Ga naar inhoud

Pododermatitis


Karotes

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft pododermatitis. We zijn al een tijdje bij de da geweest voor antibiotica maar elke keer als het dicht is gaar het weer open. Ik heb mijn hele hok aangepast maar vandaag zag ik dat het weer erger is geworden en hij er last van heeft.

Ik ben bang dat dit een eeuwige strijd gaat worden en zit nu erg met mijn gevoel en verstand.

 

Is het reëel voor hen om hier mee door te blijven lopen? Hij is 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zo de naam van de antibiotica niet. Hij heeft 5 spuiten gehad. Om de dag 1. Daarnaast gaf ik thuis nog pijnstilling.

 

Het is een Vlaamse reus van 6,5 kilo en hij is 6 jaar oud.

 

Wat de ondergrond betreft heb ik nieuw gras in het buitenhok geplaatst. Binnen in zijn nachthok heb ik een dikke laag stro met daaroverheen katoenvezel. Het loopplankje heb ik bedekt met zachtmateriaal.

 

Hij heeft 4 weken in huis gezeten in een bench om de wonden te laten helen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, JokeC zei:

Er zijn toch gebreide sokjes die de voeten kunnen beschermen tegen zere hakjes? Of heb ik dat verkeerd onthouden? 

 

Ik heb Lulu inderdaad wel eens sokjes aangedaan. Ze waren mooi roze, met antislip en Lulu vond het prima 😬 Dat was overigens wel meer preventief. Ze had daar weinig haar en door het rondlopen op onze ruwe vloer werden haar hakken vaak felroze. Ik wilde voorkomen dat het kapot zou gaan. Dat is gelukkig nooit gebeurd, maar ik weet niet of dat echt door de sokjes kwam.

 

Mocht je sokken overwegen: let dan op dat er een hiel in zit, dan blijven ze veel beter zitten. Ik had zelf de hondensokjes van Trixie, die zijn er van xxs tot xl.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere tip is een kattenbak (PeeWee) of konijnenbak (Bumbox) waarbij de plas (en bij de ander ook de keutels) door de gaatjes in een onderbrak vallen. Zo blijven de pootjes droger. Sinds ik deze (PeeWee) heb zie ik dat de achterpoten “schoner” zijn. 

 

Ik zou alleen aanraden om het stro te vervangen door hooi. Ik heb een artikel gelezen waarin meerdere bodembedekkingen vergeleken werden en stro was wat minder goed/fijn dan hooi. Katoen kwam het beste eruit. Alleen ben ik daar mee gestopt, want ze hadden alletwee de neiging om er van te eten. 🤦‍♀️

Over een paar weken dat ga ik het hok “pimpen” en krijgen ze aarde (waarin ik uiteindelijk gras etc wilt plaatsen) als ondergrond. Bij een test zag ik dat ze dat beide erg lekker vinden en dat als de aarde droog is, ze geeneens zo vuil zijn/blijven. 


Succes!!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 4-9-2022 om 14:22, Dee_Dee zei:

Katoen kwam het beste eruit. Alleen ben ik daar mee gestopt, want ze hadden alletwee de neiging om er van te eten

Zijn hennepvezelmatten geen optie? Ik heb die in de catcubes liggen. Ze eten er denk ik soms wel van. Ik zie wel eens plukken liggen maar ze liggen er graag op. Ik vind ze wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2022 om 00:44, To van de Veluwe zei:

Zijn hennepvezelmatten geen optie? Ik heb die in de catcubes liggen. Ze eten er denk ik soms wel van. Ik zie wel eens plukken liggen maar ze liggen er graag op. Ik vind ze wel fijn.

Die heb ik ook, maar als extra knaag en ook op een meubel voor meer grip, niet als bodembedekking. Ook hier komt vocht onder 🙁

 

Wel grappig dat de dierenarts zand aanraadt. Lijkt me dat dat schuurt 🤔 Maar als het helpt 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .