Ga naar inhoud

Hoelang duurt het voordat de temperatuur weer normaal is?


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn konijntje Luna is donderdag gesteriliseerd. Of eigenlijk gecastreerd. Nu had ze na de operatie moeite haar temperatuur te regelen. Dus zat ze in een warmtehokje. Maar heb het idee dat ze het soms nog steeds koud heeft. Haar oortjes en achterhoofdje voelen wat koud aan, terwijl het binnen 27 graden is. Ik zweet me kapot, maar mevrouw ligt nu languit op haar snugglesafe. Gaat dit wel goed? Lijkt me dat als ze het warm heeft, ze hier wel vanaf gaat? Of zijn er meer die het als een kussen gebruiken? We zijn vannacht nog langs het ziekenhuis geweest, omdat ik dacht dat het niet goed ging. Daar hadden ze haar temperatuur gemeten en die was goed.

 

Ze eet inmiddels ook weer zelfstandig. Nog niet super veel, maar wel wat. Ze had net wel wat hele zachte keutels. Maar had ook niet anders verwacht na zo'n operatie. En ze was in de middag ook levendig weer. Ze zat alweer in de handdoeken te graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de temperatuur kun je niet voelen of je konijn goed op temperatuur is, dat moet je echt rectaal meten. Over het algemeen eet een konijn met ondertemperatuur niet. Als ze dus al zelfstandig eet en de temperatuur goed was gisteren, verwacht ik dat het helemaal oke is. Ze zijn over het algemeen een paar dagen een beetje zielig en lamlendig, maar als ze eten zou ik me niet zo’n zorgen maken. Tenzij ze echt gek gedrag laat zien, maar liggen op een snugglesafe vind ik niet erg gek. Beweegt ze verder wel gewoon om bijvoorbeeld te gaan eten? Keutelt ze?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de opvang waar ik vrijwilliger ben, laten ze alle voedsters castreren. Ik heb in anderhalf jaar tijd nog maar zelden meegemaakt/gehoord dat het niet goed ging, en dan is er bijna altijd iets anders aan de hand, zoals dat er al sprake was van baarmoederkanker of dat het konijn gedumpt was en erg mager.  

Het is even spannend en ze hebben zeker wat extra zorg nodig, maar in mijn ervaring komen de meesten er echt prima doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is hetzelfde als happy. Ik heb zelfs wel eens een castratie en verwijderen voortanden laten combineren en dat was even 2 dagen veel nazorg geven, maar zonder problemen goed hersteld. 

 

Koude oortjes kan ook gewoon betekenen dat haar temperatuur prima is, maar dat ze de warmte die ze heeft vast houd. Warme oren betekent dat ze het iets te warm vinden en warmte proberen kwijt te raken. Juist om op de goede temperatuur te blijven. Het zegt dus niet of het konijn zelf een lage of hoge temperatuur heeft.

Als je echt de lichaamstemperatuur precies wil weten, moet je een thermometer gebruiken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Luna is alweer zo goed als de oude. Moet zeggen dat ik onwijs opzag tegen de castratie, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ik ben een onwijze stresskip, betreft operaties, maar konijnen kunnen echt een hoop hebben mits ze gezond zijn. Dus is me alles meegevallen. Nu haar een beetje rustig houden, want ze staat alweer tegen de tralies aan voor aaitjes. De wc gaat alweer door het hele hok heen en de handdoeken liggen ook niet meer waar we ze in het begin hadden neergelegd 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .