Ga naar inhoud

Geirriteerd oog?


Roos-Anne

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ons konijn had eergisteren een licht tranend oog aan 1 kant. We maakten ons hier niet druk om, omdat de pupil schoon was.

 

Het oog lijkt nu alleen ook irritatie te geven. Het oog heeft een rode rand en het konijn knijpt het dicht. Het vacht dat vochtig is geweest klit en voelt hard aan.

 

Weet iemand wat dit kan zijn? Kunnen we iets doen om te voorkomen dat het erger wordt?

 

Groet Roos-Anne

 

Foto: De irritatie lijkt op de foto mee te vallen, maar het konijn continu het oog dicht en komt niet voor eten. (Hooi en water worden wel gepakt!)

Screenshot_20220917-125925_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Roos-Anne zei:

Hoi, 

 

Ons konijn had eergisteren een licht tranend oog aan 1 kant. We maakten ons hier niet druk om, omdat de pupil schoon was.

 

Het oog lijkt nu alleen ook irritatie te geven. Het oog heeft een rode rand en het konijn knijpt het dicht. Het vacht dat vochtig is geweest klit en voelt hard aan.

 

Weet iemand wat dit kan zijn? Kunnen we iets doen om te voorkomen dat het erger wordt?

 

Groet Roos-Anne

 

Foto: De irritatie lijkt op de foto mee te vallen, maar het konijn continu het oog dicht en komt niet voor eten. (Hooi en water worden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt toch alsof er iets irriteert. Het beste is om hiermee naar de dierenarts te gaan. Die kan kijken of het oog inderdaad niet beschadigd is, dat is soms met het blote oog moeilijk te zien. Ook kan de dierenarts een oogzalf voorschrijven, om het oog te helpen herstellen. De oorzaak kan bijvoorbeeld het gevolg van een hooispriet zijn die in het oog is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een oogzalf in huis? Bijvoorbeeld van beaphar is er een vitamine oogzalf te koop, die ze soms ook bij dierenwinkels hebben. Dat zal het niet genezen als het een irritatie is, maar kan soms wel iets verzachten en voorkomen dat ze er te veel aan gaan zitten. Als je die niet hebt ook geen probleem. Ik denk dat ze het wel eventjes red met dit. Ik neem aan dat je afspraak maandag is? Goed opletten dat ze er afblijft, dat ze het niet kapot krabt of verder beschadigd. Als ze stopt met eten is het wel echt een spoedgeval, dus dat wel heel goed in de gaten houden! 

 

Controleer ook even of de nagels niet te lang zijn, dan kunnen ze daarmee hun oog beschadigen. Maar een sprietje hooi of stro, onhandig doen met een knaaghoutje of een partner die onhandig met een nagel of tand in het oog komt kan ook een beschadiging veroorzaken. Het kan ook nog een infectie zijn, bijv. bacterieel. Dat kan de dierenarts uitzoeken als je de afspraak hebt, dus ik zou wel zorgen dat je er maandag terecht kunt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. We hebben helaas geen oogzalf. Zal morgen kijken of die te halen is. De nagels zijn niet te lang. Voedster lijkt me sterk omdat ze elkaar wassen. Het zou alleen hooiruif of de wilgenrol geweest kunnen zijn.

 

De afspraak met de dierenarts staat voor a.s. dinsdag ingepland, omdat online werd aangegevenn dat we maandag geen ruimte was. Ik bel ze er over op zodra ze bereikbaar zijn. Hou het voor nu in goed in de gaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .