is dus ook als ze in huis is. Dat is heel vervelend.

Ik kan haar aandacht op straat wel naar mij trekken, maar om dat dan lang vast te houden is heel lastig. Het gaat wel steeds beter. Zo hebben we vanochtend voor een andere hond uitgelopen (eentje die naar haar gromt, lip op trekt en uitvalt) en liep ze echt heel goed met mij mee. Ook bij een kat die midden op straat zat liep ze mee, dat kostte wel wat meer overtuigingskracht, maar ze deed het wel.

Al met al dus echt nog een puberhond die aan het leren is, we zijn er nog lang niet. De meeste dingen gaan best goed en gaat ze prima in vooruit. Eigenlijk is het alleen zijn het enige echt lastige punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_20221027_094159.jpg

Zodra de zon een beetje opkwam zijn we gaan rennen vandaag, dan is de temperatuur nog een beetje laag (overdag lijkt het wel zomer!), is het heerlijk rustig, en zeg nou eerlijk: dit is toch een gouden uitzicht tijdens het rennen? 

Het gaat echt super goed. Ze vind het leuk, maar ik merk wel dat ze de hele training lang vind vol te houden. Waar ze enthousiast begint, zakt op driekwart de motivatie wat weg bij haar en moet ik haar echt wat coachen 😄 Maar we bouwen het niet voor niets met een schema rustig op. We lopen nu een half uur/ 4 km ongeveer. 

Juist door het actief bezig te zijn, lijkt er ook wat meer rust in haar koppie te komen. En dat is nodig. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Evee zei:

IMG_20221027_094159.jpg

Zodra de zon een beetje opkwam zijn we gaan rennen vandaag, dan is de temperatuur nog een beetje laag (overdag lijkt het wel zomer!), is het heerlijk rustig, en zeg nou eerlijk: dit is toch een gouden uitzicht tijdens het rennen? 

Het gaat echt super goed. Ze vind het leuk, maar ik merk wel dat ze de hele training lang vind vol te houden. Waar ze enthousiast begint, zakt op driekwart de motivatie wat weg bij haar en moet ik haar echt wat coachen 😄 Maar we bouwen het niet voor niets met een schema rustig op. We lopen nu een half uur/ 4 km ongeveer. 

Juist door het actief bezig te zijn, lijkt er ook wat meer rust in haar koppie te komen. En dat is nodig. 

Wauw wat mooi en zo sereen (foto's)

Wat fijn dat jullie samen kunnen hardlopen. Goede motivatie ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! Ook voor mijzelf!

Hoewel ik wel merk dat ik minder goed op mijn eigen tempo / houding  / ademhaling let omdat ik ook op Namu moet letten. Dan zegt mijn running coach dat ik vooruit moet kijken, maar kijk ik bijv. naar Namu naast of achter mij omdat die geen zin meer heeft 😄

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Namu zat er helemaal klaar voor, kom maar op met de treats! Grote teleurstelling toen we haar vertelden dat trick or treat voor kindjes is en we mensen snoepjes gaan weggeven. 

Nog even een ze start een pootitie voor no tricks just treats.

Screenshot_20221029-171143_Gallery.jpg

Ps. Het is een heel simpel cape ding wat ze aan  heeft, niet om haar heen, met een klein klittebandje in de nek.  En ze kreeg natuurlijk wel lekkere treats voor het poseren 😁

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Evee zei:

Namu zat er helemaal klaar voor, kom maar op met de treats! Grote teleurstelling toen we haar vertelden dat trick or treat voor kindjes is en we mensen snoepjes gaan weggeven. 

Nog even een ze start een pootitie voor no tricks just treats.

Screenshot_20221029-171143_Gallery.jpg

Ps. Het is een heel simpel cape ding wat ze aan  heeft, niet om haar heen, met een klein klittebandje in de nek.  En ze kreeg natuurlijk wel lekkere treats voor het poseren 😁

Awww kijk nou! 👻😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend was wel goede training voor Namu, met alle halloween drukte. Parade met dj-wagen, gillende kinderen, verklede kinderen, objecten in onze tuin en in andere voortuinen. Ze was gisteravond echt helemaal op van alle indrukken. 

Tijdens de trick or treat heeft ze even zitten joelen in de vensterbank, maar dat voegde wel wat toe aan de halloween sferen 😄 Uiteindelijk bij de zoveelste deurbel bleef ze gewoon liggen op de bank.

IMG_20221030_093610.jpg

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Namu is weer loops. Ik zag het al aankomen, maar het is wel heel snel weer. Ik vermoed dat dat misschien komt omdat het hondje van de buren ook loops is? Ze was het in juli. Nu dus maar 3 maanden er tussen. We moeten in november nog naar de dierenarts voor vaccinaties, dan vraag ik het voor de zekerheid nog even na. 

Een gespleten loopsheid was het ook niet, vorige keer is ze echt ook drie weken loops geweest.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond had ik een vergadering en mijn man is er op het moment niet. Dus Namu moest alleen zijn voor een uur of twee in de avond.

Ik had mijn bus op de oprit gezet en heb Namu overdag flink moe gemaakt met flinke wandelingen. Ik heb haar extra eten gegeven omdat ze als ze honger heeft ook erg vervelend kan zijn. Toen in de bus gedaan, waar ze binnen 5 minuten ging slapen. En twee uur en een kwartier echt helemaal out is geweest, diep in slaap. Volgens mij dacht ze dat het al nacht was ofzo 😅 Ze werd ook echt zo lekker suf wakker toen ik weer thuis was. En een beetje in de war van "moet ik nu weer een rondje? Krijg ik nu nog een keer eten?"

Maar goed, het werkt. Dus voorlopig in de winter is dit wel een oplossing. Nou hopen dat het voor de zomer ook beter gaat in huis.

Nadeel was wel dat ze kwart over 5 wakker was 😅 Maar helaas is dat in ons huishouden ook geen ongewoon tijdstip, als mijn man thuis is gaat zijn wekker ook met regelmaat om half 5 / 5 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend hebben we weer hardgelopen. We zijn bezig met week 3 inmiddels.  Ik moet zeggen dat sinds ik dat doe, 3x per week, het echt een stuk beter gaat met Namu. Ze heeft het sporten echt gewoon nodig. Ze is nog steeds haar boevige zelf, niet dat ze opeens een totaal andere hond is. Maar het extreme lijkt er de laatste twee weken wel vanaf te zijn, gelukkig. Daar was ik wel aan toe 😄 

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen "week" hadden we best een pittige training, langere stukken, hoger tempo. Best wel zwaar. Namu had er af en toe best moeite mee (en ik ook). Deze "week" (wij zijn midden in een week begonnen dus de normale week en week van de trainingen lopen niet gelijk) is een wat lichtere week. Kortere stukjes, minder zwaar. Zodat je lijf wat kan herstellen en opbouwen volgens de podcast. Maar ik merkte vanochtend echt aan Namu dat ze best wel meer en harder had willen lopen dan dit 😄 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend had ze er niet veel zin in, in het hardlopen. Ze liep bijna heel de tijd achter mij. De rollen waren dus meer omgedraaid: ik had de taak van sledehond 😂 Nu ligt ze heerlijk te pitten op de bank. Ik denk dat ze meer zin had in een lazy sunday.

We hadden hier in huis best last van de klok die verzet was, maar dat lijkt nu ook weer hersteld te zijn. Zowel de kat als hond waren echt vroeg wakker en zeurden vroeg om eten. Vanochtend heb ik tot kwart voor 7 kunnen slapen, dus dat is weer een beetje een normale tijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hadden we de eerste duurloop in onze training, 18 minuten aan één stuk. Dat ging een stuk fijner dan alle korte stukjes hardlopen van vorige week. 

En nog speurwerk gedaan ook 😉 want we vonden een kluis tijdens het rennen. Netjes melding gemaakt, inmiddels is hij opgehaald. Mogelijk gedumpt na een inbraak. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de laatste weken gaat het gelukkig erg goed. Er zijn nog steeds punten om aan te werken, maar het heeft allemaal wat minder impact op ons leventje. Het is allemaal wat makkelijker nu. Zeker omdat ze nu in de bus prima alleen kan zijn. Maar goed, het blijft een sledehond, en we weten dat het nog wel 1.5 jaar duurt voor we een beetje klaar zijn met opvoeden.

Dat gezegd te hebben kreeg ik vandaag een berichtje van de fokker waar we nog steeds op de wachtlijst staan voor een tweede hond dat er vandaag een dekking is geweest. Afwachten dus maar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hoewel ik op dit punt nog niet te veel hoop heb. Pas over een maand kan er een echo gedaan worden en weten we of er ook echt puppy's verwacht worden. Het zou dan pas in maart zijn als alles mee zit. Dat is ook wel prima, want die tijd hebben we met Namu nog wel nodig ook 😄En dan moet er ook nog een reutje voor ons bij zitten.  Het zou een volle broer van Namu zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ja, hoewel ik op dit punt nog niet te veel hoop heb. Pas over een maand kan er een echo gedaan worden en weten we of er ook echt puppy's verwacht worden. Het zou dan pas in maart zijn als alles mee zit. Dat is ook wel prima, want die tijd hebben we met Namu nog wel nodig ook 😄En dan moet er ook nog een reutje voor ons bij zitten.  Het zou een volle broer van Namu zijn. 

Dat snap ik wel. Zou wel echt super gaaf zijn een volle broer van Namu ❤️ hoewel iets minder pittig is voor jullie misschien ook wel fijn 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .