Ga naar inhoud

anorexia/megacolon


hemmel

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag. Ik heb een Charlie konijn in de pleeg en vermoed megacolon. Is het haalbaar om wat vet op de botten te krijgen? Of zal ze altijd vel over been zijn? Als ik haar meer voer of erwtenvlokken geef, eet ze haar bdk niet op. Wat is belangrijker: aankomen of bdk eten?

Ik probeer hier al een tijdje antwoord op de krijgen zonder consult bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ewtenvlokken hebben weinig andere voedingswaarde, dat is wel een nadeel. Ik maakte in het verleden mengsel van havermout, erwtenvlok en gedroogde knolselderij/pastinaak/wortel, daar deed ik kokend water bij, om alles uit te laten zetten, zodat dat niet in de maag nog hoefde te gebeuren. Als alles afgekoeld was mocht het konijn het eten. Soms deed ik er ook pastinaak of wortel bij. Bij konijnen met megacolon moet je wel oppassen met de hoeveelheid zetmeel. Daar kunnen ze namelijk niet zo goed tegen.

 

Ik vind het wel lastig om dit advies op te schrijven, omdat je bij een megacolonkonijn net weer andere dingen doet dan bij gezonde konijnen. Wat belangrijk is, is om te zorgen dat het konijn voldoende mineralen en vitamines binnenkrijgt, liefst wat meer dan normaal. Het advies om kruiden te geven sta ik helemaal achter, het liefst een goede hoeveelheid weegbree. Weegbree is echt het kruid voor megacolonkonijnen. Ik gaf geloof ik 10-20 gram weegbree per dag, aangevuld met nog veel meer kruiden.

 

Over het vel over been zijn, megacolon konijnen kunnen inderdaad een ingevallen look hebben, maar wel gewoon netjes op gewicht zijn, hoewel dat ook lastig kan zijn soms. Ik zeg dus wegen is weten. Weeg 1x per week of om de week om goed zicht te houden op eventuele veranderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Beide is op lange termijn niet goed. Lastig, eigenlijk zijn beide belangrijk. 

Wat krijgt ze verder? Welke brok?

Haven Cuni Excellent, naar een tekst van St. Konijnen belangen.

Ook met meer groente eet ze geen bdk. Ze krijgt nu een handvol verse bladeren per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Hebben ze bij de opvang geen tips? Er zijn vast vaker konijnen met megacolon in de opvang geweest. Of doe je zelf een soort opvang? Dat werd me bij eerdere berichten niet helemaal duidelijk.

 

Hoe dan ook, het is een nare aandoening. Goed dat je hier ook om ervaringen/tips vraagt. Sterkte ermee.

Ik heb 3 pleegkooien in de tuin voor de opvang konijnen die tijdelijk niet plaatsbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2022 om 18:49, Lienappelsien zei:

Dat is dankbaar werk. Fijn dat je de opvang daardoor weer ruimte geeft voor andere, wel al plaatsbare konijnen. Gaat het om opvang Hazel? 

Ja, Hazel.

Ik heb een ervaringsdeskundige gevonden. Heel fijn.

Die weegbree ga ik proberen, die heb ik in een pot geplant. Naast de pot paardebloemen😏

aangepast door hemmel
Naam Hazel toegevoegd.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .