Suze1234 Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Hi! Vraagje aan jullie; ik weet dat het vaak niet goed gaat om twee (volwassen) rammetjes te koppelen maar wil toch het volgende aan jullie voorleggen. Ik heb een rammetje van 5 april jl. (dus nu 5 maanden oud), die twee weken geleden gecastreerd is. Ik ben op zoek naar een voedster maar ben per ongeluk gevallen voor een ram van 10 weken 😱 (nog niet aangeschaft hoor). Denken jullie dag een gecastreerde ram van 5 maanden kans van slagen heeft met een rammetjes van 10 weken (die ik uiteraard met 4 maanden zal laten castreren)? Ze zijn beiden heel lief en zachtaardig (denk ik…). Nogmaals; ik weet dat het niet ideaal is maar ben toch benieuwd naar of jullie ervaring hebben dat het wél goed gaat. Dank! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Nee, dit zou ik echt totaal niet doen. Als het nou twee volwassen rammen waren die de puberteit door waren, dan zou je een poging kunnen doen, dan zie je snel genoeg of ze matchen of niet. Maar een baby en een puber? Nee, dat geeft echt heel veel onzekerheid. Of je moet plek hebben voor twee aparte koppels als het mis loopt, en dus elke ram een eigen vriendin geven. 1 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Niet eigenwijs zijn hoor! Het rammetje van 10 weken is nog te jong om te koppelen, het gaat dan goed tot het rammetje 4 a 5 maand oud is. Ondertussen wordt het beestje aan alle kanten bereden omdat de ram die je al hebt wel oud genoeg is om een koppelproces te snappen. Ik zou zeggen, op zoek naar een leuke dame van minimaal 15 weken oud, liefste nog iets ouder en het leuke rammetje vergeten, of je moet dus ruimte hebben voor 2 koppels. Maar dat is wel 2 keer een flinke ruimte en niet te vergeten een boel extra aan kosten! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 7 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2022 Ok dank jullie wel! Ik zal niet eigenwijs zijn 🙂 en heb het idee van de jonge ram uit mijn hoofd gezet! Heb nu een vrouwtje op het oog van 5 maanden, die kan ik dan wel koppelen. Alleen; mijn ram is pas twee weken geleden gecastreerd. Ik begreep hier op het forum dat dat prima kan maar de dierenarts zegt; niet doen! Moet ik ze dan nog vier weken uit elkaar houden? Ik gun mijn ram zo graag zsm een vriendin… Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Dat kan echt gewoon. Hier zit heel veel verzamelde kennis, inclusief mensen met een konijnenopvang, en die koppelen allemaal na 14 dagen. De hormonen zijn nog niet helemaal uit het lijfje, dat duurt nog een aantal weken, maar de zaadcellen wel. Het advies van je dierenarts zorgt wel dat ik me afvraag of hij/zij verstand heeft van konijnen. In de opleiding komen ze amper aan bod, dus je moet het echt treffen dat je dierenarts zich zelf heeft verdiept in konijnen. Weet je trouwens dat konijnen niet zomaar met ieder ander konijn goed samengaan? Wat dat betreft zijn het net mensen, die willen ook graag zelf bepalen met wie ze samenwonen. Daarom adviseren we vaak om naar een goede opvang te gaan en je konijn daar te laten koppelen. Lukt het dan niet met jouw eerste keus, dan kunnen ze een ander konijn proberen. Dus als je het wilt proberen met deze voedster, dan is het verstandig om af te spreken dat ze terug mag als het koppelen niet lukt. Ga je het koppelen zelf doen? Ik vind dat altijd heel spannend. Ik breng mijn konijnen naar de opvang voor een koppelvakantie. Hier kost dat geloof ik 5 euro per dag (voor een dag of 5), en het bespaart mij een heleboel stress. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 7 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2022 Hi, dank! Goed om te horen. De dierenarts die ik sprak was niet mijn eigen dierenarts, mijn eigen was er niet helaas. Ik ga het zelf proberen ja. Ik heb wat opvangen aangeschreven maar krijg geen reactie en ik wil mijn ram zsm koppelen omdat ik hem echt sneu vindt in zijn eentje. Ik heb de tijd de komende weken en genoeg ruimte dus ik ga het proberen. Het zijn twee rustige diertjes dus ik hoop dat het lukt. Maar ken jij een opvang die echt een koppelvakantie doet met konijnen die niet via hun eigen opvang komen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Hoe ver wil je reizen? Of: waar woon je ongeveer? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Weet je wat ook nog een goede reden is om je rammetje een vriendinnetje zelf uit te laten zoeken bij een opvang (bovenop alle andere goede redenen die al gegeven zijn): bij de opvang is het nieuwe vriendinnetje helemaal nagekeken door een dierenarts met veel verstand van konijnen, gevaccineerd en heel vaak ook al gecastreerd, zodat je haar en jezelf die stress ook al bespaart. Je geeft dan in één keer een wat hoger bedrag uit, dat is waar, maar dan heb je ook wel meteen het hele pakket! En je kunt bij problemen altijd terugvallen op de opvang (en op BunnyBunch natuurlijk ook). Wat weet je verder over het voedstertje wat je op het oog hebt dan hoe oud ze is en jij haar rustig vindt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Ik zou toch echt via de opvang doen. Je kunt er altijd op terugvallen. Ik heb anderhalf jaar geleden een situatie gehad dat een opvang mijn ram succesvol had gekoppeld aan een geweldig leuke voedster, maar dit liep helaas na een paar weken thuis alsnog mis. Ze zijn toen in eerste instantie samen terug naar de opvang gegaan voor een herkoppeling, kwamen weer als maatjes terug, maar ook hierna ging het toch weer mis na een paar weken. Mijn ram is sociaal gezien echt een mafketel, dat wist ik niet, omdat mijn oude voedster waar hij bij gekomen was sociaal ontzettend vaardig was. Anyway, ze zijn beide teruggegaan naar de opvang, de voedster heeft een geweldig huis gevonden in een groepje en mijn ram kwam thuis met een dametje dat een goede manier heeft om met zijn lastige kanten om te gaan. Het is nog steeds een apart stel, maar toch zijn het maatjes. Bottomline: soms is het gemakkelijk, soms is het ontzettend lastig. Het is dan heel fijn om op een ervaren opvang terug te kunnen vallen. In geval van nood had ik wel tien keer bij ze terug kunnen komen voor de juiste vriendin voor mijn ram. Gelukkig wisten we inmiddels zoveel van zijn karakter dat ze de tweede keer heel goed kon inschatten wat wel of niet zou lukken. Verder wil 'rustig' weinig zeggen over een klik. En ook over hoe rustig ze daadwerkelijk zijn. Mijn eerste voedster werd door de opvang omschreven als een heel rustig konijn. Maar toen ze bij ons ruimte en een vriendje kreeg werd ze ontzettend druk en ondernemend. Situatie doet ook veel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 (aangepast) 4 uren geleden, Suze1234 zei: Maar ken jij een opvang die echt een koppelvakantie doet met konijnen die niet via hun eigen opvang komen? Ja, ik had een voedster van ruim een half jaar en ik had op de site van Kaatje Keutel in Lelystad een leuke ram gezien. Ik die uitgekozen en contact opgenomen. Ik mocht komen. Ze hebben die ram geprobeerd maar het was geen gelukkig stel. Dus ik kreeg bericht dat ze een andere ram genomen hadden. Na 5 dagen mocht ik het stel ophalen. En o wat was het een perfecte match. Geweldig. Het zou kunnen dat je nu geen bericht krijgt want ze hebben het erg druk in de konijnenopvangen. Mijn huidige koppel staat nog steeds op de site en zit hier al vanaf juni. Ze kampen met veel zieke gedumpte konijnen. Het is bar en boos. Maar als je contact opneemt met een konijnenopvang komt het echt wel goed. Je mag ook bijv. drie keuzes opgeven of wat je per se niet wilt: bijv. een erg oud konijn of een konijn met een bewerkelijke vacht. En je bent nergens zo goedkoop uit als bij een konijnenopvang. Natuurlijk krijg je ze niet gratis. Van de buren kon ik ook gratis konijnen krijgen. Maar bij de opvang zijn ze volledig gevaccineerd, gecastreerd en van mij ook gechipt. Het koppelen kostte volgens mij niets. Maar natuurlijk heb ik wat extra's gegeven en een zak witlof weet ik nog. 7 september 2022 aangepast door To van de Veluwe 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 2 uren geleden, Eefje zei: Mijn eerste voedster werd door de opvang omschreven als een heel rustig konijn. Wij kregen ooit bij de konijnenopvang in Ede een konijn mee en dat zou een ADHD' er zijn. Hij moest veel ruimte hebben. Bij de vorige eigenaar groef hij zich overal onderuit en moest hij weg. Hij kwam bij ons in een grote ren en er was niets van het gedrag meer te merken. Nu hebben we een konijn (Rosie) en dat moest echt in een ren waar hij niet uit kon want het was een springerd. Ik merk dit nu ook niet echt. Hij springt in de eerste verdieping van het hok dat er naast staat met bussen voer etc maar dat doet haar maatje ook. Dus de bussen een verdieping hoger gezet. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 8 september 2022 Delen Geplaatst: 8 september 2022 Onze voedster is ook heel rustig en tam. Maar haar koppelen was toch een gedoe... Ze heeft wel 8 of 9 heren afgewezen (en dat ging er fel aan toe) totdat ze uiteindelijk haar liefde vond. Ik ben zo blij dat ze op koppelvakantie was en dat ik niet zelf al die pogingen hoefde te doen. Zou je zeker aanraden om naar een opvang te gaan om je rammetje daar te laten daten. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 8 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2022 Dank allemaal! Ik ga zaterdag naar een opvang! 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 8 september 2022 Delen Geplaatst: 8 september 2022 Houd ons op de hoogte want dat vinden we allemaal leuk. 1 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 Koos is gekoppeld aan een leuke dame hoor! Ze vinden elkaar geloof ik helemaal leuk. Zitten samen te chillen, eten uit hetzelfde bakje, spelen met elkaar en wassen elkaar 🙂 Eerste keuze, meteen beste keuze 👍 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 13 september 2022 Delen Geplaatst: 13 september 2022 🥳 Heel veel plezier met je vers gebakken koppel 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 Dank! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 13 september 2022 Delen Geplaatst: 13 september 2022 Leuk! Heel veel plezier met en van je nieuwe koppel 🥳 Heb je toevallig ook een foto van het kersverse stel? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 Zeker! Alleen; teveel mb’s dus krijg hem niet geüpload:( Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 Weet niet hoe ik ze kleiner krijg Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 13 september 2022 Delen Geplaatst: 13 september 2022 33 minuten geleden, Suze1234 zei: Weet niet hoe ik ze kleiner krijg 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suze1234 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2022 Volgens mij is het gelukt; het nieuwe paartje! ❤️ 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 13 september 2022 Delen Geplaatst: 13 september 2022 Wat een leuk stel. Ze zitten er zo genoeglijk bij. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 14 september 2022 Delen Geplaatst: 14 september 2022 7 uren geleden, Suze1234 zei: Wat een schatjes 😍 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten