Ga naar inhoud

Welke konijnenvoeding bevat weinig suiker


GijsB

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag bij de dierenarts, die vertelde mij dat ik mn konijnen onbeperkt brokken mag geven, ik heb HobbyFirst rabbit complete brokken. Dat verbaast mij nogal, heb altijd gehoord dat je ze beperkt brokken mag geven. 

 

Verder zeiden ze dat ik ze max 1 a 2 blaadjes witlof aan groenvoer mag geven per konijn. 

 

Gaat om 2 konijnen van ongeveer 1300 gram. 

 

Zelf gaf ik ze altijd 10-20 gram brokken per konijn per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ander verhaal nu. Uitslag van bloedonderzoek is binnen, hij heeft een te hoog bloedsuiker (11) en mag deze brokken niet meer eten. 

 

Ik moet nu opzoek naar brokken met een laag suikergehalte. Hoeveelheid koolhydraten staat normaal gesproken niet bij de voedingswaarde van konijnenvoer genoemd.

Beaphar care+ heeft dan geen toegevoegde suikers of fruit maar wel weer tarwe, maïs en johannesbrood. 

 

Iemand een idee welk voer ik het beste kan kopen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

@GijsB

Ik heb het even voor je verplaatst. Ik heb alleen nu geen tijd inhoudelijk te reageren maar er zijn vast wel mensen die tips hebben 🙂

 

Groenten kun je dus wel voeren. Wortelen niet want die bevatten veel suiker. Maar twee blaadjes witlof? Hier krijgen ze een grote bak vol met paardenbloemblad, één stronk witlof voor twee dwergen en gras en munt etc. Konijnen in het wild krijgen ook geen brokjes. Ik zou het groenvoer langzaam opvoeren. Dat is natuurlijk en wel onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let even goed op bij een te hoog bloedsuiker in het bloed. Bij konijnen is het bijna altijd zo dat ze op het moment van bloedprikken een te hoog glucosegehalte in het bloed hebben. Dat heeft bij konijnen vrijwel altijd te maken met stress en niet met suikerziekte of een andere ziekte. Ik heb bij meerde konijnen bloedonderzoek laten uitvoeren en nog nooit was de bloedsuikerspiegel goed. Altijd was het probleem echter iets anders, bv ontstekingswaarden of leverwaarden. Waren er bij jouw konijn nog meer afwijkende waardes?

 

Het advies om onbeperkt brokken te geven vind ik zelf wat vreemd. Het natuurlijke dieet van een konijn bestaat uit bladeren en kruiden. Dat zou je, vind ik, ook bij ziekte, altijd veel mogen geven als ze het gewend zijn. Met suikers wil je sowieso oppassen, maar ik zou daar eerder mee oppassen vanwege gas in de darmen ipv vanwege het glucosegehalte in het bloed. 
Ik ken natuurlijk je konijn niet en weet niet wat er precies aan de hand is, maar zelf zou ik wat twijfels krijgen over de interpretatie van het bloedonderzoek. Voor zover ik weet komt suikerziekte ook niet tot nauwelijks voor bij konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het lezen van je bericht vroeg ik me ook meteen af waarom de dierenarts aangaf dat ze onbeperkt brokken mogen. Zijn ze jonger dan een jaar? Of zijn ze (te) mager?

 

In alle andere gevallen zie ik niet in waarom je ze onbeperkt brokken zou moeten geven. 10 - 20 gram brokken per konijn is misschien wat weinig, afhankelijk van hoeveel groenten je geeft, maar onbeperkt is dan weer het uiterste de andere kant op. Bovendien gaan ze meestal slecht hooi eten als ze onbeperkt brokken krijgen. 
 

Ik heb ook eens gelezen dat suikerziekte zelden voorkomt bij konijnen. Het is al een tijd geleden, maar volgens mij was het een wetenschappelijk onderzoek. Dat is dus anders dan bij honden of katten, waar het wel regelmatig voorkomt. Zoals @Jamesthebunnybutler al zei is het goed om konijnen weinig suikers te geven om een gasbuis te voorkomen. Denk hierbij aan weinig wortel en heel weinig tot geen fruit. Sommige groenten geven ook meer kans op gasbuiken, zoals koolsoorten. Witlof, andijvie en het loof van wortels zijn groenten waar veel konijnen wel tegen kunnen.
 

Hebben je konijnen klachten? Ik neem aan dat er niet zomaar bloed is geprikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik zal even een overzicht geven van waarom Tody bij de dierenarts was. Gaat inmiddels een paar weken terug.

 

Ik heb Tody inmiddels een jaar, hij eet nooit echt heel erg goed hooi. Een paar weken geleden at plaste hij ineens overal naast de bak. In de verwachting dat hij iets van blaasgruis ofzo had ben ik met hem naar de dierenarts gegaan. Daar bleek dat hij iets van een verstopping in zn darmen had, dus kreeg hij kat-a-lax en ik mocht hem geen brokken geven zodat hij hooi ging eten. Echt hooi eten deed hij nog altijd niet, enkel wat hooigruis dat ik door de kat-a-lax gemengd had. Ook plaste hij nog altijd naast de bak. 

 

Dus ik na het weekend weer terug naar de dierenarts. Zijn kies bleek ontstoken (was voor het weekend nog niet het geval) en werd bijgewerkt. Hij kreeg antibiotica mee. Ook raadde ze een bloedonderzoek aan om zijn nierfunctie te checken. Inmiddels gaat het voor mijn gevoel best wel weer goed met Tody, na wat experimenteren met verschillende soorten hooi eet hij nu een beetje hooi, hij is levendig. De afspraak voor het bloedonderzoek stond nog, dus maar gegaan. Daaruit bleek dat zijn bloedsuiker een waarde van 11 had, en ik kreeg het advies om absoluut geen suikerhoudend voer of fruit te geven. Omdat er appel en bietenpulp in de HobbyFirst brokken zit moest ik andere brokken geven. 

Het is mij niet helemaal duidelijk welke brokken wel geschikt zijn. 

 

Of hoef ik mij geen zorgen te maken over de bloedsuikerspiegel van Tody en valt het allemaal wel mee? 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw verhaal lees zou ik me geen zorgen maken om die bloedsuikerspiegel, maar wel om het gebit. Ik zou eerder voor gebitsfoto’s gaan om te kijken of die ontsteking nu weg is. Vaak verdwijnt een ontsteking bij een kies niet met enkel antibiotica en zit er een abces onder. Wat voor antibiotica heeft hij gehad? Injecties of oraal? Oraal dringt namelijk niet tot een abces/ontsteking door bij konijnen. 
Die bloedsuikerspiegel van 11 vind ik zelf niet zo heel erg spannend, omdat dat het laatste is waar je problemen mee verwacht met een konijn en omdat die waarde bijna altijd te hoog is als je bloed prikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pilletjes. Afgelopen vrijdag was ook de kies weer gecheckt. Zag er een stuk beter uit dan vorige week.

Hij eet nu dus ook wel wat hooi. 

 

Ik zal hem in de gaten houden, kijken of hij goed blijft eten. Maar als ik het zo hoor hoef ik mij om het soort brokken geen zorgen te maken en kan ik gewoon HobbyFirst blijven geven dus? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij opgevallen dat de afgelopen jaren in alle opvangen waar we konijnen haalden science selective brokken gegeven werden. Ik gaf altijd gemengd voer en inderdaad de grasbrokjes lieten ze liggen. Toen ben ik op grasbrokjes overgegaan maar al jaren voer ik nu science selective brokjes. Ik moet zeggen, ze zijn er stapelgek op. Zodra ik 's morgens de ren in kom, vliegen ze de trap op en gaan in de PeeWeebak zitten waar ik altijd hun bakje met brokjes zet.

Veel leden op dit forum voeren dit merk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supreme selective brokken zijn makkelijk te krijgen, regelmatig wel ergens in de aanbieding, worden goed geaccepteerd en is voor gezonde konijnen een prima basisvoeding. Ik raad het om die redenen ook nog steeds veel aan. Er zijn inmiddels wel betere brokken, zeker als er gezondheidsproblemen zijn is het soms beter om iets anders te kiezen. Maar het is nog steeds een goede brok. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, helgaa zei:

Is dit een konijnkundig dierenarts? Zou gewoon voeren zoals je altijd hebt gedaan. Klinkt voor mij als een dierenarts zonder kennis van konijnen.

Degene die ik normaal heb wel, daar ben ik erg tevreden over. Laatste paar keer had ik een andere dierenarts bij die kliniek, twijfel inderdaad wat over haar deskundigheid wat betreft konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft suiker in voeding, je moet de toegevoegde suikers echt vermijden. Maar de meeste konijnenvoeders, tenminste wel de goede merken, zoals bijv. in de webwinkel hier te koop hebben al lange tijd geen toegevoegde suikers meer, als ze het al gehad hebben. Gelukkig. In snacks zit het nog wel regelmatig (ook van de goede merken).

 

Producten die veel natuurlijke suikers bevatten, zoals fruit, wortel, paprika en bepaalde grassoorten (bijv. engels raaigras) moet je altijd wat rustig aan mee doen, dat kan diarree geven en gasbuikjes.

 

Vergis je er ook niet dat konijnen van nature best wat suikers binnen krijgen, wel de onbewerkte vorm zoals deze in grassen zit. Afhankelijk van de grassoort zit er tussen de 2- 35% suiker in van nature. Ik denk dus dat konijnen wel ontworpen zijn om dat aan te kunnen.

 

Het suiker verhaal is wel iets ingewikkelder dan dit, maar in de basis kan een konijn dus best wat suikers die van nature in grassen (en hooi) zitten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met snoepjes let ik er altijd op dat ik suikervrij geef inderdaad en zaken als fruit/wortel met mate. 

 

De dierenarts gaf mij het gevoel dat de bloedsuikerspiegel van 11 ernstig was en dat ik suikerinname echt moest minimaliseren. Geen fruit/wortel, andere brokken etc. Maar als ik het hier zo hoor valt dat dus mee zolang ik maar wat matig. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe  Toch is het er al best lang hoor, brokvoer voor konijnen, zeker al 75 jaar denk ik. Maar eerst voor slachtkonijnen, om ze sneller op slachtgewicht te krijgen. En in die tijd gaven de mensen die ze aan huis zelf hielden inderdaad onkruiden aan de konijnen omdat dat geen geld kostte en vrij beschikbaar was. Dat was de tijd dat konijnen voedseldier waren. De konijnenvoeders voor hobbydieren die niet voor consumptie zijn, zijn denk ik pas van de jaren 90 zo een beetje. 

 

Edit:  konijnenbrokken bestaan sinds 1953. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in die jaren 1953 waren de mensen nog niet zo kapitaalkrachtig. Het was 8 jaar na de oorlog en het land was in opbouw. De konijnen van mijn man en mij waren geen voedseldieren en brokken waren ons nog onbekend. Ik weet nog dat mijn vader met een zak erop uittrok om gras etc. voor het konijn te plukken.

Boeren hier zouden me nu uitlachen als ze horen dat wij konijnen laten castreren. Dat je zoveel geld uittrekt om konijnen aan te schaffen! En naar een DA ga je sowieso niet. Konijnen in overvloed. 

Ik probeer hier en daar wat te promoten over het leven van een konijn. Ik doe mijn best.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .