Ga naar inhoud

Niet konijnkundige dierenartsen in de lijst, Zuid Limburg


Babs877

Aanbevolen berichten

Drie weken geleden ging ik met mijn nijn van 8 jaar naar de dierenarts voor een tranend oogje. Omdat mijn zeer konijnkundige dierenarts die ik al 20 jaar had wegens ernstige medische reden langere tijd niet beschikbaar was, zocht ik een dierenarts uit de lijst, dierenarts Caberg. Na een consult kreeg nijn een antibiotica kuur. Tijdens de kuur, met rundsmaak 😳, ging nijntje echter behoorlijk achteruit in gezondheid en at ineens slecht. Dus teruggegaan. Specifiek aangegeven dat ik wel de in konijnen gespecificeerde dierenarts wilde. Dat nijn slecht was geworden van de antibiotica kuur. Dierenarts besloot dat het toch echt aan zijn kiezen lag. Onder narcose, heel spannend of hij eruit kwam. Geen instructie meegekregen dat hij gelijk weer moest eten en nijn kreeg ook geen eten na de narcose daar. Heb nog zodra ik hoorde dat hij daar moest blijven, gelijk zijn lievelingsgroen na gebracht, zodat hij dat gelijk kon eten na de narcose. Ik kreeg dat onaangebroken weer terug mee. Ze hebben hem heel de dag geen eten gegeven. Kreeg weer medicatie mee, die achteraf gezien, niet de darmen stimuleerde maar wel de maaglediging. Tegen mij werd gezegd dat dat was zodat zijn buik weer op gang kwam (maar hij had dus iets moeten hebben om zijn buik te stimuleren ipv alleen de maaglediging). Kreeg ook Novacam mee (goed!) Maar verkeerde dosering (ik had het gecheckt bij Wilhelminapark in Utrecht telefonisch omdat ze het 1 keer per dag hadden voorgeschreven en de dosering erg afweek van de dosering van vorige, echt konijnkundige dierenarts. Nijn at erna thuis niet goed, bijgevoerd met critical care dwangvoer, extra medicatie gevraagd om buik op gang te brengen maar kreeg hetzelfde (waarvan ik dus niet wist dat het alleen op de maag werkte.) Week erna ging het toch steeds iets beter, tot hij ineens weer stopte met eten. Ik weer naar dierenarts. Ja lag aan dat hij toch al wel erg oud was, maar omdat hij wat moeilijk liep (achterhand problemen) werd er medicatie e. Cuniculi meegegeven. Ik vertrouwde het inmiddels niet meer, twee dagen eerst met wat ik dacht darmmedicatie en dwangvoer. Eerst dag had nijn het opgegeven, tweede dag knapte hij beetje op en dronk zelf uit de dwangvoer spuit. Kreeg weer een beetje hoop dus in de lijst dierenarts uitgezocht voor second opinion of zij ook dachten aan e. Cuniculi, want de symptomen waren niet heel erg aanwezig en het stoppen met eten wel en nijn was wel snel dun en in flink slecht conditie geraakt, ondanks het dwangvoeren. Eerst vervoer geregeld want heb zelf geen auto, naar Op d'n Dieck in Sittard. Aangegeven dat ik echt konijnkundige dierenarts nodig had. Hele jonge dierenarts, maar goed dat zegt niet dat ze niet goed kan zijn. Ze wist zeker wel het een en ander en wist veel van medicatie, gaf aan dat hij niet de juiste medicatie had gekregen voor darmstimulering. Hij keutelde wel maar wel plakkeutels. Gaf aan dat hij erg ziek was (klopt, in drie weken van een loopoog naar een erg ziek konijn, daarom zocht ik ook second opinion dierenartshulp). Maar onderzocht zijn buik zo hardhandig terwijl nijntje er overduidelijk veel pijn aan had! Ik zei er wat van, ze ging gewoon door en reageerde niet op mij! Nijn kermde van de pijn ik was helemaal flabbergasted en ben heel boos op mezelf dat ik niet boos ben geworden. Uiteindelijk pakte ze hem aan het nekvel om terug in het hok te zetten dus ik snel zijn kontje ondersteund. Weer medicatie mee uiteraard, nu zou dat de goede zijn. Thuis kon nijn niet meer zitten van de pijn in zijn buik, ondanks dat er pijnstilling was gegeven. Hij wilde ook geen dwangvoer meer, slikte gewoon niet, hield kop plat op de grond. Terwijl hij s ochtends de dwangvoer nog uit de spuit likte. Veel geknuffeld en warm gehouden. Paar uur later nog eens geprobeerd. Paar uur daarna viel hij op zijn zij en met een luide schreeuw stierf hij. Ik kan niet beschrijven hoe zielig dit was en hoe enorm naar voor nijn en ook, ondergeschikt, frustrerend en verdrietig voor mij. Ik neem geen enkele dierenarts kwalijk dat ze mijn nijn niet konden redden, wie weet wat er nog onder heeft gezeten, maar dit was ondanks ongetwijfeld goede bedoelingen NIET ok van alle drie de dierenartsen niet. Niet een heeft voorgesteld hem op te nemen, wat mijn voormalige dierenarts wel altijd deed. In een paar weken van een happy konijn met loopoog, naar een dood konijn. Ow ja, geheel ondergeschikt aan het leed, was ik ook zo'n 500 euro kwijt aan de lijdensweg van mijn nijn. Mag ik nog een keer herhalen dat deze dierenartsen op de lijst staan van Bunny Bunch? 

IMG_20220922_193408.jpg

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare ervaring! Het zou inderdaad kunnen dat er nog iets onderliggends aan de hand was. Heel veel sterkte met het verlies van Nijn!

 

De lijst met konijnkundige dierenartsen wordt gemaakt aan de hand van ervaringen van leden. Het is dus zeker goed om je ervaringen te delen, ook als die niet positief zijn.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verschrikkelijk, je bent afhankelijk van de deskundigheid van de DA's, je benadrukt dat je een konijnenkundige arts wilt, durft hen waarschijnlijk niet te nadrukkelijk te "corrigeren" of bevragen, want je wilt de arts niet boos maken, je wilt dat Nijn geholpen wordt...... dan de twijfels of de fouten van de DA's de dood van Nijn veroorzaakt hebben of misschien iets onderliggends verergert hebben en daardoor dodelijk voor NIjn maakten, misschien was er inderdaad niets aan te doen.....het maakt dat je verdriet én boosheid/frustratie voelt over die onzekerheid of het overlijden van Nijn onafwendbaar was. Heel veel sterkte. 😢

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat alleen in die buik knijpen al terwijl Nijn erg veel pijn had. De tranen zouden toch over je wangen rollen. Wat hebben jij en Nijn een lijdensweg achter de rug. Wat moet dat een traumatiserende ervaring geweest zijn. En wat heb je veel voor hem over gehad. Je hield duidelijke veel van hem en kende hem ook goed.

En wat een lieverd op die foto te zien. Hangoren zijn altijd aandoenlijk. Heel veel sterkte met deze slechte ervaringen. Zeg dan als DA dat je er weinig verstand van hebt, dan ken je je eigen competenties maar dit.....

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .