MissThing Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Hi, Sinds 2 weken hebben wij 2 jonge dwergkonijntjes Pukkie (zachtaardige grijze ram) en Fluffie (ondeugende witte voedster). Onze dochter wilde heel graag konijnen en we hebben haar voor dr verjaardag 2 konijntjes gegeven. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik van de voren niet had gedacht het zo ontzettend leuk te vinden! Mn dochtertje is ook helemaal gek van ze. We hebben een 2e hands hok met ren op marktplaats gekocht en opgeknapt zodat ze lekker de ruimte hebben. Sinds een paar dagen lopen ze ook een paar uurtjes los per dag in onze tuin. Dat vinden echt heerlijk en springen ze alle kanten op. Zelf vind ik dat nog best spannend, omdat ik bang ben dat ze ontsnappen haha of niet terug gaan in hun hok. Gelukkig snappen ze wanneer het tijd is. Ik heb heel veel aan dit forum. Al zoveel tips kunnen lezen! Bedankt daarvoor. Onze uitdaging ligt binnenkort bij het castreren en steriliseren. We willen namelijk geen uitbreiding. Ze zijn nu 10 weekjes. Groetjes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 (aangepast) Welkom op BunnyBunch! Helaas kun je pas vanaf 12 weken koppelen (liefst pas als ze 16 weken zijn). Het is dus helemaal niet gezegd dat ze elkaar straks ook nog leuk vinden, als ze hun karaktertjes gaan ontwikkelen. Op BunnyBunch zijn wij allemaal voorstander van een konijnenopvang. In deze tijd van het jaar zitten zij overvol, er zitten dus altijd wel konijntjes waarmee het klikt, van alle leeftijden. Bij een opvang helpen ze je met koppelen zodat je altijd met het "juiste" koppel zit. Het klinkt alsof je dit keer naar een dierenwinkel of fokker bent gegaan. Mocht het straks niet meer goed gaan, dan heb je eigenlijk maar drie opties: Ze beiden naar een opvang brengen, maar die hebben jammer genoeg lange wachtlijsten + het is natuurlijk heel jammer om te stoppen met konijnen, helemaal voor je dochter. Je kunt ook nog 1 konijn naar de opvang brengen en het andere koppelen aan een opvangkonijntje. Je kunt ook twee koppels gaan houden (dus 4 konijnen), door de konijnen beide een opvangmaatje te geven en ze los van elkaar te houden. Voor nu zou ik ze uit elkaar houden en later gaan koppelen, als ze oud genoeg zijn om het koppelproces te snappen. En dan natuurlijk hopen dat het goed gaat. Veel succes! 🍀 25 augustus 2022 aangepast door Lollie 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Bedankt Lollie, Ik ben inderdaad naar een fokker gegaan. Ik heb ook advies ingewonnen bij hem over het koppelen en hij vertelde mij dat dit prima kon. Blijkbaar ben ik dus verkeerd voorgelicht ;-(. Dat is spijtig. Ook omdat hij zo stellig was. Ik zou ze uit elkaar kunnen houden, de ren het hok kunnen gescheiden worden. Dan zet ik in de ren een apart binnenhokje. En dan met 16 weken koppelen.. in de hoop dat dit goed gaat.. Bedankt voor de reactie! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Welkom op bunnybunch! Ik sluit mij aan bij het advies hiervoor, helaas moeten ze echt al uit elkaar, en kun je na castratie pas opnieuw koppelen. Dat is in het meest ideale geval met 16 weken, maar kan ook later zijn als de balletjes van je ram niet eerder indalen. Je hebt dus kans dat ze echt 2-3 maanden uit elkaar moeten. En je loopt het risico dat ze als ze opgroeien elkaar niet zo leuk vinden. Hier staat handige informatie en tips over het beginnen met konijnen: Tips voor beginnende konijnenbaasjes https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen 10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 (aangepast) Bedankt! Ik ga meteen actie ondernemen en een extra huisje aanschaffen. 25 augustus 2022 aangepast door MissThing 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Welkom bij Bunnybunch. Het belang van een fokker is zoveel mogelijk konijnen verkopen, dus die zal zijn advies daarop aanpassen (niet alle fokkers misschien maar over het algemeen wel). Gelukkig heb je Bunnybunch gevonden, hier krijg je goede en onafhankelijke informatie. Soms meer dan je vroeg, maar we bedoelen het allemaal goed. Een ram en een voedster is op zich een prima combinatie. Ze moeten nu wel uit elkaar zodat je geen kans hebt op een tienerzwangerschap. Vanaf ongeveer 13 weken kun je je ram laten castreren, mits zijn ballen dan zijn ingedaald. Na 14 dagen is hij dan niet meer vruchtbaar. Met ongeveer 16 weken zijn ze oud genoeg om te koppelen, dan kunnen ze zich staande houden en snappen wat het andere konijn van ze verwacht. Wat Lollie bedoelt is dat jonge konijntjes vaak wel goed samengaan, maar als ze volwassen worden dan krijgen ze een eigen mening en dan is het afwachten of het nog klikt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 11 uren geleden, MissThing zei: k heb heel veel aan dit forum. Al zoveel tips kunnen lezen! Bedankt daarvoor. Kijk had er vroeger maar zo'n forum bestaan. Jij zult niet die fouten maken die wij maakten, bijv. één konijn in een hokje. Of te veel brokjes geven. Goed hoor dat je dit forum gevonden hebt. Je wilt tenminste iets leren. Welkom op dit forum. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 26 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2022 Inmiddels een extra hok aangeschaft en die verwacht ik morgen binnen te krijgen. Dan gaan ze uit elkaar met 10 weken. Gelukkig hebben we de mogelijkheden om ze even te scheiden. Ik hoop dat ze elkaar leuk blijven vinden. Ze kunnen elkaar nog wel zien en als ik ze om de beurt los laat lopen in de tuin krijgen ze voldoende beweging en kunnen ze aan elkaar snuffelen achter gaas. Ik heb ook even contact gehad met de dierenarts en die gaat met 4 maanden kijken of de balletjes zijn ingedaald. Bedankt voor alle reacties en tips. Ik zal jullie op de hoogte houden. Groetjes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 26 augustus 2022 Delen Geplaatst: 26 augustus 2022 Welkom op BunnyBunch! Leuk als je ons op de hoogte houdt 😊 Je kan voor specifieke vragen ook andere topics openen bij 't juiste onderdeel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 26 augustus 2022 Delen Geplaatst: 26 augustus 2022 Kijk en dat vind ik nou ook leuk als je ons op de hoogte houdt. Het valt me op dat veel mensen vragen stellen en we nooit meer iets horen. Soms wil je echt weten hoe iets afgelopen is. Uit alle verhalen kunnen we iets leren. Ik tenminste wel. Leuk dat ze elkaar kunnen zien! Een tweede hok is nooit weg. Met ziekte bijv. of als je een logé krijgt in een vakantie. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 27 augustus 2022 Delen Geplaatst: 27 augustus 2022 Welkom op het forum! Fijn om te lezen dat je meteen actie onderneemt. Als je naar een goede konijnenopvang was gegaan had je het voor jezelf een stuk makkelijker gemaakt, maar ik vind dat je toch goed bezig bent. De konijnen zijn dan niet op karakter bij elkaar gezocht (dat kan ook niet op die leeftijd), maar een voedster en gecastreerde ram geeft wel de beste kans op een gelukkig koppel. Kijk even hoe het gaat als je ze in elkaars zicht heb staan terwijl je wacht op de castratie (+14 dagen daarna ivm dat de ram dan nog mogelijk vruchtbaar is). Soms raken ze namelijk gefrustreerd als ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen komen. De koppeling daarna kan daardoor ook moeilijker worden. Voor een ongecastreerde ram is het ook een beetje de kat op het spek binden met een voedster zo dichtbij. Ver uit elkaar zetten is dus soms juist handiger, al gaat het bij heel jonge konijnen ook vaak goed als je ze nog in elkaars zicht houdt. Zorg er wel voor dat ze absoluut niet bij elkaar kunnen. Konijnen zijn heel vindingrijk en ze springen bijvoorbeeld ook makkelijk over een hekje van 60 cm. Leuk dat je ons op de hoogte gaat houden! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lio en Leia Geplaatst: 27 augustus 2022 Delen Geplaatst: 27 augustus 2022 Hallo. Ik ben ook begonnen met 2 jonge konijntjes. We hebben ze in het begin volledig apart gehouden. Het rammetje zat buiten en het meisje binnen (was toen zomer). 2 weken na castratie hebben we ze een week in de garage gezet in een rennetje voor de koppeling. Was voor hen beiden neutraal en dit is van in het begin direct heel goed gegaan. Toen het voedstertje ongeveer 6 a 7 maanden was werd zij heel hormonaal en zagen we meer onrust. Na haar castratie is dit verdwenen en ze zijn nog steeds een heel mooi koppeltje. Veel succes! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 27 augustus 2022 Delen Geplaatst: 27 augustus 2022 Welkom! Mooi om te lezen dat je gelijk actie onderneemt. Hopelijk dalen de balletjes van het rammetje snel in en gaat de rest ook voorspoedig. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 28 augustus 2022 Delen Geplaatst: 28 augustus 2022 Ik zie maar al te vaak op het forum voorbijkomen dat mensen tips vragen, die uitgebreid krijgen en dan vervolgens toch een beetje terugdeinzen en ondanks dat ze dan beter weten hun konijn alleen blijven houden, in een te klein hokje blijven houden of op een andere manier toch door blijven gaan met iets waarvan ze weten dat het niet fijn is voor het konijn/de konijnen. Inderdaad heel mooi om te lezen dat jij er wel vroeg bij bent en ook daadwerkelijk actie onderneemt! Ik ben benieuwd of ze elkaar leuk blijven vinden, duimen maar! 🍀 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 23 september 2022 Delen Geplaatst: 23 september 2022 Welkom! 🐰 Ben ook benieuwd hoe het verder gaat! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 13 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 We zijn inmiddels een 1,5 maand verder. De konijntjes hebben ieder een eigen hok. Ze waren heel lief samen en ik vond het daarom heel moeilijk om ze te scheiden. Maar ja, tis even niet anders. Ze lopen bij ons los in de tuin, maar dit moet nu omstebeurt. In de ochtend gaat Fluf en in de middag Puk. Wat wel heel lief is, is dat ze nog wel samen willen zijn. Puk ligt naast de ren van Fluf en geeft af en toe een likje aan Puk. En als Fluf losloopt dan knabbelt ze aan het hok van Puk om hm te bevrijden (wat onmogelijk is). De dierenarts wilt Puk pas over 3 weken laten castreren. Dan is hij ongeveer met 5 maanden. Ik vind dit best laat. Maar hij zou nog iets meer gewicht moeten hebben voor de narcose. Dus op zn vroegs kunnen ze met 5 weken weer bij elkaar. Ik begreep namelijk dat een ram nog 2 weken vruchtbaar is na castratie. So far So good 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Waarom moet hij nog meer gewicht hebben? Is hij te mager? Of is het meer dat je dierenarts niet zoveel verstand heeft van konijnen en denkt dat wat voor katten geldt, voor konijnen ook vast wel goed is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 13 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Ja, hij zei dat hij dan de narcose meer aan zou kunnen.Het veiliger zou zijn. Hij is niet te mager, althans niet dat ik weet. Hij weegt nu iets van 1,2 kilo en is nu 4 maanden. Geen idee of dat te mager is ? Hij ziet er naar mijn idee niet mager uit. Ik las hier en daar dat rammetjes al zelfs met 3 maanden gecastreerd kunnen worden. Puk is 5 maanden als hij geholpen wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Ach die drie weken zijn ook zo voorbij. Ik vind dat je steengoed bezig bent. Echt klasse. Ook leuk dat je een terugkoppeling geeft. Positief dat ze elkaar opzoeken. Dus echt alleen zijn ze niet. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 Inderdaad leuk dat je weer wat van je laat horen 🙂 Sommige dierenartsen castreren inderdaad al met 3 maanden, anderen willen liever wachten. Over het algemeen kan het zodra de ballen zijn ingedaald. Of hij te mager is is vanaf het forum niet te zeggen, het ene konijn is met 4 maanden groter dan het andere. Na de castratie moet je ze inderdaad nog 14 dagen apart houden ivm dat de ram nog vruchtbaar kan zijn. Ik zou ze daarna op voor beide konijnen onbekend terrein samen zetten. Dus een plek waar ze beide nog nooit zijn geweest (schuurtje of zo?). konijnen zijn namelijk erg territoriaal. Dat ze elkaar nu door het gaas likken wil daarom niet zeggen dat ze elkaar ook vriendelijk begroeten als je het deurtje open doet en ze samen in de ren of tuin kunnen. Daar kan je nog van staan te kijken! Maar als je ze even op een neutrale plek aan elkaar herintroduceert gaat het vast goed. Even hard achter elkaar aan rennen, daarbij plukjes haar uittrekken en/of rijden op elkaar is niet erg. Ziet het er goed uit, dan verhuis je ze naar hun definitieve verblijf. Het is handig als je dan in de tussentijd het verblijf schoonmaakt waardoor je de geur van het ene konijn wat weghaalt en je de spulletjes iets anders neerzet. Dan is het voor het ene konijn ook een beetje anders dan eerst. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 14 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 Bedankt voor jullie reacties en tips! Een neutraal terrein zal denk ik de garage worden. Houd jullie op de hoogte! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 15 oktober 2022 Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Succes! Je kan voor updates over het koppelen en de castratie ook een eigen topic buiten het voorsteltopic maken. Dan wordt het meer gelezen, krijg je sneller reactie en meer tips. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MissThing Geplaatst: 21 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2022 Om het verhaal af te maken; ze zijn weer gezellig bij elkaar 🥰. Koppelen ging gelukkig heel gemakkelijk. Ze waren / zijn zo ontzettend blij om bij elkaar te zijn. Eerst in de ren, daarna in de tuin en toen samen in het oude hok van Puk de ram (wel helemaal schoongemaakt en anders ingericht). Had namelijk gelezen dat rammetjes iets gastvrijer zijn 😂. Gelukkig was het daarna ook geen probleem toen we het oude hok van Fluf gekoppeld hadden aan het hok van Puk. Zo fijn om te zien dat ze elkaar nog steeds lief vinden. Ze zitten lekker samen, eten samen en likken elkaars vacht. Heel even zat Fluf op Puk, maar geloof dat hij het wel okay vond. Na 4 dagen heb ik geen gekke dingen gezien dan behalve heel veel binkies 🤗 , dus ik hoop dat goed blijft gaan. Ik zal verder lekker blijven rondneuzen op dit forum. Ik merk echt dat ik een nieuwe hobby heb. Nooit geweten dat konijnen zo leuk zijn! Thanks voor alle tips! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 21 november 2022 Delen Geplaatst: 21 november 2022 Allereerst hartelijk dank voor je terugkoppeling over de geslaagde koppeling. 😉 Wat fijn om te horen en ook voor jullie dochtertje leuk dat het geslaagd is. En zij zal ook aan haar vriendinnetjes laten zien hoe konijnen gehouden kunnen worden. Ik weet niet of jullie aan 5 december doen maar misschien is het leuk om een konijnenspelletje te kopen en haar te geven voor de konijnen. Er zijn spelletjes waar ze dekseltjes van af kunnen halen maar ook een voerbal waar je met een schuifje het gaatje groter of kleiner kunt maken. Ze duwen die dan vaak met hun neus vooruit en af en toe valt er wat lekkers uit. Je kunt er hun brokjes indoen maar ik doe er vaak stukjes Johannesbrood in. En zo'n bal is maar een paar euro en zo'n spel met dekseltjes valt ook reuze mee. Als ik visite krijg, laat ik dat zien. Ik heb veel spelletjes en af en toe wissel ik af. Ik heb ook een spel met buisjes omdraaien en daar is Rosie heel handig mee. Flo is beter in klepjes open doen en kleine laden opentrekken. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 22 november 2022 Delen Geplaatst: 22 november 2022 12 uren geleden, MissThing zei: Om het verhaal af te maken; ze zijn weer gezellig bij elkaar 🥰. Koppelen ging gelukkig heel gemakkelijk. Ze waren / zijn zo ontzettend blij om bij elkaar te zijn. Eerst in de ren, daarna in de tuin en toen samen in het oude hok van Puk de ram (wel helemaal schoongemaakt en anders ingericht). Had namelijk gelezen dat rammetjes iets gastvrijer zijn 😂. Gelukkig was het daarna ook geen probleem toen we het oude hok van Fluf gekoppeld hadden aan het hok van Puk. Zo fijn om te zien dat ze elkaar nog steeds lief vinden. Ze zitten lekker samen, eten samen en likken elkaars vacht. Heel even zat Fluf op Puk, maar geloof dat hij het wel okay vond. Na 4 dagen heb ik geen gekke dingen gezien dan behalve heel veel binkies 🤗 , dus ik hoop dat goed blijft gaan. Ik zal verder lekker blijven rondneuzen op dit forum. Ik merk echt dat ik een nieuwe hobby heb. Nooit geweten dat konijnen zo leuk zijn! Thanks voor alle tips! Wat een leuk bericht. Fijn dat het allemaal goed gaat. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.