Ga naar inhoud

HELP ONZE KLEINE RAKKER

Delen

Aanbevolen berichten

Heey, 

Mijn konijntje is maandag middag bevallen. Helaas heeft ze haar babytjes overal op de terras gelegd buiten 2 die ze verstopt had achter men vuilbak. Deze heb ik snel in het strooi gelegd en de moeder in het hok gelegd. En maar naar binnen verhuisd.

Nu merk ik niet echt dat ze met haar kleintjes bezig is.

Soms is er al wel eens 1tje die gans de andere kant van de kooi ligt en het doet haar weinig. (Die helpen we dan terug naar het nestje want vaak hebben ze het al terug koude aan hun vachtje) 

Nu tegen de middag ligt er opnieuw eentje (dag 5) in het midden. Die ligt maar tepiepen en tepiepen. Ben gaan kijken en helaas zit de moeder de andere kant van het kot en doet ze hier niets aan.. 

Ik merkte dat hy minder beweegde en koude had MAAR WEL LEEFDE. 

Heb de mama aangeraakt en baby opgenomen en bij haar gelegd. 

Enkel wat ze deed was mijn hand likken. Heb het terug in het nestje gelegd maar bij de andere voor zich opnieuw goed te verwarmen en hopelijk komt alles wel goed. 

NU DE VRAAG:

IS DIT NORMAAL GEDRAG WAT ZE VERTOOND?

ZAL DIT BABYTJE HET WEL OVERLEVEN ZO? 

helaas heb ik geen verstand hiervan maar wil ik wel zogoed mogelijk men beste doen.

Bedankt! En groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeder blijft uit de buurt van het nest om roofdieren niet te attenderen op de kleintjes. Het voeden gaat echt heel snel, dat zie je bijna niet.

Terug in het nest leggen is wel goed, liefst zonder ze met je handen aan te raken i.v.m. geurtjes. Verder gewoon zoveel mogelijk met rust laten. Iedere bemoeienis geeft onrust voor de moeder, en dat de jonkies na 4 dagen nog leven geeft wel aan dat moeder er goed voor zorgt. Je kunt een keer per dagen even spieken of ze nog leven, en of de buikjes bol zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Dat klinkt niet heel goed. Hoeveel kleintjes zijn er? Hoe warm is de omgeving? Het is wel normaal dat de moeder niet de hele dag bij ze is, ze voedt ze dus niet de hele dag door. Misschien heb je er wat aan om het volgende artikel eens door te lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

3 uren geleden, Marjoleink zei:

Moeder blijft uit de buurt van het nest om roofdieren niet te attenderen op de kleintjes. Het voeden gaat echt heel snel, dat zie je bijna niet.

Terug in het nest leggen is wel goed, liefst zonder ze met je handen aan te raken i.v.m. geurtjes. Verder gewoon zoveel mogelijk met rust laten. Iedere bemoeienis geeft onrust voor de moeder, en dat de jonkies na 4 dagen nog leven geeft wel aan dat moeder er goed voor zorgt. Je kunt een keer per dagen even spieken of ze nog leven, en of de buikjes bol zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt maar helaas is het overleden :'(

waar ik heel veel bang voor had. 

Nu verwijt ik mezelf dat ik misschien toch deze middag nog iets had kunnen doen ipv hier iets teschrijven.. 

we zijn zo verdrietig! Hopelijk houden onze andere 4 het vol!

ander vraagje nu. Mogen we deze nu in de tuin begraven?dicht bij ons..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, huisdieren mag je in de tuin begraven, maar daar zitten wel wat voorwaarden aan. Als je gewoon een gat graaft en hier bijvoorbeeld wat stro in legt en dan het konijntje en het gat weer dichtmaakt, dan is dat gewoon toegestaan.

Hopelijk redden de andere 4 het wel. Het gebeurd, dat er baby's dood gaan, waarschijnlijk was er iets mis met het konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kolino zei:

Ja, huisdieren mag je in de tuin begraven, maar daar zitten wel wat voorwaarden aan. Als je gewoon een gat graaft en hier bijvoorbeeld wat stro in legt en dan het konijntje en het gat weer dichtmaakt, dan is dat gewoon toegestaan.

Hopelijk redden de andere 4 het wel. Het gebeurd, dat er baby's dood gaan, waarschijnlijk was er iets mis met het konijntje.

Wel deze ochtend stonden we op en heb ik gezien dat de andere kleintjes alle 3 op een andere plek lagen open blood bij elkaar en eentje terug alleen.. 

Ze hadden allemaal het koud maar beweegde nog. 

Heb ze dan terug samengevoegd na de mama even goed teknuffelen en over wrijven en haar haar erover gelegd :(

Toch wel bang dat het hier de slechte kant op gaat.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ISABELS zei:

Wel deze ochtend stonden we op en heb ik gezien dat de andere kleintjes alle 3 op een andere plek lagen open blood bij elkaar en eentje terug alleen.. 

Ze hadden allemaal het koud maar beweegde nog. 

Heb ze dan terug samengevoegd na de mama even goed teknuffelen en over wrijven en haar haar erover gelegd :(

Toch wel bang dat het hier de slechte kant op gaat.. 

Snel naar de dierenarts gereden en ze hadden maar het lichaam van een babytje van 1 dag ... ze zei veel geluk. Melkje meegenomen maar helaas 3 overleden. 

We hebben er nog maar 1tje over maar dat flesje lekt precies geen melk.. 

Ik ga snel even opzoekenwerk doen en laat ons hopelijk dat het laatste er wel door komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook nog een ram? Hoe komt je voedster aan de kleintjes? Of is het per ongeluk gebeurd? Wij hadden een gecastreerde ram en een niet gecastreerde voedster en op een keer hadden we kleintjes. Het kan niet anders of er moet een wild konijn bij geweest zijn. Maar ze zaten achter gaas. Altijd een raadsel gebleven.

Als je een ram hebt. laat die dan castreren want anders krijg je steeds een nestje en dit wil je toch niet meer.

Gisteren sprak ik een kind en ik wist dat ze Vlaamse reuzen hebben. En ook dat ze er mee fokten. En ik vroeg of ze de jongen al kwijt waren. Nee, dat was niet gelukt en ze waren geëindigd op tafel. Er zijn al veel en veel te veel konijnen. De opvangen kunnen het nauwelijks aan. Sterkte.

PS. Op ons terrein liggen een kat en drie honden, kippen en ontelbare vogels (tegen een raam of zo gevlogen) begraven. En we hebben vogels op de ramen geplakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een narigheid. Hoe gaat het nu? Blijft het jonge konijn nu wel in het nest?

In het artikel over een onverwacht nestje konijnen staat veel uitleg over wat je het beste kan doen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Hoe is de huisvesting van de voedster? Is er nu wel een veilige plek voor het nest? Heeft ze genoeg rust en een veilig gevoel?

Konijnenbelangen heeft een handleiding voor het bijvoeren van konijnen:
https://www.konijnenbelangen.nl/winkel.php?menu=winkel

Directe link naar bestand:
https://www.konijnenbelangen.nl/images/files/bijvoeden tamme konijntjes met mm en kmr(1).pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .