Ga naar inhoud

Vaccinatie Filavac voor myxomatose


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Ik heb iets meer dan een maand geleden een konijntje geadopteerd, waarbij de vaccinaties door de opvang zelf in het boekje genoteerd zijn. Ze zou gevaccineerd zijn met Filavac, zowel voor RHD als voor myxomatose. Ik heb deze vaccins opgezocht om te zien wanneer ze opnieuw gezet zouden moeten worden, maar ik kan erg weinig vinden over het myxomatose vaccin van Filavac. Is er iemand die wel weet of dit een halfjaarlijks of jaarlijks vaccin is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, MoppieFilou zei:

Filavac.

 

Behandeling en vaccinatie

Er is op dit moment geen behandeling voorhanden voor konijnen die ziek zijn als gevolg van een infectie met het RHD-virus. Om te voorkomen dat een konijn ziek wordt van een besmetting met het RHD-virus, wordt geadviseerd om jaarlijks te vaccineren met een vaccin als bijvoorbeeld het Nobivac® Myxo-RHD-vaccin i.c.m. het vaccin Filavac. Deze vaccins bieden een goede bescherming tegen respectievelijk myxomatose en de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1) en de nieuwere variant RHD2.

 

Mijn konijnen hebben Nobivac gekregen en dat is 1 x per jaar. 

Wij hebben 1 x myxomatose bij een konijn gehad en dat is verkeerd afgelopen. Toen bestond er nog geen vaccin voor.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote vraag is hier welk vaccin jouw konijn precies gehad heeft, wat staat er op het stickertje/opgeschreven? Er is bij mijn weten op dit moment in Nederland maar één Filavie vaccin goedgekeurd en dit is geen myxomatose vaccin.

 

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

 

Behandeling en vaccinatie

Er is op dit moment geen behandeling voorhanden voor konijnen die ziek zijn als gevolg van een infectie met het RHD-virus. Om te voorkomen dat een konijn ziek wordt van een besmetting met het RHD-virus, wordt geadviseerd om jaarlijks te vaccineren met een vaccin als bijvoorbeeld het Nobivac® Myxo-RHD-vaccin i.c.m. het vaccin Filavac. Deze vaccins bieden een goede bescherming tegen respectievelijk myxomatose en de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1) en de nieuwere variant RHD2.

 

Mijn konijnen hebben Nobivac gekregen en dat is 1 x per jaar. 

Wij hebben 1 x myxomatose bij een konijn gehad en dat is verkeerd afgelopen. Toen bestond er nog geen vaccin voor.

 

 

 

 

Dit is verouderde informatie, Nobivac Myxo-RHD wordt niet meer geproduceerd omdat deze vervangen is door Nobivac Myxo-RHD plus. Dit maakt het Filavac K C+V (of evt. Filavac Variant, maar die is in Nederland maar heel kort gebruikt en ook niet goedgekeurd) overbodig voor de meeste konijnenbaasjes/houders. Filavac K C+V wordt nog wel veel gebruikt door bijv. fokkers omdat het veel goedkoper is dan de Nobivac Myxo RHD Plus, maar het is op tentoonstellingen ook enkel verplicht om te vaccineren tegen RHD-2 en niet tegen RHD-1/Myxomatose. Deze konijnen worden daarom meestal niet tegen myxomatose gevaccineerd. Er zijn niet veel opties om los tegen myxomatose te vaccineren.

 

Overigens hebben jouw konijnen zeker weten Nobivac Myxo-RHD Plus gekregen.

 

6 uren geleden, Marjoleink zei:

De Universiteit Utrecht zegt een jaar, en als je konijn nog geen 10 weken was dan 6 weken later een booster.

https://www.uu.nl/nieuws/informatie-voor-dierenartsen-over-de-verschillende-vaccins-werkzaam-tegen-rhd

Halverwege staat een oranje blokje, daar hangt een tabel achter.

 

Beide genoemde Filavac vaccins zijn geen myxomatose vaccins.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem. Ik heb geen boekje van de dierenarts meegekregen, enkel een informatieboekje van de opvang waar achteraan pagina's inzitten voor de vaccins. Daar is door de opvang zelf ingeschreven welk vaccin ze gehad heeft en wanneer die opnieuw moet. Er stond letterlijk in "Filavac RHD myxo". De dierenarts zei dat hij het Filavac vaccin niet kende en dus niet kon bevestigen dat het effectief een jaar bescherming biedt. Ik heb het daarna nog eens nagevraagd bij de opvang en ze zei dat ze een hele tijd terug een myxomatose uitbraak hadden gehad via hooi, dat ze dan met de dierenarts de mogelijke oorzaken heeft overlopen en dat het niet aan de vaccins zou gelegen hebben. Maar ik weet niet of ik dat moet vertrouwen.

 

Ik kon zelf inderdaad ook niet echt iets vinden over myxomatose vaccins van Filavac, en als ik er al iets over vond waren ze maar 6 maanden beschermd.

aangepast door MoppieFilou
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat dit een beetje gissen blijft, op zich is het niet ongebruikelijk dat een opvang een eigen vaccinatieboekje heeft (de meeste boekjes die je bij de dierenarts meekrijgt zijn uiteindelijk ook maar reclame voor farmaceutische bedrijven 😅 er zijn geen eisen aan zoals bij een Europees dierenpaspoort wel is) maar er zou wel precies genoteerd moeten worden welke entstof gebruikt is. Dat lijkt niet het geval te zijn. Gezien er RHD myxo staat, bedoelden ze misschien toch eigenlijk wel Nobivac Myxo-RHD plus. Dat klopt ook met een jaar bescherming. Hoe Filavac dan in de mix (myx 🤭) is gekomen en waarom niet gewoon een stickertje geplakt is weet ik ook niet natuurlijk.

 

Er is wel een myxomatosevaccin van Filavie, Filavac Myx L, maar dit vaccin beschermd maar vier maanden. Ik ben dit vaccin in Nederland nog niet tegengekomen, het is ook niet goedgekeurd voor gebruik in Nederland. Zie: http://www.ircp.anmv.anses.fr/pdf/RPE651.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de opvang nogmaals gecontacteerd, en dit konijntje was nog maar 7 maanden op moment van adoptie en is gevaccineerd bij de fokker. De opvang heeft dit bij het afstaan nagevraagd aan de dierenarts waar de vaccins gezet zouden zijn, en toen zelf in het boekje genoteerd. Zou dus best kunnen dat er iets verkeerd begrepen of verstaan is inderdaad. Ik heb in ieder geval de naam van de betreffende dierenarts gekregen dus heb hen zelf een mailtje gestuurd met de vraag waarmee ze vaccineren. Ik wil echt wel zeker zijn dat dit in orde is, zo niet laat ik haar voor de zekerheid al sneller opnieuw vaccineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken waar onze konijnen mee gevaccineerd zijn in de opvang. De eerdere gegevens waren van onze vorige konijnen.

Nobivac Myxo RHD Plus. Ze moeten weer juni 2023. Toen ik ze ging halen waren ze net de vorige dag gevaccineerd. Mijn koppel zat in een pleeggezin en die hebben ze toen naar de opvang gehaald en Kaatje heeft ze toen laten vaccineren omdat het ook tijd was. Zeer sympathiek want anders had ik ze al gelijk stress moeten bezorgen. Het had al in mei 22 moeten gebeuren, zie ik. Dus één maand te laat. Ze zaten kennelijk al vanaf 2021 in de opvang/pleeggezin. Ik heb er een gouden koppel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .