Ga naar inhoud

Ouderdom


blackscell

Aanbevolen berichten

Goedendag beste Bunnybunch leden,

 

Mijn ram genaamd Bruno begint nu helaas wel tekenen van ouderdom te vertonen. Mag ook wel, inmiddels een mooie leeftijd van bijna 15 bereikt. Ik merk dat hij niet meer zo graag naar 'boven' springt in zijn hok als er voer in is. Hij is niet meer zo actief als voorheen. Eet een drinkt nog wel goed, maar voorheen reageerde hij per direct als hij geroepen werd. Nu doet hij dat niet meer.

 

Wat zouden jullie doen om zijn laatste jaartjes te vergemakkelijken? Is het misschien verstandig om hem binnen te houden nu vanwege zijn leeftijd en de kou? Hij heeft wel genoeg schuilplekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Jee wat een oud besje heb je! Prachtig. 
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor hem op deze leeftijd fijner is om binnen te wonen, omdat de kou best wat energie vraagt. Dat ligt er ook aan hoe goed hij in zijn vacht zit. Heeft hij een maatje? Dat scheelt namelijk ook behoorlijk in hoe hard hij wel of niet moet werken als het koud is. 
Je kan verder denken aan het maken van opstapjes om de hoogte wat te beperken en het makkelijker te maken. 
 

Ik zou zelf denk ik ook even contact zoeken met de dierenarts. Als hij wat minder actief is, zou er eventueel artrose kunnen zijn wat pijn veroorzaakt. Ik weet niet of je hem mee moet nemen naar de dierenarts op deze leeftijd als het niet hoogst noodzakelijk is, maar wellicht kan je in overleg met de dierenarts wat pijnstilling starten om te kijken of dat ervoor zorgt dat hij wat beter kan bewegen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Hoi!

Jee wat een oud besje heb je! Prachtig. 
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor hem op deze leeftijd fijner is om binnen te wonen, omdat de kou best wat energie vraagt. Dat ligt er ook aan hoe goed hij in zijn vacht zit. Heeft hij een maatje? Dat scheelt namelijk ook behoorlijk in hoe hard hij wel of niet moet werken als het koud is. 
Je kan verder denken aan het maken van opstapjes om de hoogte wat te beperken en het makkelijker te maken. 
 

Ik zou zelf denk ik ook even contact zoeken met de dierenarts. Als hij wat minder actief is, zou er eventueel artrose kunnen zijn wat pijn veroorzaakt. Ik weet niet of je hem mee moet nemen naar de dierenarts op deze leeftijd als het niet hoogst noodzakelijk is, maar wellicht kan je in overleg met de dierenarts wat pijnstilling starten om te kijken of dat ervoor zorgt dat hij wat beter kan bewegen. 

Wij hebben een lange loopplank voor Floor gemaakt. Deze is niet stijl (speciaal 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties. Ik heb ze een paar dagen binnen gezet en merk dat het nu een stuk beter gaat. De voedster is cq. 3 jaar jong, die is dus erg actief buiten. Hierdoor krijgt de oudere mannetje niet genoeg warmte denk ik wat ze van mekaar nodig hebben. Na een paar dagen samen binnen zitten is hij weer een stuk actiever geworden en niet meer suf als voorheen. A.s. donderdag toch even voor de zekerheid een afspraak bij de D.A. gepland om alles even te checken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto had hij even een schoonheidsbehandeling gekregen. Hij kan zichzelf niet meer plukken in de rui, kreeg daarbij hulp mee en ziet er inmiddels weer tiptop uit. Ziet er inderdaad als een jonge knaap uit op de foto, hierbij nog wat leuke fotootjes waarbij de grijze koppie wel zichtbaar is. De witte voedster is op 12 jarige leeftijd overleden. Nu gekoppeld met een schuwe konijn uit een opvang, doen het erg goed samen.

 

Vandaag wel gelijk vooruitgang gezien na het toedienen van de Novacam, huppelt weer vrolijk rond.

WhatsApp Image 2022-10-07 at 04.02.40.jpeg

WhatsApp Image 2022-10-07 at 03.58.07.jpeg

1596770_486799111431925_11534889_o.jpg

aangepast door blackscell
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vraag me toch af wat beter is. De oudere konijn is nu binnen, en dat doet hem goed. Echter, ze zijn wel gescheiden nu. Is het verstandig om dit zo te houden of ze toch samen binnen te zetten? Gezien de jongere konijn gewend is om buiten te leven en mijn oudere nu helaas half blind en beetje doof is en niet goed om kan gaan met de kou (paar keer bevroren naar binnen moeten halen). Hij is nu cq. een maandje binnen uit noodzaak omdat hij gewoon door ouderdom niet meer buiten kan blijven.

 

Vind het toch zielig dat ze nu gescheiden zijn maar om m'n jonge konijntje van kou naar warmte binnen te halen is nu ook niet verstandig denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze samen zitten, zijn ze dan wel een goed koppel? Heeft hij steun aan haar? 

Als dat het geval is, dan zou ik het jongere konijn ook naar binnen halen. Ideaal is het niet, ze zal het de eerste week wel flink warm hebben, maar tot half mei apart laten zitten is echt te lang.

 

Als je denk dat zij echt gelukkiger is buiten en het misschien een onrustig koppel was, dan kun je overwegen om haar te laten koppelen aan een nieuw maatje zodat ze niet meer alleen zit en toch buiten kan blijven. En een ouder dametje zoeken voor het oudere konijn als je het koppelen nog aandurft.

 

Alleen buiten is ook niet goed, het is echt beter als ze met kou lekker tegen een maatje aan kunnen kruipen voor warmte.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoeft geen probleem te zijn hoor. Het kan best zijn dat ze na zo'n lange tijd weer opnieuw beginnen. Als je oude konijn dat vol kan houden en er alleen gereden wordt, niet gevochten, is dat prima en zal je het even tijd moeten geven. Ik denk wel dat je heel goed op hem moet letten gezien zijn leeftijd. Koppelen kan stressvol zijn zoals je zelf ook al aangaf. Wat wil je nu met ze?

Je zou ook nog kunnen overwegen om ze een tijdje gesplitst van elkaar te laten zitten zo lang je mannetje leeft, maar wel naast elkaar zodat ze wel een beetje steun aan elkaar hebben. Dat accepteert overigens niet ieder konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2023 om 11:33, Jamesthebunnybutler zei:

Dat hoeft geen probleem te zijn hoor. Het kan best zijn dat ze na zo'n lange tijd weer opnieuw beginnen. Als je oude konijn dat vol kan houden en er alleen gereden wordt, niet gevochten, is dat prima en zal je het even tijd moeten geven. Ik denk wel dat je heel goed op hem moet letten gezien zijn leeftijd. Koppelen kan stressvol zijn zoals je zelf ook al aangaf. Wat wil je nu met ze?

Je zou ook nog kunnen overwegen om ze een tijdje gesplitst van elkaar te laten zitten zo lang je mannetje leeft, maar wel naast elkaar zodat ze wel een beetje steun aan elkaar hebben. Dat accepteert overigens niet ieder konijn. 

Klopt, ik kon ze zo laten maar de mannetje is te oud en wil hem niet onnodig stress geven. Hij is erg gesteld op zijn rust nu binnen, terwijl hij vroeger een druk konijn was. Dus ik gun hem zijn rust. Denk dat ik er een konijn bij zal nemen voor het vrouwtje.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Helaas hebben we hem vandaag laten inslapen. Zijn temperatuur was 35 en hij viel telkens om, artrose werd erger aan zijn voorpoten. Naar de DA gegaan en toch besloten om hem heen te laten gaan i.p.v. een lijdensweg.

 

Erg verdrietig maar ook blij dat hij nu geen pijn meer hoeft te lijden, en zo veel mooie jaartjes met ons heeft gehad.

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .