Ga naar inhoud

Zindelijk, maar gebruikt geen toilet


Bruine Veder

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Alvorens deze post heb ik de topic voor zindelijkheid al gelezen en geprobeerd afgelopen maanden.

Sinds 2,5 maand heeft mijn ram Nijn een vriendin Tess. Ze zijn beiden 5 jaar oud en geholpen.

Nu dacht ik eerst dat Tess niet zindelijk was, want ze poept en plast overal. Maar zodra ik de ren open, plast ze nergens buiten de ren, alleen erin dus! Helaas doet ze het niet op het toilet (extra groot toilet met lage instap).

Inmiddels plast ze in de ren ook alleen op het kleed wat er ligt en niet op het stuk open vloer. Zodra ik het kleed weghaal, plast en poept ze wel op de vloer.

 

Daarnaast drinkt ze veel, daarvoor ben ik naar de DA geweest, een reeks testen laten uitvoeren, maar medisch is ze in orde, dat is een geruststelling.

 

Heeft iemand een idee hoe ik haar gebruik kan laten maken van het toilet?

 

Nijn is overigens wel zindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zijn ze gewoon eigenwijs 😉

In ieder geval al heel fijn dat ze buiten de ren wel gewoon zindelijk is.

 

Heb je al eens verschillende soorten bodembedekking in het toilet gebruikt? Misschien heeft ze een bepaalde voorkeur.

 

Als je het toilet op het kleed zet, maakt dat nog verschil? Waar nu dus de poep en plas plek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt zeker nog te proberen, ik gebruik nu houtvezel, mede omdat mijn vader een groot pak daarvan had gekocht, welke bodem bedekking zou je me aanraden?

Het toilet staat op het kleed en op het kleed zelf heeft ze geen voorkeur.


Als het toilet buiten het kleed staat doet ze nog steeds alles op het kleed.

 

Het enige wat nog scheelt is dat er een pluk hooi in het toilet ligt, zolang ze daarvan knabbelt, valt er nog wat in het toilet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt bij mij niet zoveel uit. Ik heb houtvezel en dat ligt onder in de PeeWeekattenbak en ik gebruik spms ook de officiële korrels. Maar dat maakt allemaal niet zoveel uit. In het hok had ik linoleum maar daar plasten ze ook wel op. Nu een heel klein beetje stro en dat gaat aardig. Maar de meeste urine komt in die kattenbak. Ik verschoon die twee keer per week. Als het nodig is doe ik het vaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi hoi,

 

Mocht iemand in de toekomst door deze fora zoeken betreft dit probleem, ik heb inmiddels een oplossing.

 

1. Kleedjes weggehaald en een stukje vinyl neergelegd. De randen bij de plinten heb ik met tape vastgeplakt, zodat plasjes op de rand niet onder het vinyl kruipen (ervaring 🥲).

2. Ruimte beperkt, de ren heb ik gehalveerd. Ze mogen wel ‘s ochtend een uurtje los en ‘s avonds 2 uur los.

In de toekomst als ze goed zindelijk is, wil ik deze beetje bij beetje ruimer maken.

3. Al het eten in het toilet, hooi erboven of erin, brokjes, vers, snacks, water, alles dus!

4. Geperste papierkorrels als bedekking in het toilet (voorkeur kan per konijn uiteraard verschillen)

5. En consequent plasjes opruimen met keukenpapier, papiertje in de bak (ze spelen er niet mee). En de plek schoonmaken met water/azijn oplossing.


Inmiddels nu bijna 2 maanden later is er voortgang! 
Het blijft echt een kwestie van geduld en liefde. 
Ik ben wel heel erg trots op mijn meisje dat ze vooruitgang boekt.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Bruine Veder zei:

De randen bij de plinten heb ik met tape vastgeplakt,

Mij bevalt vinyl ook goed. Ik had linoleum geschreven maar het is vinyl. Alleen bij mij gingen ze  aan de randen knagen. Op het forum las ik hier dat ik die af kon dekken. Wij hadden nog breed ijzeren band liggen. Zoiets wat je als hoepels om tonnen ziet zitten. Nu kunnen ze niet meer knagen. Af en toe vond ik nog keuteltjes. Ik heb een catcube in het hok gezet.  Dat hok staat weer achter plexiglas en mag de winter komen. Nu weinig ruimte meer voor keutels omdat er ook een PeeWeebak in staat. Wel fijn dat het de goede kant op gaat met je konijn. Wie weet gaat het ook met de plasjes straks goed. Gelukkig vind ik nergens plasjes meer dan in de PeeWeebak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .