Ga naar inhoud

Hier komt Roger

sTefaniA

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik heet Stefanie

vorige maand heb ik een konijn meegenomen dat met kooi en al tussen het afval stond.

Hij had geen eten of drinken, hele lange nagels en zat in zn eigen vuil.

Ondertussen zijn z'n nagels geknipt, is hij gevaccineerd en gecastreerd. Hij weegt 1.5kg en is gezond volgens de dierenarts.

Hij krijgt voornamelijk hooi, hij heeft een handgemaakt toilet met ruif en zit los in huis.

Wij zijn 2 weken geleden verhuisd naar een woning met een tuin, het is de bedoeling om buiten een stuk af te zetten en een voedster erbij te nemen.

Maar omdat hij zo aanhankelijk en sociaal is (en zindelijk) zit hij voorlopig binnen. Hij ligt savonds bij ons op de bank of op schoot.

Ik had niet verwacht dat een konijn zo mensgericht zou zijn, daarom heb ik mij hier aangemeld om toch wat beter geinformeerd te worden.

Groetjes, 

Stefanie en Roger

image.png.91113fe77428fea00ae816451df74933.pngimage.png.55b9e627d1a96cfa9d8865724e00eb28.png

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de anderen; wat een geluk bij een ongeluk!

Pff tussen het afval nog wel... Als iemand zo met dieren om kan gaan dan zou diegene ook helemaal geen huisdieren moeten nemen toch? Roger is ook echt wel een knapperd. Wat goed ook dat je je inleest!

Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend goed van je dat je je over Roger ontfermd hebt. Bij ons is ook een keer een konijn gedumpt en die hebben we Djumpie genoemd. Hij kon ook hoog springen. Dus dumpen en jumpen samengevoegd. En dan gelijk al onkosten maken.

Het lijkt net of hij je met zijn liefde bedankt. Wat een lieverd. We zijn erg benieuwd naar een toekomstige vriendin.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-9-2022 om 21:24, To van de Veluwe zei:

Wat ontzettend goed van je dat je je over Roger ontfermd hebt. Bij ons is ook een keer een konijn gedumpt en die hebben we Djumpie genoemd. Hij kon ook hoog springen. Dus dumpen en jumpen samengevoegd. En dan gelijk al onkosten maken.

Het lijkt net of hij je met zijn liefde bedankt. Wat een lieverd. We zijn erg benieuwd naar een toekomstige vriendin.

Ik ga dinsdag kijken naar een Nederlands dwerghangoortje, een dame van 1 jaar uit een opvang 😊

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geluk dat jij Roger zag en hem alles geeft wat hij nodig heeft! Hij lijkt erg op een vroeger konijn van mij. 

Heel veel plezier dinsdag. Blijven ze een poosje in de opvang voor de koppeling? Dat is een aanrader. Zeker ook als Roger los in huis loopt en je zelf geen koppelervaring hebt. Maar sowieso een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2022 om 18:54, Lienappelsien zei:

Wat een geluk dat jij Roger zag en hem alles geeft wat hij nodig heeft! Hij lijkt erg op een vroeger konijn van mij. 

Heel veel plezier dinsdag. Blijven ze een poosje in de opvang voor de koppeling? Dat is een aanrader. Zeker ook als Roger los in huis loopt en je zelf geen koppelervaring hebt. Maar sowieso een aanrader.

Ik heb dat gevraagd maar de opvang zei dat ik het best eerst zelf probeer thuis.

Ik heb een aparte kamer boven ingericht waar Roger nooit komt.

Moest het niet lukken mogen ze samen naar de opvang en proberen ze het daar nog eens, desnoods met een andere voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ok. Neem je Roger wel mee naar de opvang, zodat ze in de opvang al samengezet kunnen worden om te kijken of er een klik is? Als ze bijvoorbeeld dan meteen gaan vechten weet je dat het niks gaat worden. Na een half uur samen is meestal wel te zien of de koppeling potentie heeft. Je neemt ze dan in 1 reisbox mee naar huis en haalt ze nooit meer uit elkaar, ook ‘s nachts niet. Tenzij er gewonden gaan vallen, maar dan stop je ook met de hele koppeling. 

Top dat je boven een kamer hebt ingericht. Heb je je hier op het forum al goed ingelezen over koppelen? Dan weet je een beetje wat je kan verwachten. Rijden, hard achter elkaar rennen en plukjes haar uittrekken mag. Dat is normaal koppelgedrag. Het ziet er soms best naar uit. Het hoort bij de rangordebepaling. Elkaar negeren is ook prima. Hou wel in de gaten of er ook rustmomenten zijn en of ze blijven eten en keutelen. Het eerste half uur blijf je er bij om te kijken of het niet escaleert. Daarna ga je af en toe even om het hoekje kijken. Blijf er verder niet teveel bij, want je brengt jou spanning op ze over. Ze moeten het toch samen uitzoeken. 

Een koppeling ziet er meestal niet gezellig uit en vaak ook een beetje naar. Ze moeten uitzoeken wie de baas gaat worden. Na ongeveer een week begint het pas een beetje gezellig te worden, al verschilt het heel erg per konijnenkoppel hoe lang dat duurt. Denk dus niet te snel dat ze nooit een klef stel zullen worden. Dat heeft echt even tijd nodig.

Rollen ze als 1 bol konijnen over de grond dan haal je ze direct uit elkaar! Dan gaat het echt niet werken en breng je de voedster terug naar de opvang en probeer je het met een andere voedster. Ook als ze in elkaar vastgebeten zitten stop je direct. Gaan ze met de voorpoten boksen en/of trappen ze met de achterpoten in de lucht naar elkaar dan gaan ook alarmbellen af, let dan heel goed op of het niet escaleert.

Maar meestal zie je al vrij snel of het echt mis gaat. Daarom is het ook handig om ze al bij de opvang een half uur samen te zetten voor je ze mee naar huis neemt.

Ik zou ze een week in die kamer laten. Neutraal terrein doet een hoop.

Succes en veel plezier! Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd met wie Roger thuiskomt 🙂 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerdere opvangen waar ik naar toe ging, lieten ze ook een half uur bij elkaar. En het is altijd een succes geworden.

Ik heb het al elders hier op het forum gezet. Ik had een keer een leuke voedster via de site uitgekozen. Ik was er weg van.

Die werd bij mijn ram gezet en vechten!!! Niet normaal. Toen zei die dame van de opvang (want kennis hebben ze wel). Is die van ons wel een voedster? Zij werd opgepakt en ze keken en tot hun verbazing was het een ram. Ze hadden dus een ram aan een ram willen koppelen. Haha. Knap dat ze daaraan dachten en niet zo van die twee hebben geen klik.

Dus Roger wel even meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • 1 maand later...

Welkom. Ik heb ook een konijn die gewoon buiten is gezet. Ik heb nu drie konijnen, en ze zijn allemaal dol op elkaar en op mij (vooral als ik eten bij me heb 😇). Als je een veilige tuin heb, zonder dat er katten, honden en roofvogels komen, zou ik een mooie omheining voor hem maken. Zoek een leuke partner, steriliseer of castreer beiden, en je hebt jaren lang plezier met ze.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 08:41, bobbyonthefloor zei:

Wat een ontzettend heftig verhaal met gelukkig een goede afloop. Zo fijn voor Roger dat jij er bent. Is er al gekoppeld? 

Hey, ik heb het hangoortje een week of 2 geleden terug gebracht en nu laten we even alles tot rust komen. 

Hij heeft gisteren z'n eerste flop gedaan dus hij voelt zich voor de rest prima 🙂 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2022 om 14:27, Lienappelsien zei:

Jammer dat het niet klikte! Wat ging er mis?

Prima om hem even tot rust te laten komen. Volgende keer zou ik hem dan bij een konijnenopvang op koppelvakantie laten gaan, dan is de kans heel groot dat hij met een dame thuiskomt die hij leuk vindt 🙂 

Woont hij nog binnen, of is hij intussen naar de tuin verhuisd?

De karakters waren te verschillend, een pittige voedster die niet onder de indruk was van mijn brave sukkel....

Roger woont nog steeds in huis, hij heeft van de sint een ferplast duo 120 gekregen voor als we niet thuis zijn 🙂 

roger10.jpg

roger11.jpg

roger12.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .