Ga naar inhoud

Hooi


Myrthee

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenbaasjes.

Mijn 2 konijnen eten niet zo veel hooi.

Ik geef ze wel de kleine restjes hooi die onderin de verpakking zitten.

Die vinden ze heerlijk. 

Maar gewoon groot hooi eten ze bijna niet.

Hebben jullie nog advies welke hooisoorten ik kan geven ?

Ik heb nu Timothy hooi met de smaak wortel & pompoen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral verschillende soorten blijven proberen. Het is per konijn verschillend, en hier ook per week. De mijne zijn kieskeurig en willen eigenlijk alleen maar stug hooi van de eerste snede van de boer. Wat prima is, want dat is lekker goedkoop. Alles uit zakjes trekken ze hun neusje voor op. Tot ik het dan in hun huisjes ga stoppen met het idee: heeft het nog enig nut, en dan kan het zomaar zijn dat ze het ineens wel gaan eten. Onnavolgbare beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt eefje! 

Ik ga zeker verschillende hooisoorten proberen .

Bij ons is dit nu het hooi dat ze het meeste aten.

Het hooi was laatst zelfs op .

Hierna ga ik kruidenhooi van de welkoop proberen.

Maar vanwege het overstappen naar nieuw hooi ga ik het mixen met het hooi wat wij nu hebben. 

Zou dat kunnen of krijg je dan een rare combi van wortel pompoen en kamille...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Myrthee zei:

Bedankt eefje! Ik begon trouwens met uit de hand voeren en steeds een beetje verder .

Ik ga zeker verschillende hooisoorten proberen .

Bij ons is dit nu het hooi dat ze het meeste aten.

Het hooi was laatst zelfs op . 

Hierna ga ik kruidenhooi van de welkoop proberen.

Maar vanwege het overstappen naar nieuw hooi ga ik het mixen met het hooi wat wij nu hebben. 

Zou dat kunnen of krijg je dan een rare combi van wortel pompoen en kamille...?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die heb ik al gelezen. 

En het heeft heel erg geholpen !

Ze gaan nu uit hun zelf hooi eten .

Ze staan te springen om meer als het op is.

Super erg bedankt voor de tips !!

Hebben jullie ook tips voor bepaald brok wat goed is voor konijnen die meer hooi moeten eten ??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kwalitatieve hoogwaardige brokken zijn prima, zolang je er maar niet te veel van geeft. Soms kan het tijdstip van voeren nog verschil maken. Sommige konijnen eten bijvoorbeeld sochtends het liefste hooi, dan kun je beter de brokjes op een ander moment geven, zodat ze niet vol zitten met brok op hun hooieetmoment. 

Ik voer heel minimaal brokken, maar alsnog, als ik hooi heb wat ze niet lekker vinden eten ze het toch maar minimaal. Heb ik lekker hooi dan vliegt het er doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer s'avonds brok. Dan geef ik ongeveer 15gr, Anders eten ze de rest van de dag geen hooi meer.

S'morgens begin ik gelijk met hooi.

En als ik zie dat het hooi bakje wat leger raakt dan geef ik ze wat groenten En of kruiden.

Dat gaat er snel in !

En dat mondje dan te smakken ♡

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het juist andersom, ik geef de brokken in de ochtend. Dan zijn ze overdag lekker aan het uitbuiken en vrij inactief. Ze knabbelen wel wat op hooi hoor, overdag. Maar het is niet de bulk die ze eten dan.  's avonds krijgen ze vers groenvoer en in de nacht eten ze het meeste hooi. 

Ik geef eigenlijk altijd 2 soorten hooi, elk koppel heeft ook 2 plekken waar hooi ligt. Ze hebben wel voorkeur voor het duurste hooi hier 😄 Dat is het bunny nature vers grashooi uit de webwinkel. Dat en de barn-i kruidenhooi soorten gaat er altijd erg goed in. Wat meer budget pak ik meestal het pets own choice hooi uit de webwinkel of het tijssen hooi. Dat eten ze ook wel gewoon, maar dat meng ik wel zelf met kruiden om het wat aantrekkelijker te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt het binnen en buiten.

En ook boven in het hok.

Dan kunnen  ze overal hooi eten.

Bij mij eten ze ook alleen maar duur hooi.

Goedkoop hooi gaat er niet meer in...

Maar soms knagen ze ook gewoon aan het hooi. Dan ligt het in stukjes buiten de bak....

Is dat erg ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer net als Evee. ik doe de brokjes wel eens in een bakje maar ik gooi het ook wel eens door de ren. Vandaag ook gedaan omdat ik een lange dag weg was. Ze hebben dan wat te doen. Ze eten hier duurder hooi en goedkoper hooi door elkaar. Ik kan geen voorkeur voor het een of het ander merken.

Ze knabbelen hier overdag ook wel aan het hooi.

Groen voeren vind ik erg leuk. Ik probeer er veel soorten in te stoppen. En ze vinden alles lekker.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik voer net als Evee. ik doe de brokjes wel eens in een bakje maar ik gooi het ook wel eens door de ren. Vandaag ook gedaan omdat ik een lange dag weg was. Ze hebben dan wat te doen. Ze eten hier duurder hooi en goedkoper hooi door elkaar. Ik kan geen voorkeur voor het een of het ander merken.

Ze knabbelen hier overdag ook wel aan het hooi.

Groen voeren vind ik erg leuk. Ik probeer er veel soorten in te stoppen. En ze vinden alles lekker.

 

Ik doe brokjes Door het hooi heen.

Dat vinden ze super leuk !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Evee zei:

Konijnen zijn slordige eters 😄 die knoeien gewoon, vooral met hooi. Het is helemaal niet erg dat er stukjes naast de ruif of bak belanden.

Gelukkig . Bedankt 🙂

Ik gebruik nu zo'n ruif die bij paarden ook worden gebruikt. Maar ik heb het in konijnen vormaat gemaakt.

Maar kan dat wel ??

 

 

Screenshot_2022-09-06-10-21-12.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Mijn konijnen zouden het slopen en ik zou bang zijn dat ze er in vast komen te zitten met hun kopjes.

Bedankt .

De gaatjes van deze ruif is best wel klein .maar ik ga het gelijk weghalen. Bedankt.

Kun je wel een hooibal los in de ren doen?

Of is dat gevaarlijk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Evee zei:

Hooiballen zijn inderdaad ook gevaarlijk. Om die reden ook niet te koop in de webwinkel. Daar kunnen ze met pootjes en tanden/kaak in klem komen.

 

Als je er een hebt en wil gebruiken, alleen onder toezicht doen.

Ik zag ze wel in de welkoop.

Maar die hebben grote openingen. Moet ik er anders wat van zeggen ??

Kan het ook kwaad als ik het ophang?

Kan het ook bij deze ruif op de foto dat ik het aan de zijkant dicht maak ?

 

Screenshot_2022-09-06-10-41-12.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heeft op zich wel rechte vakjes en die zijkant is open aan de bovenkant, ik denk niet dat ze daar heen snel klem in komen te zitten met hun kop of pootjes. Bij deze is er wel kans dat ze er in springen en dan met de pootjes door de gaten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .