Ga naar inhoud

Konijn heeft bultje op kaak


Cheeta26

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen. Ik moet even mijn verhaal kwijt.

 

Wij zijn net terug van de dierenarts met Pieter.. en Kushi ging mee voor de steun. Ik behandel hem nu een week met antibiotica en pijnstilling voor een bultje aan zijn kaak. Vermoedelijk opgelopen door te lomp door de ren heen stuiven omdat ze weten dat er brokjes aankomen. Moesten vandaag voor controle. Moesten nog lang wachten ook.. zowat een half uur want de patient voor ons was erg lang binnen. Van vangen tot loslaten hebben ze 1,5 uur buiten hun ren gezeten. 

 

Helaas eindigt het traject niet hier. Vorige week kon ze niet in zijn bek kijken vanwege teveel pijn. Nu wel en hij heeft een abces. Gelukkig wel open en het bultje was iets geslonken. Maar niet genoeg. Dus nog een week door met pijnstilling en antibiotica en volgende week weer controle. Mocht dat niet afdoende zijn dan gaan ze verder onderzoeken. Kushi is alle dierenartsbezoeken nog meegeweest maar ik denk dat ik haar de volgende keer thuislaat. Het levert haar echt zoveel stress op.

 

Heb gevraagd of zo'n abces zomaar kan ontstaan en ze zei dat het dan een onderliggende reden moest hebben. Dat bevestigt mijn verhaal van het slecht hooi willen eten sinds ze bij mij wonen (nu bijna 4 maanden).. het rustige gedrag.. niet in staat om bijvoorbeeld een blad witlof in 1 keer in zijn mond te werken zoals zijn zus doet. Plus dat ie gewoon de kleinste was van het nest bij de geboorte. De andere dierenarts deed daar nietzoveel mee.

 

Nu met dat abces eet ie nog trager. Hij is wel weer 100 gram aangekomen sinds we apart zijn gaan voeren maar zit nog 100 gram af van zijn startgewicht toen we hem kregen. Heb gevraagd of we daar nog wat aan konden doen en ze adviseerde om bij te voeren met critical care. Omdat de mijne over de datum is (preventief aangeschaft) hebben we 2 zakjes meegenomen. 

 

Het levert me een boel stress op in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ja, ik was daar al een beetje bang voor. Kaakabcessen zijn niet grappig, ik denk dat het goed is om je daar verder op in te lezen. Vaak is er een operatie nodig om het te verhelpen, de nazorg daarvan is precair en intensief, denk aan meerdere keren een open wond volstoppen met zalf en eventueel spoelen. Niet zelden komt zo'n abces ook weer terug en is het einde verhaal. Er zijn wel succesverhalen hoor, @Deeskuh88bijvoorbeeld heeft haar konijntje succesvol van een kaakabces af gekregen. Maar dat was wel een proces wat behoorlijk wat voeten in aarde had, bij een extreem tam konijn dat nergens een moer om geeft en geen stress kent. En Daisy zelf die no nonsens is, gewoon doorpakt met zulke behandelingen en niet over haar nek gaat van dat soort dingen, wat bij mij persoonlijk ook al een probleem zou zijn. 

Geen fijn verhaal, maar voor het vervolgtraject is het goed om voor jezelf in overweging te nemen hoe ver je wilt gaan en wat in het belang van jouw konijn is, voordat je indien nodig besluit tot een operatie en alles wat daarbij komt kijken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je verhaal even naar een eigen topic verplaatst, dan krijg je hopelijk wat meer en gerichtere adviezen dan in het algemene konijnentopic. 

 

Kaakabcessen zijn best lastig bij konijnen. Ik heb er gelukkig maar met één konijn ervaring mee, maar dat was niet zo positief, dat werd echt te veel ellende, stress en pijn en het konijntje is uiteindelijk ingeslapen. Hopelijk gaat het met Pieter beter. Houd je ons op de hoogte? Sterkte met alles en veel beterschap! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor het geven van een eigen topic. Ja ik had al iets gehoord over dat kaakabcessen geen pretje zijn en nou is Pieter ook nog eens de minst aaibare van de twee. Wel erg gemotiveerd door voer. 

 

Nu klink ik heel pessimistisch maar al vanaf dat ik ze  bij me kwamen kreeg ik het gevoel dat Pieter een konijntje is die niet oud gaat worden.

Werd bevestigd doordat mijn schoonzus, waar ze zijn geboren, zei dat hij bij de geboorte de kleinste was. Ik ga me inlezen en we gaan ons best doen. 

 

Voor mij heeft het qua stress wel een impact. Eerste koppel en je wilt alles goed doen.. mooie ruime ren.. ik bedoel hij is er nog maar het is deze week ook 8 jaar geleden dat ik mijn vorige ram verloor. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel ervaring met kaakabcessen en het is zeker vervelend, maar er is absoluut ook een kans op definitieve genezing hoor. Dat hangt natuurlijk wel van veel factoren af (en soms ook gewoon domme pech of puur geluk). Ik weet niet of je in de buurt van Utrecht woont, maar ik zou je aanraden om naar dierenkliniek Wilhelminapark te gaan. Daar werkt Evert-Jan de Boer en hij is een absolute expert op dit gebied. Zie ook: https://www.dierengebit.nl/konijn/konijn-inleiding/konijn-inleiding Mijn ervaring is dat abcessen vaak komen door kies- of tandproblemen. Daarom is het belangrijk dat er foto's gemaakt worden en dat de oorzaak wordt aangepakt. Konijnen kunnen ook prima tanden of een kies missen als dat de oplossing blijkt te zijn. Ik ben dus best positief en ik duim dat het goedkomt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat Eefje zegt 🙂 Ons konijntje Nala heeft begin vorig jaar een kaakabces gehad. Toen mijn dierenarts niet zoveel meer kon, ben ik met Nala naar het Wilhelminapark in Utrecht gegaan. Daar bleek het vanuit de kieswortels te komen. Het abces is van buitenaf leeggehaald, de kiezen zijn getrokken. De nazorg was niet heel leuk en Nala niet de meest geduldige patiënt. Ze is niet snel bang, ook niet snel onder de indruk, waardoor ik dat met haar wel aandurfde. Ik weet ook niet of ik dat met elk konijn zou proberen, eerlijk gezegd. Maar nu 1,5 jaar later en zo'n 1000 euro armer, is Nala er nog steeds. Het is tot op heden niet teruggekomen en Nala doet het supergoed. Gek genoeg heeft dat haar ook nog veel tammer gemaakt dan ze al was. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Suus1978 zei:

Ik heb veel ervaring met kaakabcessen en het is zeker vervelend, maar er is absoluut ook een kans op definitieve genezing hoor. Dat hangt natuurlijk wel van veel factoren af (en soms ook gewoon domme pech of puur geluk). Ik weet niet of je in de buurt van Utrecht woont, maar ik zou je aanraden om naar dierenkliniek Wilhelminapark te gaan. Daar werkt Evert-Jan de Boer en hij is een absolute expert op dit gebied. Zie ook: https://www.dierengebit.nl/konijn/konijn-inleiding/konijn-inleiding Mijn ervaring is dat abcessen vaak komen door kies- of tandproblemen. Daarom is het belangrijk dat er foto's gemaakt worden en dat de oorzaak wordt aangepakt. Konijnen kunnen ook prima tanden of een kies missen als dat de oplossing blijkt te zijn. Ik ben dus best positief en ik duim dat het goedkomt!

 

Ik woon in het oosten van het land. Google maps geeft aan dat het 49 minuten rijden is.

 

Ik heb vanavond de groenten ook apart gevoert en het in kleinere stukjes gedaan voor hem. Ik voer voor hun samen 100 gram dus 50 gram per konijn. Alles ging op.. hij deed er wel 40 minuten over. (Kushi was serieus in 5 minuten klaar met haar bak haha) ik heb net een verse krop andijvie gehaald vandaag dus dat ging er wel in. Maar ik scoor echt enorm met witlof. Kushi is een soort stofzuiger en Pieter gaat altijd meteen voor de witlof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen weer controle gehad. Bult is niet geslonken en bij het kijken in de bek zag ze ook nog pus.

 

Ik heb Kushi dit keer thuisgelaten. Kan zij vrolijk in de ren blijven en heeft zij die stress niet. 

Mijn moeder was dit keer mee en heeft de feiten op een rij gezet:

 

- Abces is niet geslonken

- gewicht is goed genoeg.. hij zou geopereerd kunnen worden. Hij weegt nu rond de 1400 gram. Nog niet op zijn oude gewicht maar wel aangekomen.

 

 

- advies is.. toch operatie om te kijken wat de oorzaak is en zonodig gelijk weghalen

 

Feit:

 

- Na de operatie is veel nazorg nodig. 2 keer per dag om de wond te spoelen en eventueel te zalven en voor medicatie

 

- Pieter moet dan naar binnen vanwege de hygiëne en de stress van het steeds weer pakken en is dan gescheiden van Kushi. Dat is niet handig omdat je een paar weken moet behandelen en dan kan hij de hele winter niet meer naar buiten omdat het al half september is. Ik heb wel een noodkooi met een traliebovenkant dus dat kan. Is ook handiger met pakken. Plus ik betwijfel zeer of ik die nazorg aankan. Heb nu al stress. 

 

Mogelijkheid:

 

- iemand anders die voor Pieter de nazorg thuis verzorgt of om de dag met Pieter naar de dierenarts voor nazorg. 

 

- Pieter overdragen aan iemand anders die de nazorg kan doen en hem dus afstaan. 

 

- Pieter en Kushi samen tijdelijk overdragen aan iemand tijdens de nazorg. Ik volg een Facebookpagina. Dat is konijnenadvies Gelderland. Zij vangt zieke konijnen tijdelijk op die iets hebben. 

 

Uitzoeken:

 

Wat zijn de mogelijkheden voor de opvang?

 

Wat is de mogelijkheid voor iemand anders die tijdelijk de verzorging doet?

 

Afspraken met de dierenarts:

 

-Abces is niet geslonken dus doorgaan met medicatie

- Het beste is een operatie om te kijken wat de oorzaak is en zonodig gelijk het abces weghalen 

- nog geen nieuwe afspraak gemaakt zodat ik na kan denken over alle opties en wat het beste is voor Pieter

 

 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben nu een afspraak staan bij Wilhelminapark. De arts is nu op vakantie dus de afspraak staan voor dinsdag 27 september.
De dierenarts om de hoek wil Pieter voor die tijd nog wel zien dus komende maandag staat daar een afspraak voor. 
Het gecombineerde advies van jullie en van Konijnenadvies Gelderland gaf de doorslag. 
Wat betreft de nazorg.. de dame van Konijnenadvies Gelderland wilde eerst het advies van Wilhelminapark weten.. dan zou ze even gaan kijken of ze tijd had om tijdelijk voor hem te zorgen.

Wat hier ook uitkomt... dan hebben we er in ieder geval alles aan gedaan
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op aanraden van een ervaringsdeskundige zijn we vandaag naar een andere dierenarts geweest die hem mogelijk Draxxin kon inspuiten. Abces was gegroeid en besloeg zijn halve bekkie. Een week wachten op Wilhelminapark vond ze niet meer verantwoord. Onder narcose is een foto gemaakt en daaruit bleek dat 3 kieswortels op een rij in de onderkaak helemaal krom waren. Dit bevestigd mijn vermoeden dat het in de basis al niet goed zat.  Dan zouden ze meerdere kiezen moeten trekken met als gevolg een te grote wond en te veel onzekerheid of hij uberhaupt weer goed zelfstandig zou kunnen eten.

 

De beste optie was inslapen en hij heeft nog een paar mooie maanden bij ons gehad. Voor het kneusje uit het nest heeft hij toch nog een mooie leeftijd bereikt. 

 

  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg, dat Pietertje zo goed terecht gekomen was bij jou en het dan toch niet gered heeft. Sterkte, je was zo intensief bezig met hem weer gezond krijgen en dan ook nog Kushi een nieuw vriendje laten kiezen, het zit je niet mee, hopelijk kun je snel ook weer een beetje genieten van Kushi en haar nieuwe vriendje. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het contactformulier ingevuld van de konijnenopvang in Spijk. Kushi is veel meer alert en onrustig.  Pieter stond sinds vrijdagmorgen binnen omdat ik hem op advies ben gaan bijvoeren met dwangvoer 4x per dag.  Sindsdien is ze al alleen, ze eet en keutelt normaal. Ik hoop dat de opvang snel reageert. Het is de dichtsbijzijnde opvang op 18 autominuten. Mocht dat niet lukken dan wil mijn vriend maximaal een uur rijden. 

 

Overigens kreeg ik vandaag een "veel sterkte" kaartje van de praktijk waar we gisteren zijn geweest. Zo lief. Het is de "mobiele dierenkliniek Etten" 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .