Ga naar inhoud

Snelle en trage eter tegelijkertijd voeren


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Sinds anderhalve week heeft mijn overgebleven rammetje (Lilly, heb hem als voedster zijnde gekocht maar bleek dus een rammetje te zijn, de naam heb ik dan maar zo gehouden :,) ) een nieuwe vriendin (Loesje). Hij is ze zelf mogen gaan uitzoeken in de opvang. Op zich komen ze goed overeen (Loesje is alleen een pak jonger en is met momenten een stukje hoger in energie dan Lilly), maar Lilly is nogal een zorgenkindje en heeft onder andere geen snijtanden meer en chronisch snot. Hierdoor eet ze redelijk traag. Ze verspreidt haar eten daarnaast ook over de dag. Loesje (7 maanden) is nog volop in de groei en gewoon een gezond konijn, en ze is enorm gericht op eten. Ze eet alles wat ze tegenkomt, heeft nooit genoeg en eet ook aan een redelijk tempo. Als ik ze dus samen eten geef eet Lilly een vierde van het voer en Loesje de rest. Dit was met Lilly's vorige partner geen probleem omdat die net als hem zijn voer nogal verspreidde over de dag. Lilly heeft daarnaast haar brokken ook echt nodig omdat ze geen hooi eet en dus weinig anders heeft (heb alles al geprobeerd, moesten er toch nog tips zijn om ze hooi te laten eten, graag!). Komt er dus op neer dat samen eten geven geen optie is. Ik geef ze nu al meerdere keren per dag eten (5-6) zodat de porties klein genoeg zijn en Lilly wel meteen alles opeet, dat is al een probleem minder. Verder heb ik al gedacht aan een kattenluik met chip, zodat Lilly een ruimte heeft waar enkel zij kan komen, maar ik vrees dat als Lilly dan binnen een bepaalde afstand van het luikje zit Loesje ook gewoon naar binnen kan. Het zou echter wel ideaal zijn omdat Lilly zich dan even kan terugtrekken als Loesje weer een gekke bui heeft. Ze gewoon even van elkaar scheiden tijdens het eten met een hekje is ook niet echt een optie, aangezien Lilly een enorm bang konijn is en zich al heel snel opgesloten voelt. Ze wilt dan niet meer eten omdat ze denkt dat ik haar ga pakken. Daarnaast heb ik nu nog vakantie maar ik kan natuurlijk niet altijd het hekje na een tijdje weer weg gaan halen. Iets anders dat ik geprobeerd heb is een kattenbak. Heb hem zo aangepast dat het deurtje enkel nog naar buiten open kan, zodat Lilly als ze klaar is naar buiten kan komen maar Loesje er niet in kan. Dit heb ik heel geleidelijk aan moeten leren want als ik het meteen dicht zou hebben gedaan als ze erin zat zou ze sowieso weer panikeren. Dat ging dus sinds een paar dagen goed maar heb ze maandag moeten pakken voor medicatie en dan durft ze niet meer in de buurt te komen waardoor ik haar niet in de bak kreeg. Een dag later lukte dit weer wel maar ondertussen heeft Loesje een manier gevonden om de bak van buitenuit te openen, waardoor ze zich denk ik weer in het nauw gedreven voelde en nu niet meer graag de bak in gaat. Ik ben dus eerst altijd 5 minuten bezig met ze de bak in te krijgen, en vaak komt ze er na een paar happen weer uit. De laatste keren heb ik beiden gewoon los in de ren eten gegeven en ben er zelf tussenin gaan zitten totdat Lilly klaar was, op die manier eet ze super maar het is uiteraard niet haalbaar dit iedere keer zo te blijven doen. Een laatste idee was een halve vierkante meter van de ren gewoon af te zetten met een houten paneel met gaas, en hierin zelf een klapdeurtje te maken dat Loesje van buitenuit zeker niet openkrijgt, en de deur open te laten staan zo lang niemand aan het eten is. Op die manier hoop ik dat Lilly zich minder opgesloten voelt omdat ze nog rond zich kan kijken en het om een grotere ruimte gaat, en als ik het overdag gewoon open laat staan is het ook al eerder een normaal deel van de ren waardoor het voor haar geen paniek betekent. Moest dit niet werken kan ik nog altijd Loesje in dit deel laten eten en de deur sluiten tot Lilly ook klaar is, maar dat betekent dat ik steeds een half uur later de deur weer moet gaan openen en is dus minder ideaal. Zijn er mensen met hetzelfde probleem of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Die heb ik inderdaad gelezen, maar zit voor dit specifieke geval nog niet echt de juiste oplossing bij. Momenteel heb ik tijd genoeg om erbij te blijven, ze eventueel even apart te zetten en een half uurtje later weer bij elkaar etc, maar als mijn vakantie voorbij is zal dit niet meer altijd lukken. Moest het nu voldoende zijn ze enkel 's ochtends en 's avonds te voeren zou het geen probleem zijn, maar dan moet ik de hoeveelheden per keer zodanig groot maken dat Lilly het over een uur of 2-3 spreidt. Dan ben ik om te beginnen al lang niet meer thuis om ze weer bij elkaar te laten, en dan zitten ze ook zowat de hele dag apart uiteindelijk. Zelfs apart bijvoeren is bijna niet te doen want Loesje steekt haar snufferd overal tussen en probeert echt àlles om ook voer te pakken te krijgen. Het kattenluikje met chip zou echt ideaal zijn maar ben bang dat Loesje daar veel te slim voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo te slim? Denk je dat Loesje zonder chip toch door het luikje weet te komen? Dan moet ze vóór het luikje over de rug van Lilly naar beneden zakt en sluit achter hem "zwaan-kleef-aan" met haar neusje op zijn achterste net doen alsof zij samen één konijn zijn en die kans is er niet als je Loesje en Lilly samen eten geeft en Lilly achter het luikje rustig alleen kan eten als hij wil, verdeeld over de dag. Je leert alleen Lilly het luikje aan en Loesje niet dus Loesje zal de truuk niet snappen. Konijnen zijn slim misschien, maar zelf bedenken dat ze alleen samen met Lilly als een treintje door het luikje kan, terwijl je haar apart houdt van het aanleren van het luikje gaat wel erg ver. 😁 Ik had voor één konijn ook zo'n luikje express boven aan een trappetje/oploop gemaakt (daar gingen ze nooit pal achter elkaar op) naar een schuilhokje en alle 4 werden ze op de grond gevoerd en zij kreeg een extra bakje met kleine stukjes groenten en brokjes achter het luikje, zodat ik in ieder geval wist dat ze als ze dat op had gepeuzeld dat ze genoeg binnen had gekregen. De andere 3 waren heel even nieuwsgierig naar het nieuwe luikje, maar ze konden er niets mee dus werd er nooit meer naar om gekeken. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt wel goed! Slim bedacht ook van het trappetje, dat is dan toch nog een extra drempel.

Zonder chip in de buurt komt ze er zeker niet in, maar ik vroeg me een beetje af hoe ver zoiets reikt. Gaat het enkel open als ze er met hun hoofd echt bijna tegenaan zitten? Dan zou het wel een prima oplossing zijn. Ik dacht dat het slotje al openging als ze binnen een straal van x cm kwamen, en dan zie ik het echt wel gebeuren dat Loesje zich ertussen wringt en binnen geraakt. Zelfs als Lilly eruit of erin springt zou ik goed kunnen geloven dat zij net op tijd is om haar snoet ertussen te steken en het deurtje weer open te duwen. Maar dat is wel opgelost als ik het met iets van een trappetje maak!

Wat het niet aan Loesje aanleren betreft denk ik dan weer dat dat haar er niet van zou beletten toch binnen te geraken, dat snapt ze met de kattenbak ondertussen immers ook prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnlijk je eigen (en ons?) denkhoofd nodig voor een strijdplan om Loesje te slim af te zijn. Dat gaat lukken, mag ik toch hopen! 

 

Wij hadden om te kijken of het kon werken zoals wij bedacht hadden een luikje zonder chip gekozen (véél voordeliger, want er zitten echt dure bij, zeg),  voor een systeem met een magneetje aan een halsbandje. Dan moest het konijn echt met het neusje bij het luikje zitten voor het slotje eraf ging en het luikje open geduwd kon worden. Het is niet dat ze met een rotvaart aan komen rennen en dan door het luikje racen, hoor. Ze duwen het van zich af en omhoog om er door te kunnen. Maar ik kon ook niet vinden zo snel of zo'n chip-luikje dan al van "verre" van het slotje afgaat en dat de kat dan zelf het luikje open moet duwen en zich er doorheen moet wurmen of dat het zelfs op afstand openklapt. Het lijkt me niet echt handig met ongewenste katten (die misschien thuis ook zo'n systeem hebben en) die het snappen dat "voorpiepen" werkt? Interessante kwestie, hihi. Bij sommige luikjes kun je 40 chippies invoeren......40 katten door één luikje naar binnen en naar buiten, zonder verkeersregelaar, zonder ongelukken......???? Veertig katten.....dat hebben fokkers niet eens toch? 

 

Het halsbandje (zacht elastisch spul) was nog even een gok of iedereen eraf zou blijven, maar dat bleek gelukkig geen enkel probleem. Er werd omheen gewassen door de andere konijnen en het konijn zelf heeft het vanaf het begin gedragen of het normaal was, terwijl het niet echt een dapper konijn was. 

 

Als Loesje een paar keer tegen een dicht luikje aan gelopen is en het niet open krijgt dan is ze hoop ik slim genoeg om de boodschap door te krijgen "verboden toegang voor onbevoegden". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die luikjes met chip kunnen flink duur zijn inderdaad! Dat hield mij ook een beetje tegen, als het dan niet werkt heb je het voor niets gekocht. Lilly is ook niet gechipt dus die kosten komen er ook nog eens bij. Maar zoals jij het beschrijft denk ik dat het wel een kans maakt!

En dat laatste wat je zegt heb je ook wel gelijk in. Toevallig moet Lilly volgende week toch voor haar vaccinaties, kan ik ze meteen laten chippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een apart hokje met een luikje op chip gemaakt voor mijn konijn en ik vind het zo'n ideale oplossing. Mijn andere konijn heeft er wel eens in gezeten toen de batterij al een week leeg was en ik geen zin had om die te vervangen 😅 maar ondanks dat zij dus wel snapt hoe het werkt, is ze er nog nooit in gekomen op moment dat de batterijen gewoon netjes opgeladen waren. Je konijn moet ook wel echt zijn hoofd vlakbij het luikje houden om het te ontgrendelen en daarna klapt het snel weer dicht. Het lijkt me ook absoluut niet nodig om ingewikkelde constructies met loopplankjes te maken.

 

 

Hier zit er nog een Sureflap in, die had ik namelijk nog liggen maar die had voor die tijd al wat kuren. Toen het weer moeizaam ging heb ik een Petsafe luikje gekocht. Ik kan het echt iedereen aanraden, apart (bij)voeren kan enorm arbeidsintensief zijn en als je weet dat het structureel nodig is dan is het de investering echt wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .