Ga naar inhoud

konijn eet weinig, keutelt niet


bunnyandme

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik mijn konijnen opgehaald van een (her)koppelvakantie. Toen ik bij de opvang was, zag ik meteen dat de keutels van mijn konijnen veel kleiner waren dan normaal... daar schrok ik eerlijk gezegd wel een beetje van.  Eenmaal thuisgekomen ging het beter met ze, alleen merkte ik al snel dat één konijn minder at en nog kleinere keutels had. Ze eet af en toe wat hooi en stukjes natte witlof, maar ik zie weinig tot geen keutels van haar liggen. Ze is trouwens ook in de rui, maar de stress van het koppelen en reizen heeft waarschijnlijk ook niet veel goeds gedaan. 

 

De lokale DA zei dat ik vandaag al moest starten met dwangvoeren, maar aangezien ze zelf nog eet twijfel ik of dit verstandig is? 

Het liefst zou ik naar een konijnkundige dierenarts gaan, maar reizen in deze situatie is waarschijnlijk niet ideaal (en ik woon al vrij afgelegen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is verstandig om eerst te weten wat de oorzaak is, voor je gaat dwangvoeren. Als ze een flinke verstopping heeft (wat kan als je kleinere keutels ziet) en je gaat het dan helemaal volproppen met voedsel dat geen kant op gaat, heb je kans op ergere problemen, zoals bijv. megacolon. 

 

Is dit iets wat het konijn eerder heeft gehad? Heb je evt zelf iets in je konijnenapotheek om de darmen te helpen? Is er een konijnkundige dierenarts waar je een telefonisch consult kan krijgen nu in het weekend? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie! ja dat vreesde ik dus ook, ik heb haar geen dwangvoeding gegeven.

 

Inmiddels heb ik haar wel caecotrofen zien eten, ze at ook meer hooi en peterselie. Ze leek wat opgewekter te zijn, maar ik heb nog geen keutels gezien. 

Ze heeft dit nog niet eerder gehad en helaas heb ik momenteel geen darmstimulerende middelen meer in mijn konijnenapotheek. Bedankt voor de tip! ik zal proberen om een telefonisch consult met een konijnkundige dierenarts te regelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .