Ga naar inhoud

Herfst


Myrthee

Aanbevolen berichten

In ieder geval zorgen dat ze een beschut plekje hebben en ze kunnen schuilen tegen de regen en wind. En bijv. een dikke laag stro in het hok. Warm water is m.i. niet nodig. Wel als het vriest dan moet je zorgen dat je regelmatig het water controleert of het niet bevroren is.

 

Evee heeft hier over geschreven:

Deze en meer tips in het artikel over konijnen in de herfst:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-herfst-najaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt 😄 super interessant!! 

En Kan vlas ook als bodem bedekking ? Of is het te koud en 

moet er ook een laagje stro overheen...

Mijn konijn heeft ook wat kleinere keutels maar ik zie wel duidelijk ruwvoer zitten. ( stukjes uit het hooiblok ) heeft dat ook te maken met verandering van het weer ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen dat je konijn hooi eet. 80% van het voer moet uit hooi bestaan. Verder goede brokjes (geen gemengd voer) en mijn opvang zei: een eierdorpje vol voor een dwergkonijn per dag. Verder groenvoer. Als je konijn dat niet gewend is, kun je er op deze site genoeg over vinden hoe je het op kunt voeren. Ze mogen: witlof, andijvie, muur, herderstasje, paardenbloemblad, basilicum, munt en nog veel meer. Je kunt je vragen bovenin bij de zoekfunctie typen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n voerschepje net zo groot als een eierdop. En biks van de welkoop. Niet gemengd.

Daar geef ik ongeveer 3/4 van per dag.

Anders eten ze geen hooi meer.

Het valt mij wel op als ik ze s'avonds minder geef dat ze wel meer bij het hooi gaan kijken. Ze willen niks doen voor hun hooi, maar soms gooien ze hun bakje om... hebben jullie daar tips voor??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer 's morgens brokjes. Soms doe ik het in een bakje in het hok zodat als het nodig is, ik ze op kan sluiten en kan vangen. Maar soms gooi ik het handje brokjes voor twee dwergen door de ren heen. Dan hebben ze wat te doen. ik verstop dan wat in de buis, de catcubes etc. Zijn ze een poosje druk. Dan gaan ze overdag vaak slapen. En kan het eten verteren. Dan eten ze als ze wakker zijn hooi. En 's avonds om een uur of acht krijgen ze een gevarieerde bak groenvoor. Bij mij gaat er veel hooi doorheen. Ik heb het hooi van de Welkoop, die grote groene pakken. Maar ook wat pakken duurder hooi en dat geef ik er soms ook bij.

En elke morgen ligt de metalen bak van de groenten op de tegelvloer gekieperd. Het bakje van het voer kan niet want dat is van zwaar steen.

Konijnen gooien met alles. Dan moet je echt stenen bakken hebben en dan doen ze het bij mij niet. De waterbak ook niet. Die was nog van de hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel wat anders.

Mijn leeuwenkop wil niet eten,

Wel drinken en slapen.

En als ik roep komt hij niet,

Wat raar is want hij komt altijd als ik roep.

Toen ik net kwam zag ik de kleurdwerg naast hem zitten en de leeuwenkop zijn hoofd zakte scheef...

Moet ik nu aan de bel trekken of niet .....?

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik voer 's morgens brokjes. Soms doe ik het in een bakje in het hok zodat als het nodig is, ik ze op kan sluiten en kan vangen. Maar soms gooi ik het handje brokjes voor twee dwergen door de ren heen. Dan hebben ze wat te doen. ik verstop dan wat in de buis, de catcubes etc. Zijn ze een poosje druk. Dan gaan ze overdag vaak slapen. En kan het eten verteren. Dan eten ze als ze wakker zijn hooi. En 's avonds om een uur of acht krijgen ze een gevarieerde bak groenvoor. Bij mij gaat er veel hooi doorheen. Ik heb het hooi van de Welkoop, die grote groene pakken. Maar ook wat pakken duurder hooi en dat geef ik er soms ook bij.

En elke morgen ligt de metalen bak van de groenten op de tegelvloer gekieperd. Het bakje van het voer kan niet want dat is van zwaar steen.

Konijnen gooien met alles. Dan moet je echt stenen bakken hebben en dan doen ze het bij mij niet. De waterbak ook niet. Die was nog van de hond.

Bedankt ! Zal ik doen 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat hij vanmorgen nog gegeten heeft. Ik houd zelf altijd 6 uur wachttijd aan, waarin ik het zelf probeer op te lossen. Lukt dat niet, dan regel ik een afspraak met de dierenarts.

 

Dat de buik niet hard is zegt helaas maar weinig. Dat is eigenlijk alleen als de hele darm strak staat van het gas. Ik heb dat, ondanks dat ik meerdere konijnen met gevoelige darmen heb gehad, maar weinig meegemaakt. Ik zou begin van de middag even proberen of hij iets van eten van je aan wil nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Kolino zei:

Gelukkig dat hij vanmorgen nog gegeten heeft. Ik houd zelf altijd 6 uur wachttijd aan, waarin ik het zelf probeer op te lossen. Lukt dat niet, dan regel ik een afspraak met de dierenarts.

 

Dat de buik niet hard is zegt helaas maar weinig. Dat is eigenlijk alleen als de hele darm strak staat van het gas. Ik heb dat, ondanks dat ik meerdere konijnen met gevoelige darmen heb gehad, maar weinig meegemaakt. Ik zou begin van de middag even proberen of hij iets van eten van je aan wil nemen.

Dan houd ik hem ook 6 uur in de gaten... Hij heeft zijn oortjes wel naar voren ..

Zou dit  ook een verstopping kunnen zijn ??

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn nog meer symptomen van ec? Misschien komt het door zijn blinde oog..?

Afvallen komt Door mij.

Want hij was veelste dik.

Toen ben ik met hem begonnen te springen, hij vond dit super leuk.😄

Ik ben nu weer bezig met het zorgen dat hij aankomt. Tot hij op het goede gewicht komt . Maar Hoe ?

Ik hoorde dat alfalfa hooi dan goed is.

Weten jullie waar ik alfalfa hooi kan krijgen ergens in Friesland? 😊

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alfalfa hooi is denk ik een mooie naam voor luzerne. Luzerne wordt veel aan paarden gevoerd, vast wel ergens te vinden. Wel even de ingrediënten bekijken voor je het koopt. Er zijn ook webshops die het verkopen. Waaronder BunnyBunch zelf, kijk maar eens in de webshop 🙂

 

Oogproblemen kunnen ook een teken van E.C. zijn. Kan hij nog steeds goed springen? Of zie je hierin ook moeilijkheden met balans of dat het springen minder makkelijk gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Myrthee zei:

Heel wat anders.

Mijn leeuwenkop wil niet eten,

Wel drinken en slapen.

En als ik roep komt hij niet,

Wat raar is want hij komt altijd als ik roep.

Toen ik net kwam zag ik de kleurdwerg naast hem zitten en de leeuwenkop zijn hoofd zakte scheef...

Moet ik nu aan de bel trekken of niet .....?

Ja. Meteen de dierenarts bellen. Een konijn dat niet eet en niet reageert is behoorlijk ziek. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet snel laten zien dat ze iets mankeren, en als een konijn 24 uur niet eet vallen de darmen stil en is de kans groot dat hij daaraan overlijdt. Dwangvoeren zonder dat je weet wat er aan de hand is, is ook niet handig, want bij een verstopping wil je het niet erger maken. 

Bespreek vanwege het scheve kopje ook even de mogelijkheid of je konijn oorontsteking of EC kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Marjoleink zei:

als een konijn 2 uur niet eet vallen de darmen stil

Je bent een 1 vergeten 😉 Na 12 uur beginnen de darmen problemen te vertonen en na 24 uur is het heel moeilijk om ze überhaupt weer op gang te krijgen. De darmen gaan verkleven en daardoor kan er dan helemaal geen voeding meer de darm passeren. In dat geval ben je dus te laat en gaat je konijn dood/moet je konijn ingeslapen worden. Dit is voor mij dus de reden om 6 uur aan te houden als maximum. Dan zit je nog binnen de 12 uur en vaak zie je binnen 3 a 4 uur wel of er verandering is en ze toch komen eten.

 

@MyrtheeHeeft je konijn inmiddels al weer iets te eten aan willen nemen? Als het nu nog niet goed gaat wordt het onderhand wel tijd om te gaan bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Alfalfa hooi is denk ik een mooie naam voor luzerne. Luzerne wordt veel aan paarden gevoerd, vast wel ergens te vinden. Wel even de ingrediënten bekijken voor je het koopt. Er zijn ook webshops die het verkopen. Waaronder BunnyBunch zelf, kijk maar eens in de webshop 🙂

 

Oogproblemen kunnen ook een teken van E.C. zijn. Kan hij nog steeds goed springen? Of zie je hierin ook moeilijkheden met balans of dat het springen minder makkelijk gaat?

Wij hebben zelf paarden en voeren ook aan hun luzerne.

Ik heb de nijntjes vanmorgen een beetje paarden luzerne gegeven , dat mijn kleurendwerg ( luna ) lekker.

Maar mag je je konijn paarden luzerne geven?? Of is het niet goed voor ze...?

Met Springen heeft de leeuwenkop genaamd bikkel geen moeite mee.

Hij vindt het super leuk en hij wil er niet mee stoppen 😅

Ik doe het al zins hij blind is en hij heeft er altijd zin in!

Op dit moment is bikkel zo goed als normaal. Als ik kom begroet hij mij...

Maar ik houd hem nog steeds goed in de gaten hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Kolino zei:

Je bent een 1 vergeten 😉 Na 12 uur beginnen de darmen problemen te vertonen en na 24 uur is het heel moeilijk om ze überhaupt weer op gang te krijgen. De darmen gaan verkleven en daardoor kan er dan helemaal geen voeding meer de darm passeren. In dat geval ben je dus te laat en gaat je konijn dood/moet je konijn ingeslapen worden. Dit is voor mij dus de reden om 6 uur aan te houden als maximum. Dan zit je nog binnen de 12 uur en vaak zie je binnen 3 a 4 uur wel of er verandering is en ze toch komen eten.

 

@MyrtheeHeeft je konijn inmiddels al weer iets te eten aan willen nemen? Als het nu nog niet goed gaat wordt het onderhand wel tijd om te gaan bellen.

Ja ! Hij heeft wel zin in eten.

Ik voer hem nu elk uur wat.

Nu geef ik hem wat hooi in een paardenblad.

Dan krijgt hij toch stiekem hooi binnen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot mijn verbazing zag ik gisteren dat bikkel hooi at!

Ik ben blij dat mijn konijnen gewoon luzerne mogen.

Maar ik zit met een probleem.

Mijn andere konijn luna springt uit de ren.

Iemand er tips voor ?

Als ik thuis ben ben ik bang dat zij uit de ren springt en de katten haar pakken ....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .