Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Hallo iedereen, Binnen een aantal weken haal ik mijn Nederlandse hangoordwerg (rammetje) op. In de eerste maanden zou die wel nog alleen zitten omdat we pas een vriendinnetje halen als ons rammetje gecastreerd is. Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met een konijntje in zijn eerste (eenzame) maanden. Hoe kan ik het hem zo aangenaam mogelijk maken? Ik veronderstel veel aandacht & speeltjes geven, maar hebben jullie nog tips? Na een paar maanden heeft hij wel gezelschap, dus dan kunnen ze lekker met elkaar op pad gaan 😉. PS: Welke ondergrond ligt er in jullie (binnenhuis) ren? We hebben een stenen vloer, leg ik hier best nog iets op zodat ze wat meer grip hebben? Alvast bedankt voor jullie hulp! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Hallo! Leuk dat je aan konijnen begint! Mag ik vragen waarom je voor een fokker gaat, en welke fokker het is? Je maakt het jezelf op deze manier namelijk niet zo makkelijk. De redenen waarom staan hier uitgelegd: 10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen Hier staan tips voor konijnen in huis houden, ook over ondergrond: https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis En in dit artikel staan alle tips en dingen waar je aan moet denken voor je aan konijnen begint: Tips voor beginnende konijnenbaasjes https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 1 uur terug, Evee zei: Hallo! Leuk dat je aan konijnen begint! Mag ik vragen waarom je voor een fokker gaat, en welke fokker het is? Je maakt het jezelf op deze manier namelijk niet zo makkelijk. De redenen waarom staan hier uitgelegd: 10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen Hier staan tips voor konijnen in huis houden, ook over ondergrond: https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis En in dit artikel staan alle tips en dingen waar je aan moet denken voor je aan konijnen begint: Tips voor beginnende konijnenbaasjes https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen Bedankt voor alle nuttige linkjes! Waarom we voor een fokker kiezen? We zouden graag ons rammetje zelf opvoeden, we weten dat dit wat extra werk & kosten met zich meebrengt. We zouden na zijn castratie wel met hem naar de opvang gaan, zodat hij daar zelf een vriendinnetje kan kiezen. Hier kunnen ze dan ook direct gekoppeld worden, maakt het alleen maar handiger 😊 Nog een vraagje qua ondergrond: ik lees vaak dat iets van katoen of een vloerkleed ideaal is. Maar dit is in het begin, als ze nog niet zindelijk zijn, wel lastig toch? Dan kan je de plasjes niet goed opdeppen,… Is dat gewoon wat prutsen die beginperiode? Of zijn er betere alternatieven voor de eerste weekjes? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Je zou ook voor vinyl kunnen gaan. Dat is wel goed schoon te houden. Plavuizen vinden niet alle konijnen fijn om op te lopen, is mijn ervaring. Vinyl met goede grip heb ik nog nooit problemen mee gehad. De meeste mensen kiezen trouwens voor een wasbaar vloerkleed, dan kun je hem altijd in de was doen als hij echt vies is. Je hoeft je dan dus niet druk te maken over eventuele ongelukjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 14 minuten geleden, Kolino zei: Je zou ook voor vinyl kunnen gaan. Dat is wel goed schoon te houden. Plavuizen vinden niet alle konijnen fijn om op te lopen, is mijn ervaring. Vinyl met goede grip heb ik nog nooit problemen mee gehad. De meeste mensen kiezen trouwens voor een wasbaar vloerkleed, dan kun je hem altijd in de was doen als hij echt vies is. Je hoeft je dan dus niet druk te maken over eventuele ongelukjes. Vinyl lijkt me inderdaad veel beter, juist opletten dat ik dan wel de anti-slip versie haal 😉 Thanks voor de tip! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 41 minuten geleden, Braathund zei: We zouden graag ons rammetje zelf opvoeden, Echt verstandig dat je je hier aangemeld hebt, daar kun je alleen maar wijzer van worden, zodat je de beste keuzes kunt maken vóórdat je konijnen hebt. 👍 Zo kun je voorkomen dat je minder goede of zelfs slechte keuzes maakt voor de konijnen en jezelf, maar wel al 1 of 2 konijnen hebt aangeschaft. Voordeel van dit forum is dat er vanuit het konijnenbelang geadviseerd wordt en er nergens een dubbele agenda achter zit zoals bijvoorbeeld geld verdienen wat bij elke fokker zwaar/alleen telt en waardoor ook de informatie die men de kopers geeft "aangepast" wordt om konijnen te kunnen verkopen. Waarom wil je een rammetje zelf opvoeden en zijn toekomstige vriendinnetje niet? Waar denk je aan bij "opvoeden"? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 30 minuten geleden, JokeC zei: Echt verstandig dat je je hier aangemeld hebt, daar kun je alleen maar wijzer van worden, zodat je de beste keuzes kunt maken vóórdat je konijnen hebt. 👍 Zo kun je voorkomen dat je minder goede of zelfs slechte keuzes maakt voor de konijnen en jezelf, maar wel al 1 of 2 konijnen hebt aangeschaft. Voordeel van dit forum is dat er vanuit het konijnenbelang geadviseerd wordt en er nergens een dubbele agenda achter zit zoals bijvoorbeeld geld verdienen wat bij elke fokker zwaar/alleen telt en waardoor ook de informatie die men de kopers geeft "aangepast" wordt om konijnen te kunnen verkopen. Waarom wil je een rammetje zelf opvoeden en zijn toekomstige vriendinnetje niet? Waar denk je aan bij "opvoeden"? We willen graag van jongs af aan wat dingen aanleren. Bv het zindelijk worden, niet knagen aan meubels,… Natuurlijk is niet alles aan te leren, het karakter van je konijntje speelt ook een rol in dit verhaal. Als je een diertje uit de opvang haalt heeft hij al een vorig baasje gehad + zijn verblijf in de opvang. Het aanleren van bepaalde zaken zal volgens mij dan een heel pak moeilijker kunnen zijn (andere omgeving, andere baasjes,…). We willen zijn vriendinnetje graag wel uit de opvang omdat ons konijn dan zelf kan ‘kiezen’ met welke konijntjes hij de beste match heeft. Als we nog een jong diertje zouden halen bij een fokker, dan weet je nooit zeker of het wel dikke vriendjes gaan worden 😉. Bijgevolg kan de koppeling direct gebeuren in de opvang. Het feit dat we een diertje uit de opvang kunnen helpen met een nieuwe thuis speelt natuurlijk ook mee. En ja, bij het tweede konijn weet je ook niet zeker wat je in huis haalt. Deze zal je ook niet van jongs af aan allerlei zaken kunnen (proberen) aanleren doordat hij al een verleden heeft…. Maar daar nemen we dan wel graag het “risico”, in de hoop dat onze ram een goeie ‘partner in crime’ kiest 😃 Ik snap dat het voor sommige misschien wat moeilijker verstaanbaar is om een diertje bij de fokker te halen… en dat kan ik wel begrijpen. Maar het is natuurlijk een keuze die bij iedereen kan verschillen. Ookal halen we onze eerste hangoor bij een fokker, we hebben absoluut het beste voor met de konijntjes, en we zullen er alles aan doen zodat ze het (meer dan) naar hun zin hebben 😊. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Dank je wel voor je uitleg! Maar je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat je jezelf tegenspreekt, hè? 😁 Deze constructie heeft als gevolg dat je aanstaande rammetje een tijd alleen zit wat voor zo'n ukkie extra sneu is en dat je als hij een vriendinnetje heeft mogen kiezen (joepie!), beide konijnen eerst een tijdje in een neutrale ruimte moeten zitten bij jouw thuis om de koppeling verder voort te zetten die gestart is bij de opvang, voordat het koppeltje in de ruimte kan waar je rammetje al een tijdje in zijn eentje heeft rond gehuppeld. Als je een koppeltje bij de opvang haalt dan heb je dat allemaal niet. Er zitten genoeg hangoortjes in de opvang, als je die persé wilt hebben, in alle leeftijden, geuren en kleuren te hunkeren naar een nieuw thuis. Lees alsjeblieft de informatie achter de linkjes die gegeven zijn goed door en als iets niet duidelijk is dan kun je het altijd in het forum vragen, hoor. Waarschijnlijk en hopelijk zie je na het lezen en vragen beter dat de "maakbaarheid" van een konijn en haar/zijn gedrag vaak beperkt is, dat veel konijnen gewoon geen aai-/knuffelkonijnen zijn en dat iets gedaan krijgen van een konijn soms een hele lange adem en vindingrijkheid van de eigenaar(s) eist. Ook moeten de verwachtingen van de eigenaar soms echt bijgesteld worden, niet altijd makkelijk of leuk, maar ja, dat is zoals met zoveel dingen in het leven. 😏 Het leven van een koppeltje blije konijnen tovert vaak een (glim)lach op je gezicht en dat weegt hopelijk voor de meeste tijd op tegen de zorgen en het werk voor die opgewekte rotzooimakers. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 21 minuten geleden, JokeC zei: Dank je wel voor je uitleg! Maar je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat je jezelf tegenspreekt, hè? 😁 Deze constructie heeft als gevolg dat je aanstaande rammetje een tijd alleen zit wat voor zo'n ukkie extra sneu is en dat je als hij een vriendinnetje heeft mogen kiezen (joepie!), beide konijnen eerst een tijdje in een neutrale ruimte moeten zitten bij jouw thuis om de koppeling verder voort te zetten die gestart is bij de opvang, voordat het koppeltje in de ruimte kan waar je rammetje al een tijdje in zijn eentje heeft rond gehuppeld. Als je een koppeltje bij de opvang haalt dan heb je dat allemaal niet. Er zitten genoeg hangoortjes in de opvang, als je die persé wilt hebben, in alle leeftijden, geuren en kleuren te hunkeren naar een nieuw thuis. Lees alsjeblieft de informatie achter de linkjes die gegeven zijn goed door en als iets niet duidelijk is dan kun je het altijd in het forum vragen, hoor. Waarschijnlijk en hopelijk zie je na het lezen en vragen beter dat de "maakbaarheid" van een konijn en haar/zijn gedrag vaak beperkt is, dat veel konijnen gewoon geen aai-/knuffelkonijnen zijn en dat iets gedaan krijgen van een konijn soms een hele lange adem en vindingrijkheid van de eigenaar(s) eist. Ook moeten de verwachtingen van de eigenaar soms echt bijgesteld worden, niet altijd makkelijk of leuk, maar ja, dat is zoals met zoveel dingen in het leven. 😏 Het leven van een koppeltje blije konijnen tovert vaak een (glim)lach op je gezicht en dat weegt hopelijk voor de meeste tijd op tegen de zorgen en het werk voor die opgewekte rotzooimakers. Klopt volledig, we zouden ons een hele hoop werk en moeite kunnen besparen als we een koppeltje halen uit een opvang. Waar ik me dan wat ongerust over maak is dat de konijntjes reeds wat gewoontes & trekjes hebben waar je niets meer aan zou kunnen veranderen. Kan je een ouder koppeltje bijvoorbeeld nog zindelijkheid aanleren (moesten ze dat nog niet zijn)? Of kan je ze nog proberen leren om niet aan meubilair te krabben/knabbelen? (Niets garandeert dat je een jong konijn dit aanleren natuurlijk, maar ik geef maar een voorbeeld 😉) Het zijn maar vragen hé. We staan open voor verschillende opties! Misschien is een koppel uit een opvang wel een beter plan, maar dan weet je niet 100% zeker wat je in huis haalt toch? Je weet niet altijd wat de diertjes in het verleden hebben meegemaakt. En we hebben niet zoveel verwachtingen van de diertjes, het zou fijn zijn als ze zindelijk zijn… zodat ze door het hele huis kunnen rondlopen. En daarbovenop zou het altijd mooi meegenomen zijn dat mijn meubilair nog intact blijft 😃 Maar ik heb wel al gehoord dat dat echt van het karakter van je nijn kan afhangen… als die gefascineerd is door meubels valt er weinig aan te doen 😃 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Zindelijkheid en niet aan meubilair knabbelen, daar heb je net zo veel kans op problemen mee met een jong konijn, als met een volwassen konijn. Een jong konijn dat de hele puberteit nog door moet, geeft denk ik naar verhouding zelfs meer kans op dit soort "probleem"gedrag, dan wanneer je een iets ouder koppeltje zou adopteren wat die puberfase al door is. Er zitten ook gewoon jonge konijnen in opvangen, er komen vele zwangere voedsters binnen die bevallen in een opvang of bij een gastgezin en super goed verzorgd worden zonder problemen, ook die konijnen zijn er genoeg in konijnenopvangen. Dan zijn ze meestal een week of 16 als ze geplaatst kunnen worden ivm castratie en koppelen, maar tot die tijd hebben ze lekker in groepjes bij leeftijdsgenootjes gezeten (vaak in pleeggezinnen) zonder dat ze alleen hoeven zijn en zonder problemen. Ik weet ook niet wat voor probleemgedrag je denkt dat konijnen worden afgestaan? De meeste konijntjes in opvangen hebben namelijk helemaal geen gedragsproblemen. Ze worden impulsief gekocht, het is totaal niet wat mensen verwachten, en als de puberteit op zijn hoogtepunt is (vaak zo tussen de 6 en 12 maanden) worden de konijntjes afgestaan bij het asiel. Wegens "allergie" of "de kinderen zijn er op uit gekeken". Er zal zeker wel eens een konijn met flink wat pit tussen zitten, hoewel ik dat zelf eigenlijk stiekem de leukste konijnen vind 😄 En er zijn zeker ook konijnen met gezondheidsproblemen te adopteren. Maar daar hoef je niet voor te kiezen, en een opvang zegt het er ook eerlijk bij. Met een jong konijn kun je al die problemen overigens ook gewoon krijgen, je weet namelijk totaal niet hoe een konijn zich ontwikkelt. Als mens heb je er echt maar beperkt invloed op. Konijnen zijn gefokt voor vlees en uiterlijk, niet als gezelschapsdier, niet op karaktereigenschappen. Dat is pas vanaf eind vorige eeuw het geval. Er zijn zeker wel konijnen die een sterke band met mensen ontwikkelen, maar er zijn er ook genoeg die daar geen of maar in beperkte mate behoefte aan hebben. Vooraf is niet te zeggen wat je treft. Dat is van meer factoren afhankelijk dan opvoeding. Even als opmerking: waarom ik naar de fokker vroeg is omdat er echt een aantal hele slechte fokkers zijn, met name die die op marktplaats adverteren. Ik hoop dus niet dat je via die weg naar een fokker gezocht hebt. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Dat konijnen die geen vorige eigenaar hebben gehad niet slopen klopt niet hoor 😉 Vooral jonge konijnen, tussen de 10 weken en de 1,5 jaar zijn enorm grote slopers! Dat leren ze zichzelf ook wel aan. Ik spreek uit ervaring! Nu de mijne ouder zijn valt het mee, nu doen ze het alleen nog expres om mijn aandacht te trekken 🙄 Al mijn konijnen hebben tot nog toe sloop gedrag vertoond, de een wat meer dan de ander. Ik vind wel dat oude konijnen (+3) minder slopen dan de jonkies. Maar jong of oud, er gaat altijd iets stuk met konijnen. Ik zou je daarom aanraden om niet aan freeroamen te beginnen, maak gewoon een mooi plekje voor de konijntjes waar ze hun gang kunnen gaan, zonder dat je halve huis er aan gaat. Zindelijk worden is bij de meeste konijnen geen probleem, al zijn er uitzonderingen. Juist konijnen die in de pubertijd zitten kunnen onzindelijk worden, precies waar je doorheen gaat moeten met het rammetje dat je op het oog hebt. Mijn advies zou zijn, vraag eens bij de opvang of ze konijnen hebben zitten die geen vorige eigenaar hebben, want die zijn er. Genoeg zwangere konijnen die in de opvang bevallen zijn en dus ook konijnen die alleen de opvang als hun thuis hebben gehad. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 21 minuten geleden, Evee zei: Zindelijkheid en niet aan meubilair knabbelen, daar heb je net zo veel kans op problemen mee met een jong konijn, als met een volwassen konijn. Een jong konijn dat de hele puberteit nog door moet, geeft denk ik naar verhouding zelfs meer kans op dit soort "probleem"gedrag, dan wanneer je een iets ouder koppeltje zou adopteren wat die puberfase al door is. Er zitten ook gewoon jonge konijnen in opvangen, er komen vele zwangere voedsters binnen die bevallen in een opvang of bij een gastgezin en super goed verzorgd worden zonder problemen, ook die konijnen zijn er genoeg in konijnenopvangen. Dan zijn ze meestal een week of 16 als ze geplaatst kunnen worden ivm castratie en koppelen, maar tot die tijd hebben ze lekker in groepjes bij leeftijdsgenootjes gezeten (vaak in pleeggezinnen) zonder dat ze alleen hoeven zijn en zonder problemen. Ik weet ook niet wat voor probleemgedrag je denkt dat konijnen worden afgestaan? De meeste konijntjes in opvangen hebben namelijk helemaal geen gedragsproblemen. Ze worden impulsief gekocht, het is totaal niet wat mensen verwachten, en als de puberteit op zijn hoogtepunt is (vaak zo tussen de 6 en 12 maanden) worden de konijntjes afgestaan bij het asiel. Wegens "allergie" of "de kinderen zijn er op uit gekeken". Er zal zeker wel eens een konijn met flink wat pit tussen zitten, hoewel ik dat zelf eigenlijk stiekem de leukste konijnen vind 😄 En er zijn zeker ook konijnen met gezondheidsproblemen te adopteren. Maar daar hoef je niet voor te kiezen, en een opvang zegt het er ook eerlijk bij. Met een jong konijn kun je al die problemen overigens ook gewoon krijgen, je weet namelijk totaal niet hoe een konijn zich ontwikkelt. Als mens heb je er echt maar beperkt invloed op. Konijnen zijn gefokt voor vlees en uiterlijk, niet als gezelschapsdier, niet op karaktereigenschappen. Dat is pas vanaf eind vorige eeuw het geval. Er zijn zeker wel konijnen die een sterke band met mensen ontwikkelen, maar er zijn er ook genoeg die daar geen of maar in beperkte mate behoefte aan hebben. Vooraf is niet te zeggen wat je treft. Dat is van meer factoren afhankelijk dan opvoeding. Even als opmerking: waarom ik naar de fokker vroeg is omdat er echt een aantal hele slechte fokkers zijn, met name die die op marktplaats adverteren. Ik hoop dus niet dat je via die weg naar een fokker gezocht hebt. Heb je reeds goede ervaringen (gehoord) met konijnenopvangen in België? En neen hoor, de fokkers die we op het oog hadden zijn niet de welbekende 'marktplaats-fokkers' 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Konijnen kun je echt niet zo opvoeden als een hond hoor! Ik heb geluk gehad, alleen maar opvangertjes die perfect zindelijk waren allemaal. En slopen, tsja, de een wel, de ander niet. De ergste slopers zijn absoluut de konijnen geweest die ik heel jong heb geadopteerd. Die gingen als kleine sloopraketten door het huis. Het effect van een stuiterbal in een telefooncel 🤣. Werd een heel stuk minder toen ze de 1 jaar gepasseerd waren. Echt, konijnen zijn niet erg maakbaar. Wil je zo zeker mogelijk weten dat je een lief, aaibaar, zindelijk en niet erg slopend konijn krijgt dan doe je er echt het beste aan om een volwassen konijn uit een opvang te nemen met die eigenschappen. Met die kleintjes heb je werkelijk geen flauw idee wat dat later gaat worden. Kleintjes zijn altijd tam, aaibaar en leuk met andere konijnen. Maar als ze gaan puberen, oh my goddd. En daarna is het karakter pas echt gevormd en weet je wat je hebt. Niet voor niets worden konijnen in de puberteit massaal afgestaan en gedumpt. Blijft dan helemaal niks over van dat schattige pluisje wat je in huis hebt gehaald 😅. Ik weet niet waar in België je woont, maar in het zuiden van Nederland kan ik je de konijnenherberg en knijn en ko van harte aanbevelen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
De konijntjes Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 (aangepast) Het is je eigen keus waar je, je konijn haalt, maar zelf zou ik het nooit doen. Er zijn al zoveel konijnen op de wereld veel meer dan dat er (goede) eigenaars zijn. De opvangen zitten overvol en konijnen worden massaal maar gedumpt en er is al zoveel konijnenleed. Waarom zou je dan überhaupt nog meer konijnen op de wereld willen zetten en een fokker supporten door konijn bij een fokker kopen? Als je ook gewoon een dwerghangoor (of wat dan ook) bij een opvang kunt vinden. (Eigenlijk is het fokken van hangoren ook helemaal niet ethisch maar dat is weer wat anders) Een konijn valt toch niet echt op te voeden. (Je kunt ze wel wat leren, maar dat kan net zo goed aan een ouder konijn misschien zelfs nog beter ) Als je geluk hebt is het niet echt een sloper, maar als je pech hebt slopen ze alles. Een konijnenopvang kan je over het karakter vertellen een fokker niet, want het karakter weet je nog niet als ze zo jong zijn. Ook is het best wel sneu dat een konijn zonder soortgenoten opgroeit. Ik snap dat het misschien niet anders kan, maar toch een konijn alleen zou ik zelf niet doen. Zeker niet als ze zo jong zijn en zich nog ontwikkelen zijn soortgenoten zo belangrijk. Ze leren veel van elkaar 29 augustus 2022 aangepast door De konijntjes Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Braathund Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Bedankt voor jullie reacties, ik ben zelf aan het rondneuzen in de verschillende opvangen. In Nederland lijkt de keuze wel een pak groter dan in België! We zouden wel echt dwerg-hangoortjes willen. We hebben namelijk een hok van 3,5-4 vierkante meter, en zoals reeds aangegeven zouden ze los mogen indien ze ons meubilair ongeveer intact kunnen houden 😄 . Aangezien ons hok 'maar' 3,5-4 vierkante meter is zouden we dus echt wel opteren voor een koppel dwergjes. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
konijn2013 Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 ja doe dat . maar let op als je geen nestje wilt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 (aangepast) Over die gladde vloer: Mijn konijnen haal ik wel eens binnen als het nodig is en met de temperatuur kan. Ze lopen goed, glijden niet uit op de gladde vloer. Van de week heb ik een nieuw konijn in de kamer los laten lopen, en ik zag hoe de pootjes steeds weggleden. Na een paar dagen zag ik haar anders bewegen. Ze neemt kleinere stapjes en voorkomt het uitglijden. Dus konijnen weten best wel raad met gladheid. Nog even en Bliksem kan naar buiten in een groter verblijf. 29 augustus 2022 aangepast door hemmel verduidelijking Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 (aangepast) Wij hebben ook een keer een jong konijntje bij een fokker gehaald. De fokker verkocht er een paar omdat hij niet naar tentoonstellingen kon gaan en wat konijnen wegdeed. Het was een jong en lief hangoordwergje. Een voedster. Zij was gevaccineerd en gecastreerd en ik meen dat ik er 35 euro voor moest betalen. En ook die voedster hebben we laten koppelen in een konijnenopvang. Maar.... de vaccinaties voor tentoonstellingen zijn anders dan wij ze laten vaccineren. Ik moest de vaccinatie uitgebreider doen en dat kostte het nodige geld. In de opvang ben je goedkoper uit. Je ram is dan gecastreerd en volledig gevaccineerd en bij ons ook zelfs gechipt. Als ik dit zelf had moeten doen, was ik veel duurder uit geweest. En ook in de konijnenopvang zitten jonge konijnen. Maar ook het koppel dat we nu hebben - uit een opvang - van bijna anderhalf jaar oud is van alles aan te leren. Ze springen al over een hindernis en ik heb ze aardig zindelijk gekregen via een PeeWeekattenbak. Een at er geen groente maar hier is het eten wat de pot schaft en hij eet nu alles wat voorgeschoteld wordt. Dus ook op die leeftijd zijn ze echt nog leerbaar. En waar wij de konijnen nu halen, kent de eigenaresse alle konijnen. Die is schuw en die kun je beter niet bij kinderen doen etc. Maar erg goed dat je hier terecht gekomen bent. Was deze site er maar eerder geweest. Ik heb veel fouten gemaakt. Die van ons heeft ook door omstandigheden even alleen gezeten. Dat ging verder wel goed. Maar o wat was het leuk toen ze een lief mannetje kreeg. Ik heb ze bij Kaatje Keutel vandaan in Lelystad. Zie facebook. Ik had een konijn uitgekozen maar dat zou geen goed huwelijk geworden zijn. Toen kreeg ik een Japannertje en ik vond er niets aan. Maar nu ben ik helemaal om en hebben we weer een Japannertje. 29 augustus 2022 aangepast door To van de Veluwe uitbreiding Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 29 augustus 2022 Delen Geplaatst: 29 augustus 2022 Ik heb met meerdere opvangen goede ervaringen. Het zijn meestal gedreven mensen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 30 augustus 2022 Delen Geplaatst: 30 augustus 2022 Ik wil even zeggen dat ik blij ben dat je nu toch naar opvangkonijntjes kijkt 😄 Ik woon in het zuiden van Nederland, in Zeeland. Daar is helaas ook niet echt een opvang in de buurt. Ik heb zelf goede ervaringen met Knijn&ko in Bavel, dat zit in Nederland, maar een beetje afhankelijk van waar in België je woont nog wel aan te rijden. Ik had vorige week een klant die in de webwinkel wat kwam afhalen en pas een leuke hangoor uit een asiel net over de grens in België had geadopteerd, bij het konijnenhof. Die was er positief over en zo aangedaan over de hoeveelheid konijnen die er op het moment zit dat hij nog een donatie actie had op gezet en een paar honderd euro had opgehaald voor het asiel ook 😄 Zo leuk als je mensen treft die net zo enthousiast zijn over dit soort dingen. Zelf heb ik met dat asiel geen ervaringen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 23 december 2022 Delen Geplaatst: 23 december 2022 Op 29-8-2022 om 17:10, Braathund zei: Bedankt voor jullie reacties, ik ben zelf aan het rondneuzen in de verschillende opvangen. En hoe is het afgelopen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten