Ga naar inhoud

Hoe til je jouw konijn op na sterilisatie?


Enomis

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Mijn konijn Jeanine (ze is 11 maanden oud) is gisteren gesteriliseerd. 
De dierenarts zei dat we elke dag minimaal 1x haar wond moeten controleren. Maar Jeanine houdt er niet van om opgepakt te worden! Ze is heel tam, maar wat dat betreft ook erg alert en probeert met alle macht uit je handen te springen. 

Ik heb haar daarom nog niet op durven pakken na de operatie. 
Mijn vraag is hoe kan ik haar nu het beste oppakken? 

Ik heb een video gezien dat je met 1 hand de voorpootjes optilt en met 1 hand onder het achterwerk. Maar daar heeft ze natuurlijk ook een wond! Dus hoe doe je dat nou voorzichtig? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de voorpoten en onder de billen. En dan wat in een staande houding houden. Je kan ze zelfs met de achterpootjes op de grond laten dan. Een beetje afhankelijk van hoe makkelijk het konijn is. 

 

Als je iemand hebt die even kan controleren terwijl je dat doet is het het makkelijkst, dan hou je het konijn tegen je buik aan en kan de tweede persoon even goed dichtbij kijken. Als je alleen bent is dat soms ietsje lastiger, hoewel je ook altijd even een spiegel kan gebruiken 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh goede tips! Ik zal het eens proberen 😄

 

3 uren geleden, Evee zei:

Bij de voorpoten en onder de billen. En dan wat in een staande houding houden.

Ja dit inderdaad, alleen Jeanine springt al weg als je haar voorpootjes rustig wilt pakken. Alsof ze het al door heeft. Dus dit is zo lastig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een week is het eindelijk gelukt om een foto te maken van haar wond! Door middel van een snoepje in de lucht, want ze is met geen mogelijkheid op te pakken! 

Nu heeft ze wat korstvorming rondom haar wond. Is dit normaal denken jullie? Of is dat iets waarmee je naar de spoeddienst moet? 
Ik heb de foto al doorgestuurd naar de DA, maar die zullen maandag pas reageren vanwege het weekend. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het veel korstjes?

Zaten ze er de afgelopen dagen ook al?

 

Het ligt ook wel aan de manier van hechten, maar meestal zie je geen grote korsten bij een sterilisatiewond.

 

Als je die wel ziet heeft de wond wat na gebloed. Dat is ook niet heel erg, soms is er nou eenmaal wat bloed en wondvocht wat er nog uit komt.

 

Maar het kan ook zijn dat het konijn aan de wond heeft gezeten en/of er een hechting uit is. Of het nog zinvol is daar na een week alsnog mee naar de dierenarts te gaan betwijfel ik, als er een korst op zit geneest het in ieder geval.

Dan is regelmatig controleren wel fijn om te doen omdat je dan in de gaten kan houden dat het wel beter word, niet erger. Als de huid verder rustig is (niet rood) is wat korstjes geen probleem. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .