Ga naar inhoud

Binnenkonijn verplaatsen ruimte in een beletage

Bianca adr
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag idereen.

Ik vond niet meteen een topic over mijn vraag.

Zelf hebben we sinds een maand een schuwe ram.

Deze is een binnenkonijn en komt momenteel enkel in 1kamer maar ik zou hem graag ook in de living/keuken laten lopen (1verdiep lager) en tuin (2verdiepen lager)

opheffen doen we niet, hij wordt begeleid in een transportbox.

Na een maand voor de eerste maal buiten , kan ik hem amper nog aaien als ik snoepjes geef

😞 in en uit zen transport box kan hij in en uit stappen , dus ook hier is er geen forcering

maar toch is het vertrouwen achteruit gegaan.

Tips hoe ik dit ik toekomst kan doen zodat zijn ruimte niet enkel een kamer is.

Grts , 

ik hoor jullie graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen hebben veel meer last van veranderingen dan anderen. Zeker schuwe dieren hebben meer behoefte aan gewoon een vertrouwde omgeving. 

Is er een reden dat hij niet enkel op die ene kamer kan blijven?

Sowieso wordt naar buiten nu steeds lastiger omdat het kouder wordt, dus als de temperatuur tussen binnen en buiten meer dan 5 graden gaat schelen, kun je hem beter lekker binnen laten.

Dus dan blijft alleen nog het verplaatsen naar de living/keuken over. Dit zou ik alleen doen als er echt een reden is dat hij niet in die ene kamer kan blijven, en dan gewoon van de living zijn nieuwe leefgebied maken. Dus dat hij kan wennen en dat zijn vertrouwde omgeving wordt, zonder steeds te moeten wisselen van omgeving/verdieping.

Verder is een maand nog maar kort, dus vind ik het niet heel vreemd dat hij niet erg aanhankelijk is. Als je hem kunt aaien als hij een snoepje kunt halen, dan valt het volgens mij wel mee met hoe schuw hij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Bianca adr zei:

Bedankt Happy voor je reactie.

Reden is om de leukerd meer in men buurt te hebben.

Enkel de kamer kan prima maar lijkt me zielig wanneer ik in de living dan tv kijk en hem dan graag daar bij me heb.

grts

Het beste idee om hem niet meer zielig te laten zijn: laat hem een vriendinnetje uitzoeken bij een opvang, laat ze beide in de konijnenkamer gelukkig zijn, als het kan met de ruimte kun je er voor jezelf een stoel met of zonder bureautje bij zetten, zodat je bij hen kunt zitten en misschien ook nog "iets nuttigs" te doen voor jezelf en natuurlijk een konijnen-cam plaatsen zodat je je koppeltje altijd kunt zien waar je ook bent! 🙂

N.B.  Ik zie net dat Marjolein hetzelfde heeft geadviseerd. 😁

aangepast door JokeC
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Joke en marjoleink,

een 2de was de bedoeling ja,

maar het leek me handiger om als niet kenner eerst het rammetje goed tam te krijgen alvoren een voedstertje bijkomt.

anders heb ik mis 2 duiveltjes die overal proberen ontsnappen en moeilijk me te “banden” zijn.

heb de afspraak voor te matchen on hold gezet tot ik men eerste wat beter heb leren kennen.

grts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, geweldig dat hij een vriendinnetje mag uitkiezen! 👍

Er staan geweldige artikelen met duidelijke informatie over alles wat met konijnen te maken heeft hier https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie (allemaal te danken aan @Evee, de eigenaar van dit forum en de webshop).

Het is bijna weekend dus hopelijk heb je tijd om er eens in te neuzen. 🙂 Bij opvoeding staat o.a. dit https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

Is je rammetje wel al gecastreerd? Want dat moet eerst gebeuren natuurlijk voor hij een vriendinnetje kan uitzoeken. 

Vanzelfsprekend kun je altijd alles vragen hier in het forum. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook iets om rekening mee te houden: als je je ram laat speeddaten bij een opvang, dan moet je zelf het vervolg van de koppeling doen, op neutraal terrein. Als je ram al overal geweest is, is dat misschien niet heel praktisch. Die van mij gaan altijd op koppelvakantie, dan kun je ze na een dag of 5 ophalen, als ze al wat naar elkaar toegegroeid zijn. In die tijd kun je dan het verblijf goed schoonmaken en anders inrichten zodat je ram niet meer denkt dat het van hem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .