Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en koud weer topic 2022-2023


happy211

Aanbevolen berichten

Tot nu toe is het hier ook nog niet echt koud geweest. Toch zijn de plexiglas panelen wel fijn geweest tegen het inregenen, dat is een stuk minder. Bij mij zijn de platen niet tot boven toe hoor, alleen de onderste 80cm. 

 

Ik ga denk ik dit weekend de graafbakken er uit halen, ik heb ze niet meer zien graven de laatste tijd. Morgen is het tijd voor grote schoonmaak, dus dan doe ik doe ook gewoon gelijk mee. Ik heb eventueel nog een nieuwe zak zand staan, mochten ze vandaag of morgenochtend opeens bedenken dat ze toch echt nog willen graven dan kunnen ze er zo weer in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb het idee dat ze de catcubes niet als toilet gebruiken hier. Zelfs de zandbak niet. Ze zitten er hier wel in maar inderdaad tegenwoordig ook wel als slaapplaats bovenop.

Gelukkig maar in eentje en alleen maar keutels en geen plasjes. En het is ook alleen maar het rammetje die dat doet. Maarja die heeft het de eerste drie jaar van zijn leven nooit geleerd. Dus het is hem vergeven. Zandbak was van de zomer ook een heel fijn extra toilet voor meneer 😞. Als er straks een peewee bak bij komt, dan ga ik toch maar buiten ook een extra toilet aanbieden. Mogelijk dat hij dan volgend jaar alleen gaat graven in de zandbak 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Nijn & de Mifster zei:

Zandbak was van de zomer ook een heel fijn extra toilet voor meneer

Bij mij zijn ze allebei heel zindelijk, maar vonden we na een jaar toch de zandbak stinken hoor. Keutels nog niet gevonden in het zand trouwens 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Miekmoek zei:

aar vonden we na een jaar toch de zandbak stinken hoor.

Ik dacht het dus ook maar heb geen water meer in de zandbak gegoten en na een paar dagen was het zand helemaal droog en bleef het droog. Na een week toch maar weer water erin gaan gooien. En ik denk dat dat ook een keer gaat stinken. Dus ik zal het zand wel een keer verversen. Ik heb nog een paar zakken zand staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Miekmoek zei:

Bij mij zijn ze allebei heel zindelijk, maar vonden we na een jaar toch de zandbak stinken hoor. Keutels nog niet gevonden in het zand trouwens 🤷🏼‍♀️

Nou bij mij ruik je het meteen als er een plasje naast het toilet is gedaan of in de zandbak.. Mijn rammetje heeft sowieso een hele eigen geur. Niet dat hij stinkt hoor, maar mijn voedster heeft dat bijvoorbeeld niet. Ik weet nog wel dat mijn mannetjes rat dat vroeger ook had en de vrouwtjes niet. Dus het zal wel een mannending zijn?? 😛 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Is het normaal dat een konijn nu nog verhaart ? Onze ram is 8 (speelt misschien mee?) en het is nog niet heel koud geweest natuurlijk. Ik pakte hem vanmiddag op om hem wat schoon te maken (hij heeft een chronisch traanoogje) en zat meteen weer onder de haren. Ook voelde ik wat klitten die ik meteen ook weggehaald heb. Het viel me daarbij op dat sommige haren best wel makkelijk loskwamen. Hij lijkt verder goed in zijn vacht te zitten, heeft alweer een mooie dikke ondervacht.

Is het normaal dat er nog wel wat haren loskomen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Bunny566 zei:

Is het normaal dat een konijn nu nog verhaart ? Onze ram is 8 (speelt misschien mee?) en het is nog niet heel koud geweest natuurlijk. Ik pakte hem vanmiddag op om hem wat schoon te maken (hij heeft een chronisch traanoogje) en zat meteen weer onder de haren. Ook voelde ik wat klitten die ik meteen ook weggehaald heb. Het viel me daarbij op dat sommige haren best wel makkelijk loskwamen. Hij lijkt verder goed in zijn vacht te zitten, heeft alweer een mooie dikke ondervacht.

Is het normaal dat er nog wel wat haren loskomen ?

Mijn ene konijn is nu ook enorm aan het verharen. Overal zie je losse, uitstekende plukken haar uit haar vacht steken. Het verschilt gewoon erg per konijn wanneer ze verharen. Mijn andere konijn (10+) zie ik nog steeds niet verharen, daar maak ik me wel een klein beetje zorgen om, maar van de zomer was hij ook érg laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar december, toen we Merien hadden gehaald bij K'nijn en ko, was hij echt wel een koukleum. Hij zat heel veel in het stro in het nachthok terwijl Zoetje gewoon buiten zat. Ook bij temperaturen die niet eens zo laag waren, 10-12 graden, en ook bij wind harder dan drie beaufort zat ie binnen. Ik vermoed dat hij toch geen supergoede wintervacht had. Hij zat volgens mij wel buiten bij de vorige eigenaren, maar bij K'nijn en ko zitten ze binnen in een koude ruimte. En nu interesseert kou en wind hem helemaal niet meer. De echte kou moet nog komen natuurlijk maar vanmorgen was het 7 graden hier en hij zat lekker buiten. Blijkbaar heeft hij nu wél een prima wintervacht.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nog wel dus. Hij is in het voorjaar en de zomer ook bijna doorlopend in de rui geweest. Gelukkig is het nu niet in die mate dat hij er verstopt van kan raken. Hij zit idd ook graag buiten net als Merien en lijkt geen last van kou of wind te hebben.

Onze voedster heeft een hele andere vacht, bij haar zie ik ook geen losse haren.

 

@Lienappelsien Bedoel je dat je 10+ konijn nog helemaal geen wintervacht aangemaakt heeft of heb je geen losse haren gezien? Wel laat als hij nu nog zou moeten beginnen…

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Bunny566 zei:

Het kan nog wel dus. Hij is in het voorjaar en de zomer ook bijna doorlopend in de rui geweest. Gelukkig is het nu niet in die mate dat hij er verstopt van kan raken. Hij zit idd ook graag buiten net als Merien en lijkt geen last van kou of wind te hebben.

Onze voedster heeft een hele andere vacht, bij haar zie ik ook geen losse haren.

 

@Lienappelsien Bedoel je dat je 10+ konijn nog helemaal geen wintervacht aangemaakt heeft of heb je geen losse haren gezien? Wel laat als hij nu nog zou moeten beginnen…

Je kan het bij hem altijd heel goed zien als hij verhaart en ik heb er nu nog niks aan gezien. Het is inderdaad laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen nachten was het toch best wel koud hier, net onder het vriespunt. Toch lijken ze er nog niet echt last van te hebben. Hoe gaat het met jullie konijnen?

 

Zelfs met Joris lijkt het weer goed te gaan. Het leek er even op dat de EC weer opspeelde bij hem.  Maar gelukkig valt het mee verder. Hij eet goed, ik doe mijn best hem weer wat aan te laten komen. Ik maak de 2 weken wel gewoon af, maar hopelijk kan het daarbij blijven. Hij is ook echt geen fan van oppakken en medicijnen krijgen, hoewel hij het wel ondergaat. Hij krijgt ook wel lekkere dingen na afloop om het nog een beetje goed te maken (en om hem te helpen aan te komen).

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ukkie verdwijnt in de winter altijd haar hok in, die zie je dan nagenoeg niet meer buiten. Af en toe huppelt ze heen en weer naar de wc alleen (staat nu zo’n luxe binnentoilet met hooiruif maar die gebruikt ze niet, blijkbaar plas en poep je buiten 🙄). 

Brownie merk ik weinig aan, die is gewoon lekker buiten. Verveelt zich wat meer zonder Ukkie. Denk dat Ukkie erg blij is met hun nieuwe kinderspeelhuis, stuk ruimer dan het konijnenhok waar ze eerst in overwinterde. Ik heb nu ook een catcube binnen staan en die volgepropt met stro en daar ligt ze vrijwel de hele dag in. Ik zie haar eigenlijk niet meer buiten. Ukkie was echt beter afgeweest als binnenkonijn 🙈 Koukleum

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Ukkie was echt beter afgeweest als binnenkonijn 🙈 Koukleum

Hahaha. Ik ben ook zo blij met die catcubes. Ik heb er meerdere aan elkaar gekoppeld en één in het hok staan. En ik heb daar drie panelen: waarvan één helemaal dicht is en voor de andere twee zit plexiglas. De andere drie zijn open. Aan één kant opzij ook.

 

 

IMG_9838.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me dan ook zorgen omdat ze juist als het regent ze bij de open panelen gaan zitten. Dan denk ik: ik heb een heel droog gedeelte en ga daar dan zitten.

Onze vorige konijnen die echt buiten zaten, zaten vaak in het hok of onder de trap van het hok. Ook wel in een hol dat ze gegraven hadden. Maar deze zoeken de kou op. Brrrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie Merien nog steeds niet in het nachthok, terwijl het hier vooral gisteren aan het eind van de middag best guur was. Hij heeft echt een goede wintervacht nu. Ook Zoetje heeft eindelijk weer een mooi, glad vachtje, na eindeloos verharen. Ik heb wel het idee dat zij een dikkere wintervacht heeft dan voorgaande jaren, ik vind haar wat meer fluffy dan anders. Ze zitten allebei voornamelijk buiten, en af en toe samen in de wc, die staat droog en afgeschermd. Dus ook hier geen last van de kou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Catcube met een flinke laag stro en hun schuilhok met een flinke laag stro. Het laatste stuk dak waar alleen gaas op zat zit nu ook dak op dus de ren blijft een stuk droger. Maar jut en jul slapen liever op hun schuilhok dan erin. Behalve als bij extreme buien het dak van het schuilhok toch nat wordt dan zitten ze gewoon op de grond. Dus ik denk dat het wel meevalt met ze. Natuurlijk weet ik niet wat ze 's nachts uitspoken

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik maak me dan ook zorgen omdat ze juist als het regent ze bij de open panelen gaan zitten. Dan denk ik: ik heb een heel droog gedeelte en ga daar dan zitten.

Onze vorige konijnen die echt buiten zaten, zaten vaak in het hok of onder de trap van het hok. Ook wel in een hol dat ze gegraven hadden. Maar deze zoeken de kou op. Brrrr.

Onze ren is helemaal open en Brownie zit ook gewoon doodleuk buiten als het regent. Dat snap je dan niet he, als ze ook een droog gedeelte hebben 🤦‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik maak me dan ook zorgen omdat ze juist als het regent ze bij de open panelen gaan zitten. Dan denk ik: ik heb een heel droog gedeelte en ga daar dan zitten.

Onze vorige konijnen die echt buiten zaten, zaten vaak in het hok of onder de trap van het hok. Ook wel in een hol dat ze gegraven hadden. Maar deze zoeken de kou op. Brrrr.

Ik zou me daar geen zorgen over maken hoor. Zo lang ze de mogelijkheid hebben om droog, beschut en warm te zitten kunnen ze prima zelf bepalen waar ze zitten en is het geen probleem als ze op een open plek gaan zitten, tenzij het konijn ziek is. En zo koud is het nu nog helemaal niet! Als het richting -10 gaat kan je je eens achter je oren gaan krabben, maar ook dann is jouw verblijf volgens mij nog goed te doen voor je konijnen (met veel stro in het hok).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze jaren in een niet overdekte ren gezeten en dat ging ook prima, behalve voor Joris. Door hem zitten ze nu dus zo luxe met een overkapping 😄 

 

En heel eerlijk, vind ik het als baasje ook gewoon fijner met schoonmaken en om lekker bij ze te zitten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .