Ga naar inhoud

Konijn eet geen hooi


Bonnieclyde

Aanbevolen berichten

Hej Hej ik ben nieuw op dit forum. Zal ons even voor stellen.  Ik had 2 konijntjes. 1 is gestorven na de castratie de dag er na. Na de castratie ondekt dat ze uit een nestje kwamen van insest moeder en zoon… 

dus mogelijks hart aan doening, men ander schatje heeft dwerggroei ik heel klein maar doet het super. 
Ik heb al vanaf het begin al het gevoel dat ze geen hooi eet ik heb al 4 verschillende pakken hooi gaan hale maar niets wil ze etend de laatste tijd laat ze de helft ook ligge van de groente enkel de brokken eet ze super goed. Maar ja hooi en groete zijn normaal hoofdvoer.. 

ik heb al geprobeerd om de brokken 2 dagen weg te laten dan eet ze de groente wel ook niet alles maar wat kan ik nog probere zo dat ze hooi eet. Ik heb schrik als ik groente en brokken een paar dage weg laat dat ze Gwn niets gaat eten en dat is dan ook weer niet goed. Ik heb het op een spelende manier gegeven in een hooi ruif en wc rolletjes in een eierdoos.
Wat kan ik nog doen??? Ik ben een beetje hopeloos aan het worden er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat ze last heeft van haar tandjes. Ik zou er even door een dierenarts naar laten kijken. Een andere tip die ik je mee kan geven is hooithee maken. Zo raakt ze gewend aan de smaak van het hooi. En merkt ze dat het lekker is en gaat ze het misschien wel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej Hej ik ben nieuw op dit forum. Zal ons even voor stellen.  Ik had 2 konijntjes. 1 is gestorven na de castratie de dag er na. Na de castratie ondekt dat ze uit een nestje kwamen van insest moeder en zoon… 

dus mogelijks hart aan doening, men ander schatje heeft dwerggroei ik heel klein maar doet het super. 
Ik heb al vanaf het begin al het gevoel dat ze geen hooi eet ik heb al 4 verschillende pakken hooi gaan hale maar niets wil ze etend de laatste tijd laat ze de helft ook ligge van de groente enkel de brokken eet ze super goed. Maar ja hooi en groete zijn normaal hoofdvoer.. 

ik heb al geprobeerd om de brokken 2 dagen weg te laten dan eet ze de groente wel ook niet alles maar wat kan ik nog probere zo dat ze hooi eet. Ik heb schrik als ik groente en brokken een paar dage weg laat dat ze Gwn niets gaat eten en dat is dan ook weer niet goed. Ik heb het op een spelende manier gegeven in een hooi ruif en wc rolletjes in een eierdoos.
Wat kan ik nog doen??? Ik ben een beetje hopeloos aan het worden er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Iris_1D zei:

Het zou kunnen dat ze last heeft van haar tandjes. Ik zou er even door een dierenarts naar laten kijken. Een andere tip die ik je mee kan geven is hooithee maken. Zo raakt ze gewend aan de smaak van het hooi. En merkt ze dat het lekker is en gaat ze het misschien wel eten.

Ze heeft indd last van de tanden zijn nu 3 weken geleden geknipt en denk dat ik al terug moet gaan voor ze te knippen weet het niet zo goe of het al terug moet. En hoe moet ik de thee maken ? Gwn warm water en het hooi even laten trekken en er uit. Een tijd geleden had ik ook druppels vitamine in het water maar daar drinken ze ook niet van het is een speciale qua eten. Takken eet ze ook niet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Bonnieclyde zei:

Ze heeft indd last van de tanden zijn nu 3 weken geleden geknipt en denk dat ik al terug moet gaan voor ze te knippen weet het niet zo goe of het al terug moet. En hoe moet ik de thee maken ? Gwn warm water en het hooi even laten trekken en er uit. Een tijd geleden had ik ook druppels vitamine in het water maar daar drinken ze ook niet van het is een speciale qua eten. Takken eet ze ook niet 

Tanden knippen bij konijnen? Ik dacht dat die altijd geveild werden. Ik denk dat ze misschien nog pijn heeft ofso. Het kan niet zo zijn dat het binnen 3 weken weer helemaal aangegroeid is. 

 

De thee maken doe je idd door kokend water met hooi erin, even laten trekken, hooi eruit en de thee laten afkoelen. Tot je in ieder geval je elleboog in het water kan doen zonder dat het pijn doet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knippen is inderdaad niet meer de standaard. Ze worden geslepen en als het vaker gebeurd, dan worden de tanden meestal getrokken. Het kan best dat er weer problemen zijn met het gebit. Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me dus verstandig.

 

Hoeveel gram brokjes geef je? 20 gram per kilo volwassen gewicht is een goede maatstaf. Ik zou niet helemaal stoppen met brok, het klinkt alsof je konijn het wel nodig heeft.

 

Wat hooi betreft zou ik nog meer soorten proberen tot je iets vindt wat wel gewaardeerd wordt. Je zou het hooi kunnen verrijken met gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte is ook gebitsproblemen. Zijn er al wel eens gebitsfoto's gemaakt? 

Knippen is een ouderwetse methode, de tanden kunnen daar mee barsten en dan krijg je nog meer problemen. Tegenwoordig gebruiken ze bijna dezelfde gereedschappen als de mensentandarts en slijpen ze de voortanden netjes op de juiste lengte. Dat voorkomt scherpe randen, barsten en is wat konijnvriendelijker. 

 


Hier vind je nog meer informatie:

 

Tips om je konijnen meer hooi te laten eten:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi


Konijnenthee:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/thee-voor-konijnen

 

En ik kan natuurlijk niet oordelen aan de hand van een paar berichten, maar het is verstandig om wel echt even na te gaan of je dierenarts wel bijschoolt over konijnen. Een konijnkundige dierenarts is echt ontzettend belangrijk, dat staat hier uitgelegd: https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker kan dat! Vaak is geen hooi willen eten een eerste teken van een gebitsprobleem. Sommige konijnen kunnen daardoor letterlijk geen hooi eten en wel brokjes. Die brokjes kun je een soort week maken in de mond, dus dat gaat dan vaak net iets langer goed. 
Te veel brok voeren kan zeker ook hoor, maar in dit geval zou ik gebitsproblemen zeker willen uitsluiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .