Ga naar inhoud

Opeens overal in ren plassen


GijsB

Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen wordt er overal en nergens in de ren geplast. Ook in hun schuilhuisje, waar ze vervolgens in gaan liggen. 

 

Afgelopen winter verbleven mijn konijnen tijdelijk bij mijn ouders. Tody (gecastreerd mannetje) raakte daar wat gestresst door ineens stuk dominantere gedrag van Snoes (gesteriliseerd vrouwtje) en plaste daardoor weleens buiten de bak, meestal kleine hoeveelheden. Ook wilden ze niet bij elkaar liggen, waardoor stress duidelijk een belangrijke factor was in de verminderde zindelijkheid. 

 

Nu is de situatie anders en vind ik meerdere grote urineplekken op het kleed onder de ren (10-15 cm doorsnede) ook het hele stuk onder de doos die ze als schuilhuisje gebruiken is ondergepiest terwijl ze er samen inliggen. Waardoor zou het kunnen komen? Is het verstandig om hiermee naar de dierenarts te gaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, GijsB zei:

Sinds een paar dagen wordt er overal en nergens in de ren geplast. Ook in hun schuilhuisje, waar ze vervolgens in gaan liggen. 

 

Afgelopen winter verbleven mijn konijnen tijdelijk bij mijn ouders. Tody (gecastreerd mannetje) raakte daar wat gestresst door ineens stuk dominantere gedrag van Snoes (gesteriliseerd vrouwtje) en plaste daardoor weleens buiten de bak, meestal kleine hoeveelheden. Ook wilden ze niet bij elkaar liggen, waardoor stress duidelijk een belangrijke factor was in de verminderde zindelijkheid. 

 

Nu is de situatie anders en vind ik meerdere grote urineplekken op het kleed onder de ren (10-15 cm doorsnede) ook het hele stuk onder de doos die ze als schuilhuisje gebruiken is ondergepiest terwijl ze er samen inliggen. Waardoor zou het kunnen komen? Is het verstandig om hiermee naar de dierenarts te gaan? 

Ik heb dat ook een keer gehad met mijn voedster en toen bleek ze ziek. Ze voelde zich niet lekker waardoor ze niet wilde bewegen. Daardoor ging ze niet naar 't toilet, maar liet de urine gewoon lopen waar ze op dat moment lag. Ik zou dus zeker naar de dierenarts gaan als ik jou was! Wat het is geen idee, maar de dierenarts kan je daar meer over vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het heel ongebruikelijk is dat je overal plasjes vindt dan is dat inderdaad iets om iets mee te doen of in ieder geval goed in de gaten te houden. Weet je wie van de 2 het doet? Kijk ook of diegene een natte kont heeft. Moet diegene ook moeite doen om te plassen? Dat heeft een vroeger konijn van mij gehad, die zat steeds ongemakkelijk in de plashouding.
 

Het kan van alles zijn, dus het is slim om naar de dierenarts te gaan. Probeer een beetje urine mee te nemen zodat dat getest kan worden op bijvoorbeeld blaasontsteking en onder de microscoop kan worden bekeken. Dat zal een van de eerste dingen zijn die een dierenarts zal doen, naast de buik goed bevoelen. Probeer zo schoon mogelijke urine op te zuigen met bijvoorbeeld zo’n spuitje voor medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua gedrag merk ik verder niet zo veel geks, ze zijn levendig, eten en drinken goed. Ik merk wat dat betreft geen ongemak. Ze kunnen gewoon nog op hun ikea bedje en huisje springen, dus wat dat betreft zou de bak geen belemmering moeten zijn. 

 

Morgenochtend ga ik met ze naar de dierenarts. Ik weet helaas niet welke van de twee naast de bak plast, ik ga ze vanavond voor langere tijd observeren. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .