Ga naar inhoud

Konijn heeft ketting keutels maar wil geen hooi eten


Myrthee

Aanbevolen berichten

Ik heb wel een paar wortels bij mijn profiel staan maar een echte doorgewinterde kenner durf ik me nog niet te noemen. 

Wel weet ik dat je goed uit moet kijken met het plukken van 'groen' in de natuur. Als er honden of katten lopen kan er overheen geplast zijn.

Ik haal het bij ons uit de tuin en om het huis. Er loopt wel een kat maar die heeft zijn stekjes elders.

Dus uitkijken waar je het plukt en anders maar afspoelen. Groen is natuurlijk. Bij mij zijn ze ook gek op druivenblad. De druiven zijn er al af en het blad pluk is totdat het op is. Pas had er een druif in de bak gezeten. Ze hebben die mooi laten liggen.

Ik doe ook spelletjes met ze en ze zijn er dol op. Allerlei intelligentiespelletjes en ik wissel het voeren af. Dan in een bakje in het hok (mooi om ze te lokken als ze een keer naar de DA moeten) en soms strooi ik het door de ren heen. 'Zoek het zelf maar uit'.  Mijn konijnen hebben geleerd over een hindernis te springen. Dat zat er met een paar dagen in. Eerst deed ik het met een stokje en blokjes maar nu heb ik een officiële hindernis. Ik moet hem wel gelijk weghalen als ik klaar ben want anders gaan ze er aan knabbelen. Ik had zo'n werpstok nog van de hond en die gebruik ik nu al target. Hier op het forum staat er meer over en op internet zijn leuke video's te vinden wat je allemaal met een konijn kunt doen. Dat is eigenlijk alles wat je met een hond ook kan. Zoals 'volgen', 'blijven en dan komen'. Zoek er maar eens naar op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook helemaal gek op de voerbal,

Als ik er al mee rammel rennen ze al rondjes.....

Gooi ook wel eens het voer of groenten onder een boomstammetje,

Of leg het onder het stro.

Vinden ze allebij super leuk.

21 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb wel een paar wortels bij mijn profiel staan maar een echte doorgewinterde kenner durf ik me nog niet te noemen. 

Wel weet ik dat je goed uit moet kijken met het plukken van 'groen' in de natuur. Als er honden of katten lopen kan er overheen geplast zijn.

Ik haal het bij ons uit de tuin en om het huis. Er loopt wel een kat maar die heeft zijn stekjes elders.

Dus uitkijken waar je het plukt en anders maar afspoelen. Groen is natuurlijk. Bij mij zijn ze ook gek op druivenblad. De druiven zijn er al af en het blad pluk is totdat het op is. Pas had er een druif in de bak gezeten. Ze hebben die mooi laten liggen.

Ik doe ook spelletjes met ze en ze zijn er dol op. Allerlei intelligentiespelletjes en ik wissel het voeren af. Dan in een bakje in het hok (mooi om ze te lokken als ze een keer naar de DA moeten) en soms strooi ik het door de ren heen. 'Zoek het zelf maar uit'.  Mijn konijnen hebben geleerd over een hindernis te springen. Dat zat er met een paar dagen in. Eerst deed ik het met een stokje en blokjes maar nu heb ik een officiële hindernis. Ik moet hem wel gelijk weghalen als ik klaar ben want anders gaan ze er aan knabbelen. Ik had zo'n werpstok nog van de hond en die gebruik ik nu al target. Hier op het forum staat er meer over en op internet zijn leuke video's te vinden wat je allemaal met een konijn kunt doen. Dat is eigenlijk alles wat je met een hond ook kan. Zoals 'volgen', 'blijven en dan komen'. Zoek er maar eens naar op internet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij halen hooi bij de boer, sindsdien eten ze goed hooi (daarvoor ook amper). Vinden ze op de een of andere manier toch lekkerder. Vooral eerste snede. 

Verder kun je ze misschien verleiden door wat kruiden door het hooi te doen.

Als ze in de rui zijn hebben ze idd ook vaak kettingkeutels. Ik geef ze dan een paar lijnzaadbrokjes iedere dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties !

Ik voer nu ook tymothie ruwvoer blokjes erbij. Is dit goed of is dit slecht voor ze ...?

En onder mij verbazing vinden ze dit super lekker !!

Voor dierendag wilde ik gevulde wortel met kruiden erin geven... wortel en kruiden vinden ze heel lekker...

 

Screenshot_2022-09-24-20-19-49.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben jij in dezelfde winkel (zelfde keten) als ik geweest. Die blokjes zitten in een emmertje. Ze moeten er in ieder geval hard op knauwen. Als je ze op de grond gooit, breken ze wel. Af en toe geef ik er een. Het zal in ieder geval goed voor de tanden zijn. Ik voer ze niet te veel maar zo af en toe. Zo gooi ik af en toe een klein handje zonnebloempitten (gepeld) in de ren, dan eens Johannesbroodstukjes. Veel afwisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bij de welkoop weg...

Ik merkte gelijk dat de konijnen meer hooi gingen eten...

En de keutels werden groter. 

De ene dag is het groter de andere dag zijn de keutels kleiner...

Weten jullie wat een normaal vormaat keutel is?

En kan het ook Door het weer komen ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een normaal formaat keutel is afhankelijk van hoe groot het konijn is en wat voor voedsel het eet. Een Vlaamse Reus die goed hooi eet zal over het algemeen grotere keutels hebben dan een dwergje dat goed hooi eet (hoewel er ook dwergjes zijn met keutels waarvan je denkt dat ze van een Vlaamse Reus moeten zijn). 
Hoe groot dan voor jouw konijn normaal is, is lastig te zeggen. Je wil in ieder geval niet dat ze het formaat hebben van een peperkorrel. Eigenlijk denk ik dat je minimaal het formaat van een kikkererwt wil hebben. Als je konijn goed hooi eet, is dat zelfs nog wat aan de kleine kant. 

Als de keutels de ene dag groter zijn dan de ander, kan het best zijn dat de darmen nog niet helemaal goed werken of dat er toch nog wat verstopping zit. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar geef je ook groente? Zeker bij kleinere keutels geef ik dat naast hooi altijd wat extra. De vezels en het vocht zorgen ervoor dat de darmen weer wat meer gaan werken en een eventuele verstopping beter afgevoerd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kleurendwerg en een leeuwenkop.

Mijn leeuwenkop heeft wel kleine keutels ,

Maar niet een peperkorrel.

Mijn kleurendwerg heeft grotere keutels , ongv een grote nagel van je duim. Ik geef zeker ook groenten.

Witlof hebben ze vandaag gehad..

En Ook kruiden zoals weegbree. 

Ik geef ook gras bij . Lang gras. Kan dat ook te maken hebben met de keutel grote?

En de ene dag eet mijn kleurendwerg wel hooi en de andere dag weer niet... is dat ook gek of normaal..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer minstens per dag drie tot vijf soorten groenten te geven. Vanavond kregen ze van mij:

druivenblad

gras

herderstasje

smalle weegbree

grote weegbree

witlof

andijvie

munt

basilicum

paardenbloemblad

wortelsliertjes

spinazieblaadjes

 

En ik heb twee dwergen. Ze krijgen zo'n metalen hondenbak vol. Ze genieten van de verschillende soorten. Bij de supermarkt zijn wel eens producten met 50% korting. Daar zit vaak spinazie of munt bij. Ook heb ik in de tuin munt en basilicumplanten staan.

Mijn menu is overdadig maar meerdere groenten is beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Probeer minstens per dag drie tot vijf soorten groenten te geven. Vanavond kregen ze van mij:

druivenblad

gras

herderstasje

smalle weegbree

grote weegbree

witlof

andijvie

munt

basilicum

paardenbloemblad

wortelsliertjes

spinazieblaadjes

 

En ik heb twee dwergen. Ze krijgen zo'n metalen hondenbak vol. Ze genieten van de verschillende soorten. Bij de supermarkt zijn wel eens producten met 50% korting. Daar zit vaak spinazie of munt bij. Ook heb ik in de tuin munt en basilicumplanten staan.

Mijn menu is overdadig maar meerdere groenten is beter.

Jeetje en dan dacht ik dat ik mijn konijnen verwende 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Probeer minstens per dag drie tot vijf soorten groenten te geven. Vanavond kregen ze van mij:

druivenblad

gras

herderstasje

smalle weegbree

grote weegbree

witlof

andijvie

munt

basilicum

paardenbloemblad

wortelsliertjes

spinazieblaadjes

 

En ik heb twee dwergen. Ze krijgen zo'n metalen hondenbak vol. Ze genieten van de verschillende soorten. Bij de supermarkt zijn wel eens producten met 50% korting. Daar zit vaak spinazie of munt bij. Ook heb ik in de tuin munt en basilicumplanten staan.

Mijn menu is overdadig maar meerdere groenten is beter.

@Myrthee

Laat ze hier wel rustig aan wennen als ze nog niet veel groente gewend zijn. Begin bij elke nieuwe groente die ze nog niet kennen met een klein stukje, ter grote van een postzegel, en als dat goed gaat kun je het in stapjes steeds groter maken. Zo wordt langzaam aan de totale hoeveelheid groenten ook groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken die regel en al die jaren dat we konijnen hebben gehad, heb ik me er nooit echt aan gehouden. Ik gaf niet gelijk een volle bak maar wel gerust veel gras en gelijk een handvol druivenbladeren. Het is hier altijd goed gegaan. Geluk gehad? of sterke konijnen? Ik vond een postzegel altijd wel heel miniem.

Ik gaf gerust gelijk een blad andijvie of halve stronk witlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik ken die regel en al die jaren dat we konijnen hebben gehad, heb ik me er nooit echt aan gehouden. Ik gaf niet gelijk een volle bak maar wel gerust veel gras en gelijk een handvol druivenbladeren. Het is hier altijd goed gegaan. Geluk gehad? of sterke konijnen? Ik vond een postzegel altijd wel heel miniem.

Ik gaf gerust gelijk een blad andijvie of halve stronk witlof.

Dan heb je inderdaad geluk gehad. Bij sommige konijnen zal het inderdaad wel goed gaan. Maar als je dat soort verhalen op internet deelt, is het altijd beter om wat voorzichtiger te zijn, want er zijn echt veel konijnen die bij grote veranderingen van groente flinke diarree krijgen. Of waardoor de hoeveelheid brok, hooi, groente flink uit balans raakt. Je weet nooit wie het leest op het internet en hoeveel ervaring ze hebben. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-10-2022 om 08:52, happy211 zei:

@Myrthee

Laat ze hier wel rustig aan wennen als ze nog niet veel groente gewend zijn. Begin bij elke nieuwe groente die ze nog niet kennen met een klein stukje, ter grote van een postzegel, en als dat goed gaat kun je het in stapjes steeds groter maken. Zo wordt langzaam aan de totale hoeveelheid groenten ook groter.

Die van mij kennen het al lang genoeg. 😊

Ik geef ze elke dag ook 1 bakje vol. De ene helft in de middag de andere helft in de avond.

Ik voer ook gras bij, ( ookal staan ze op gras maar dit gras vinden ze ook heel lekker )

Ik voer ook 2 hooi soorten. Ons eigen hooi, Dat vinden ze heel lekker.

En nature Timothy hooi.

Ik heb laatst ontdekt dat 2 hooi soorten bij mijn konijnen ideaal is!

De ene dag ons hooi de andere dag hebben ze meer zin in Timothy hooi.

En soms allebei op een dag.

Door het voerblok eten ze ook meer hooi!

Zelfs diegene die eigenlijk  geen hooi at. Die foto is ons eigen hooi...

Hebben jullie nog feedback over ons hooi?

 

 

 

Screenshot_2022-10-04-19-00-07.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-10-2022 om 06:16, happy211 zei:

Dan heb je inderdaad geluk gehad. Bij sommige konijnen zal het inderdaad wel goed gaan. Maar als je dat soort verhalen op internet deelt, is het altijd beter om wat voorzichtiger te zijn, want er zijn echt veel konijnen die bij grote veranderingen van groente flinke diarree krijgen. Of waardoor de hoeveelheid brok, hooi, groente flink uit balans raakt. Je weet nooit wie het leest op het internet en hoeveel ervaring ze 

Ik had nog een vraagje over de keutels .

Nu mijn leeuwenkop dat voerblok er bij krijgt en hooi gaat eten

Zie ik zijn keutels niet groter worden,

Maar er wel hooi en voerblok stukjes erin zitten....

Is dat erg of een voorteken van iets ...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 4-10-2022 om 19:02, Myrthee zei:

 

 

 

 

Screenshot_2022-10-04-19-00-07.png

Dit hooi eten ze een beetje . Ik geef het vooral als 2e hooi. Het is een beetje geel tussen groen in .

Is dit goed hooi voor konijnen ?

Ik  weet zelf dat je niet kan zien aan de reuk kleur of structuur  of het goed hooi is...

Maar ik vraag het voor de zekerheid ff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Myrthee zei:

Is dit goed hooi voor konijnen ?

Ik heb het hooi van de Welkoop en dat is 15 kg in een groene zak. Ik moet zeggen dat ze er gek op zijn. Elke dag is de ruif leeg. Dat is ook minder groen dan dat Timothy hooi. Maar ik vind het wel lekker ruiken en als ze jouw hooi eten is er toch niets mis mee. Ik heb ook zakken met duurder hooi liggen en daar geef ik ter afwisseling ook wel eens een handje van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .