Ga naar inhoud

Wel of geen castratie vrouwtje


NLP

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb mijn konijntje Lola een jaar geleden geadopteerd en ik ben nu aan het overwegen om haar te laten castreren (baarmoeder en eierstokken laten verwijderen). Ze is al een beetje ouder, namelijk 3 jaar, dus dat kan de operatie wat lastiger maken. Maar ik wil het wel graag overwegen als dit betekent dat ze langer gezond kan blijven/ minder kans heeft op gezondheidsproblemen later. Het is echter wel een grote ingreep en ik ben bang om haar te verliezen tijdens of na de operatie. Ook las ik dat er veranderingen in haar gedrag kunnen komen, maar daar doe ik het niet om, ze is een droomkonijn. Hebben jullie misschien ervaringen met het laten castreren van een voedster? En was ze erg veranderd na de ingreep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten castreren toen ze 9 maanden bij ons woonde. Ze was toen bijna 4 jaar oud. De operatie verliep voorspoedig en ook het herstel viel me erg mee. Ik ben ontzettend blij dat ik het heb laten doen want er zat al een gezwel... Haar gedrag is niet heel erg veranderd, ze is alleen nooit meer knorrig. 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 voedsters zelf laten castreren, de laatste heb ik gecastreerd geadopteerd. Mijn voedsters waren ook ongeveer 3 bij de ingreep. Dat is niet oud hoor, gezonde konijnen overlijden niet zomaar bij zo'n ingreep, gebeurt dat wel dan zat er vaak al iets niet goed. Bij beide konijnen is het gedrag positief veranderd. Rustiger, gelijkmatiger, vriendelijker in hun koppel, maar absoluut nog vol karakter. Ik adopteer zelf alleen nog maar voedsters die al geholpen zijn, omdat ik me er zelf toch altijd wel druk om maak. Maar ik wil absoluut dat het gebeurt en raad het ook iedereen aan. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eefje zei:

Ik adopteer zelf alleen nog maar voedsters die al geholpen zijn,

Zo ben ik ook gaan denken. Wij hebben al tig jaren konijnen maar nog nooit een gecastreerde voedster gehad. Wel voedsters maar ik kan  me ook niet heugen dat er ooit een dood gegaan is aan een baarmoeder ontsteking. Nu heb ik een koppel waarvan de voedster gecastreerd is en ik ben blij dat het al gedaan was. Dan heb ik die zorgen ook gelukkig niet: wel de lusten maar niet de lasten.😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was 4 jaar toen ik haar liet castreren en de dierenarts zag inderdaad al beginnende problemen. Ik ben vrijwilliger in een konijnenopvang en daar laten ze ook alle voedsters castreren. Vaak zien ze bij voedsters van 4 en 5 jaar al gezwellen. Dus met 3 jaar, ben je dat hopelijk nog voor.

Het is een flinke operatie en ze hebben even extra zorg nodig, maar met zoveel konijnen vanuit de opvang, heb ik zelden  gehoord dat het mis ging. Een enkele keer, het risico is er altijd, maar bijna altijd is er dan ook iets anders aan de hand.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster begin augustus laten castreren. De operatie ging goed. Ik vond het wel een beetje spannend. Ik was ongeveer €300,- kwijt omdat ze meer dan 4 kilo woog. 
 

Nazorg was alleen weer een probleem. Omdat ik bang was de wond te beschadigen, moest ik de medicatie op een andere manier geven in plaats van vangen. Zoals ik nu al gewend ben, nam ze niets qua eten aan, dus die optie viel af. Voordeel was dat ze zichzelf klem zette en zo kon ik haar “irriteren” (=proberen de spuit in haar mond te krijgen). Zodra ze erin beet spoot ik de medicatie erin. Het duurde wel weer even voor ze weer goed at. 
 

Pas sinds vorige week gedraagt ze zich weer normaal naar mij toe (niet meer zich verstoppen, me in de gaten houden etc). 
 

Eventueel een tip: ik heb gelijk gevraagd of ze haar kiezen wilden controleren (en nagels knippen indien nodig). 
En ik heb haar laten chippen, omdat ik haar wil laten verzekeren en de verzetten chip nummer wilt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd alle voedsters laten castreren, ééntje niet - die was al gecastreerd bij adoptie. Het is altijd goed gegaan. De eerste 2 dagen zorgen dat je thuis bent vind ik altijd wel fijn. De eerste dagen is het gewoon even iets meer zorg met medicijnen, pijnstillers en ze aan het eten krijgen. Maar hier is het altijd goed gegaan. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 voedsters laten castreren. Eentje kostte 60 meen ik, jaren geleden maar goedkope dierenarts die haar praktijk alleen runt. En vorig jaar was ik bij een andere praktijk 130 euro kwijt excl medicijnen. Mijn voedster at meteen weer zodra ze een beetje bijgekomen was. Ik heb haar wel gewoon opgepakt voor de medicatie, kon ik de wond ook meteen nakijken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de hand van een poll  en vragenrondje hier op het forum eens in de paar jaar, zet ik een prijs in het artikel over castratie bij konijnen hier op de website. Die poll is eerder dit jaar nog gehouden, daar kwam voor een voedster 100-250 uit. Volgens mij is dat nog steeds een realistische prijs. De uitschieters naar boven zijn vermoed ik inclusief andere ingrepen tijdens de castratie.

 

Dit is het artikel:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen


 

Quote

 

Hoeveel kost een castratie van een konijn?

De prijzen van castraties kunnen per dierenarts flink verschillen. Dat komt omdat er op verschillende manieren gecastreerd wordt, bepaalde dingen afhankelijk zijn van het formaat van het konijn en het per praktijk sterk kan verschillen wat er bij de prijs is inbegrepen. Om je wel een idee te geven wat je ongeveer kan verwachten: In 2022 zien we prijzen van 70-150 euro voor de castratie van een ram, en 100-250 euro voor voedsters.

Sommige dierenartsen kiezen een gemiddelde prijs die voor elk konijn hetzelfde is, ongeacht het gewicht, andere dierenartsen werken met een prijs per gewichtsklasse. Weer andere dierenartsen hebben een basisprijs voor de ingreep op zich, maar dan betaal je bijvoorbeeld los voor narcosemiddelen en medicatie. Sommige dierenartsen castreren rammen zonder narcose maar alleen met plaatselijke verdoving, dan is de prijs ook weer anders. Bij de ene dierenarts zit er een gratis extra wondcontrole bij inbegrepen en/of extra pijnstillers die je mee naar huis krijgt voor de dagen na de ingreep, bij de ander moet je daar weer los voor betalen. Het kan dus best handig zijn even rond te bellen en te vragen wat een castratie kost, wat er bij die prijs is inbegrepen en welke bijkomende kosten (bijv. voor de nazorg thuis met pijnstillers) er nog bij kunnen komen.

 

 

 

Wat betreft gedrag, ik zie dat je daar ook naar vroeg. De scherpe kantjes gaan er over het algemeen af, dus om te zeggen enorme veranderingen - nee, dat niet.

Wat meer rust, wat minder knorrig en hormonaal wel. Minder schijnzwanger, minder schommelingen in gedrag. Vooral in het voorjaar kunnen ongecastreerde voedsters veel rijden, schijnzwanger zijn, knorrig zijn naar hun maatje, territoriaal worden, soms zelfs sproeien en veel urineren. Mijn ervaring is dat na castratie ze nog wel eens schijnzwanger worden, maar hooguit 1x per jaar. Sproeien hebben mijn gecastreerde voedsters nooit gedaan. En het jagen, rijden, territorium gedrag is ook echt een stuk minder heftig.

 

Hoewel ik één voedster heb gehad die echt haar pit gewoon hield na castratie, eigenlijk zelfs nog wel pittiger werd nadien, maar dat kan ook door de puberteit komen natuurlijk, daar zat ze toen ook middenin. Geen idee dus of ze zo haar karakter zonder castratie ook had ontwikkeld, of niet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedsters nooit laten castreren. Bij mijn huidige voedster was ik het eigenlijk wel van plan (zij is vaker schijnzwanger dan mijn vorige voedsters), maar vond ik steeds geen goed moment. Ik wilde het bijvoorbeeld ook niet midden in de winter laten doen, want met een kaalgeschoren buik buitenzitten vind ik niet zo’n succes. Ik zou het dan het liefst in het voor- of najaar willen doen, zodat de overgang van een aantal dagen binnenzitten naar weer naar buiten doen ook makkelijk is. Mochten er complicaties optreden dan heb je dan geen problemen met een verliezende wintervacht na 10 á 14 dagen binnen. Maar goed, dat is meer een ideaal moment.
 

Ik heb nu besloten het niet te laten doen. De konijnenopvang waar ik naar toe gaat castreert de meeste voedsters. Bij een volgende voedster heeft een al gecastreerde voedster wel mijn voorkeur (maar het is geen ‘eis’).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, bedankt voor al jullie reacties! Fijn om van jullie te horen dat het vaak goed is gegaan en ook bij voedsters die rond de drie jaar zijn. Qua gedragsverandering heb ik een idee van wat ik kan verwachten en dat stelt me gerust 🙂 De prijs van een castratie is inderdaad vrij hoog bij mijn dierenartsen (meer dan 200 euro), maar ik maak me vooral zorgen om de ingreep en de nazorg. Ik ben al twee konijnen verloren aan ziektebedden en ik ben mijn vertrouwen in dierenartsen helaas een beetje verloren. Ik wil daarom ook zo goed mogelijk voorbereid de ingreep ingaan. Ik weet dat ik moet vragen naar wat ze precies gaan weghalen en dat ze zowel de baarmoeder en de eierstokken moeten laten weghalen, maar voor de rest weet ik niets over de nazorg en waar ik op moet letten voordat ik de ingreep laat gebeuren. Ik zie wel dat ik alvast veel lekkers in moet slaan om haar eetlust op gang te blijven houden. Hebben jullie nog andere tips om Lola en mij goed voor te bereiden op de ingreep en de nazorg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan vragen hoe vaak de dierenarts voedsters castreert. De ene dierenarts doet dat vrij regelmatig, de ander bijna nooit. Het is wel fijn als de dierenarts er ervaring mee heeft. 
 

Als een dierenarts zegt dat een konijn nuchter moet zijn voor de operatie zou ik een andere dierenarts zoeken (niet dat ik weet of jouw dierenarts dat zegt). Konijnen moeten altijd blijven eten, want anders komen hun darmen stil te liggen en zijn ze vrijwel niet meer op gang te brengen. Dus dat is ook iets om op te letten als je een dierenarts kiest. 
 

Na de ingreep zou ik haar een paar dagen binnen houden. Na narcose hebben konijnen het vaak even lastig om zichzelf op temperatuur te houden. Ik zet dan altijd een panelenrennetje op binnen. Het is handig om een snuggle safe in huis te hebben. Je krijgt vast pijnstilling mee en eventueel medicijnen om de darmen te stimuleren (de ene dierenarts geeft dat laatste meteen mee, de andere schrijft het pas voor als het konijn de volgende dag slecht/niet keutelt. Allebei wat voor te zeggen). Konijnen hebben meestal niet direct zin in brokjes na een behandeling. Het is inderdaad slim om bijvoorbeeld wortelloof, andijvie, witlof of peterselie in huis te hebben. Dat soort dingen eten ze vaak als eerst weer. En hooi. Ik leg er dan verspreid wat van neer in de panelenren. 
 

Na de castratie kan je beter geen scherpe bodembedekking in het toilet doen, voor de wond. Back2nature of hennepvezel prikt niet. Gebruik ook even geen stro. En ze mag niet springen en niet hard rennen.

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-9-2022 om 01:38, To van de Veluwe zei:

Zo ben ik ook gaan denken. Wij hebben al tig jaren konijnen maar nog nooit een gecastreerde voedster gehad. Wel voedsters maar ik kan  me ook niet heugen dat er ooit een dood gegaan is aan een baarmoeder ontsteking. Nu heb ik een koppel waarvan de voedster gecastreerd is en ik ben blij dat het al gedaan was. Dan heb ik die zorgen ook gelukkig niet: wel de lusten maar niet de lasten.😉

Het schijnt dat gemiddeld 1 op de 3 voedsters baarmoederkanker krijgen vanaf een bepaalde leeftijd. Dus het risico daarop is vooral heel groot ik denk groter als baarmoederontsteking. Voor mij was dat ook een reden om een gecastreerde voedster te adopteren

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en daarom was ik zo blij dat ze gecastreerd is. Onze hond heeft het ook op oudere leeftijd gehad en dat betekende ook gelijk het einde. 😞

Maar eerder werd dat in opvangen niet gedaan en ik geloof nog steeds niet. Wel de rammen. Wij adopteren al jaren en de voedsters waren nooit gecastreerd. Dit is nu de eerste keer.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .