Ga naar inhoud

2 vlaamsereus verblijf

Bofix
 Delen

Aanbevolen berichten

hallo !

wij hebben een vraag :

Wij krijgen 2 vlaamse reuzen van ongeveer 2 jaar ,

Nou willen wij in de tuin een mooi verblijf maken ,

ons idee is :

Een kinder speelhuis op palen en dan iets verlagen . ( met een grote ren eraan) en dan een mooie trap/plank om erin en eruit te kunnen ( via een droog gedeelte )

nou is onze vraag ": wij gaan het "terras/veranda" met gaas doen maar tot hoe hoog zou dit moeten ( op de eerste verdieping zeg maar ?) zullen ze eroverheen springen of moet dit echt veel hoger ? zelf dachten we aan het verhogen tot ongevee 75 cm/1 meter dit is puur alleen het "verblijf" aan dit geheel komt een ren van ongeveer 3 bij 3 en zullen ze verder vaak los lopen in de tuin ( ik werk vanuit huis en als we thuis zijn mogen ze los )

Tips en tricks zijn welkom !

vraagje :

Als we boven slaap verblijf maken met hooi  en eronder op tegels het "poep en plas" gedeelte met zaagsel is toch prima ?

Screenshot_2022-09-05-21-36-58-950_nl.marktplaats.android.jpg

aangepast door Bofix
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor vlaamse reuzen geen hok op hoogte kiezen, omdat ze bijna allemaal gewrichtsproblemen krijgen als ze ouder worden. Verder zijn ze gevoelig voor zere hakjes door hun flinke gewicht, dus ik zou zelf kiezen voor een overdekte voliere, voldoende ruimte, droog genoeg. En dan een hondenhok (of speelhuisje) gewoon op de grond als schuilhok.

Loslopen als je thuis bent klinkt leuk, maar is alleen als je thuis bent (als dat 6 uur per dag is, zitten ze nog 18 uur per dag in het verblijf), het verblijf moet dus echt groot genoeg zijn, voor twee vlamen zou ik 8 a 10 vierkante meter zeker wel als permanente leefruimte adviseren.

En realiseer je dat wisselen van terrein met loslopen niet bij elk koppel konijnen kan. Wisselen zorgt voor herbepalen rangorde, en dat kan echt veel onrust en ruzie geven bij koppels, een beetje afhankelijk van de leeftijd en hoe goed de match is.

Adopteer je ze uit een opvang? Of koop je jonge vlamen? Als het dat laatste is, moet je eerst nog de konijnen scheiden tot in de derde week na castratie (meestal pas als ze een maand of 5 zijn kun je ze gaan koppelen), en dan een hele puberteit door, waarbij je onzeker bent of ze elkaar wel leuk vinden, of de klik van karakter wel is. Als je uit een opvang adopteert, en ze op karakter gekoppeld zijn en al gecastreerd zijn is dat natuurlijk niet van toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Ik zou voor vlaamse reuzen geen hok op hoogte kiezen, omdat ze bijna allemaal gewrichtsproblemen krijgen als ze ouder worden. Verder zijn ze gevoelig voor zere hakjes door hun flinke gewicht, dus ik zou zelf kiezen voor een overdekte voliere, voldoende ruimte, droog genoeg. En dan een hondenhok (of speelhuisje) gewoon op de grond als schuilhok.

Loslopen als je thuis bent klinkt leuk, maar is alleen als je thuis bent (als dat 6 uur per dag is, zitten ze nog 18 uur per dag in het verblijf), het verblijf moet dus echt groot genoeg zijn, voor twee vlamen zou ik 8 a 10 vierkante meter zeker wel als permanente leefruimte adviseren.

En realiseer je dat wisselen van terrein met loslopen niet bij elk koppel konijnen kan. Wisselen zorgt voor herbepalen rangorde, en dat kan echt veel onrust en ruzie geven bij koppels, een beetje afhankelijk van de leeftijd en hoe goed de match is.

Adopteer je ze uit een opvang? Of koop je jonge vlamen? Als het dat laatste is, moet je eerst nog de konijnen scheiden tot in de derde week na castratie (meestal pas als ze een maand of 5 zijn kun je ze gaan koppelen), en dan een hele puberteit door, waarbij je onzeker bent of ze elkaar wel leuk vinden, of de klik van karakter wel is. Als je uit een opvang adopteert, en ze op karakter gekoppeld zijn en al gecastreerd zijn is dat natuurlijk niet van toepassing.

Bedankt voor je reactie ! de extra ren van 3x3 is permanent, daar mogen ze uit als ik thuis ben ( ik werk 5 dagen per week thuis dus das veel :P)

permanent hebben ze : slaaphok boven en dan droge ruimte eronder en extra 3x3 ren in de tuin waar nu gras ligt .

als ik thuis ben mogen ze los in de rest van de tuin 9x12 meter ongeveer

we willen een hele lange plank maken om van verdieping te wisselen ( ze hoeven niet te springen zeg maar )

Het zijn 2 broers die al 2 jaar samen leven in een hok nu van 3x4 kwa ruimte gaan ze er niks op achteruit.

ze zijn beide al gecastreerd en geent etc ( Ze zijn van mensen die wij kennen die er niet meer voor kunnen zorgen) ze zijn heel tam

ze kunnen super goed samen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou ik persoonlijk niet kiezen voor een loopplank en een hoog hok. Veel konijnen krijgen als ze ouder worden toch wat moeite met balans en gewrichten. En bij zulke grote konijnen is dat al sneller dan je wil. 

Ik heb twee vlaamse reuzen als oppaskonijnen en die hebben ook een hok op hoogte, maar al een paar jaar veel moeite mee en ongelukjes en valpartijen gehad met de trap. Die trap is totaal niet stijl en ook echt niet hoog, ze kunnen onder het hok. Maar toch problemen dus en inmiddels dus een schuilplek onder het hoge hok gemaakt zodat ze er niet meer in hoeven. Dat is een beetje zonde van de ruimte vind ik persoonlijk 🙂 

Zelf heb ik vroeger ook meerder vlaamse reuzen gehad en ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Op het laatst dus ook bewust voor het volière idee ren en een laag hondenhok gekozen. 

Als je een speelhuisje wil zou ik gewoon eentje kiezen die op de grond staat, en daar de ren aan vast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-9-2022 om 14:07, Evee zei:

Toch zou ik persoonlijk niet kiezen voor een loopplank en een hoog hok. Veel konijnen krijgen als ze ouder worden toch wat moeite met balans en gewrichten. En bij zulke grote konijnen is dat al sneller dan je wil. 

Ik heb twee vlaamse reuzen als oppaskonijnen en die hebben ook een hok op hoogte, maar al een paar jaar veel moeite mee en ongelukjes en valpartijen gehad met de trap. Die trap is totaal niet stijl en ook echt niet hoog, ze kunnen onder het hok. Maar toch problemen dus en inmiddels dus een schuilplek onder het hoge hok gemaakt zodat ze er niet meer in hoeven. Dat is een beetje zonde van de ruimte vind ik persoonlijk 🙂 

Zelf heb ik vroeger ook meerder vlaamse reuzen gehad en ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Op het laatst dus ook bewust voor het volière idee ren en een laag hondenhok gekozen. 

Als je een speelhuisje wil zou ik gewoon eentje kiezen die op de grond staat, en daar de ren aan vast. 

Hi !

Wij hebben even nagedacht en jouw bericht erbij gepakt,

Wij hebben gekozen voor een speelhuis van 2x2 waar de konijnen onder komen , met een ren eraan vast ,

Het huisje bovenop gaat gebruikt worden door onze dochter ,

het idee:

Als onze dochter buiten speelt is het mooi weer en zijn de konijnen helemaal los.

zo is het een 2 in 1 ,

Konijnen hebben een droog gedeelte van 2x2 met een dicht nachthok , en daaraan vast een uitloop ren van ongeveer 3x2 waar ze altijd de beentjes kunnen streken, dus de konijnen hoeven niet omhoog via loop plankjes ofzo 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt op zich goed, de ruimte is prima voor twee vlaamse reuzen.

Alleen vraag ik mij af hoe veilig de konijnen zich voelen onder een speelhuisje waar kinderen in spelen en toch ook geluiden maken. Of ze dat dus wel echt als prettige, veilige schuilhplek gaan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .