Ga naar inhoud

Tips voor tunnels?

Sterrelotje
 Delen

Aanbevolen berichten

Onze konijnen vinden het heerlijk om in een wilgentunnel te liggen of er doorheen te kruipen, alleen vreten ze hem ook in no-time op, dus ik zoek behalve een knaagtunnel ook een permanente speeltunnel 😅 konijnentunnels zijn erg prijzig voor een mini stukje, dus dacht zelf aan een grote pvc buis met iets van 20cm doorsnede (iets als dit: https://pvcbuis.com/pvc-buis-glad-200-x-4-9-mm-sn4-lengte-1-meter-prod/?utm_medium=organic&utm_source=google_shopping&gclid=CjwKCAjw6fyXBhBgEiwAhhiZsmCj0ocrb5mnyGVgXQOpWOGqdRYDSZ9tWvF6DHbQFh_Nu0_IHUeUkhoCQbUQAvD_BwE)

Iemand die dit ook gebruikt? Of andere tips?

En is het schadelijk als konijnen aan plastic buis knagen/ dit eten? Ons mannetje heeft ook z’n halve toiletbak opgevreten, maar alternatief voor plastic toiletbak zie ik ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al heel lang een stuk pvc buis ingebruik voor de konijnen (ik denk al meer dan 15 jaar). Daar wordt niet aan geknaagd. Soms leg ik er een kokosmat in zodat het een borstel-tunnel is 😄

Ik zou alleen op de link die je deelt niet een diameter van 20 cm bij de normale pvc buizen.

Over het algemeen zijn die alleen te koop bij bouwgroothandels en moet je minstens 5 meter kopen 😉

Ik zou toch echt veel knaaghout producten (takken) aanbieden aan een konijn dat zoveel knaagt. Iemand in de omgeving van wie je wilgentakken en/of fruitboomtakken kan krijgen?

Alternatieven voor plastic toiletbakken zijn er inderdaad niet, er zijn wel houten frames waar een toiletbak in kan vallen, zodat de kans minder groot is dat ze er aan knagen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik heb al heel lang een stuk pvc buis ingebruik voor de konijnen (ik denk al meer dan 15 jaar). Daar wordt niet aan geknaagd. Soms leg ik er een kokosmat in zodat het een borstel-tunnel is 😄

Ik zou alleen op de link die je deelt niet een diameter van 20 cm bij de normale pvc buizen.

Over het algemeen zijn die alleen te koop bij bouwgroothandels en moet je minstens 5 meter kopen 😉

Ik zou toch echt veel knaaghout producten (takken) aanbieden aan een konijn dat zoveel knaagt. Iemand in de omgeving van wie je wilgentakken en/of fruitboomtakken kan krijgen?

Alternatieven voor plastic toiletbakken zijn er inderdaad niet, er zijn wel houten frames waar een toiletbak in kan vallen, zodat de kans minder groot is dat ze er aan knagen.

Hoeveel diameter gebruik jij waar ze doorheen passen? Ze liggen hier graag languit samen in zo’n tunnel, daarom zocht ik iets breeds. 
knaaghout krijgen ze veel, maar desondanks blijft hij alles opeten 🙈 

Goed idee om het ergens in te zetten.

blijf het wel grappig vinden om die verschillen in karakter te zien. Mannetje helemaal van het knagen, vrouwtje een enorme graver 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sterrelotje zei:

Hoeveel diameter gebruik jij waar ze doorheen passen? Ze liggen hier graag languit samen in zo’n tunnel, daarom zocht ik iets breeds. 
knaaghout krijgen ze veel, maar desondanks blijft hij alles opeten 🙈 

Goed idee om het ergens in te zetten.

blijf het wel grappig vinden om die verschillen in karakter te zien. Mannetje helemaal van het knagen, vrouwtje een enorme graver 😄

Ik zou een tunnel met 18-20 cm diameter aanraden. Voor de cavia's heb ik zo'n semi-flexibele buis gehaald bij ventilatieshop. Die is van aluminium en heeft dus scherpe randen aan de uiteinden, maar ze hebben daar ook allerlei spul om het af te werken, dus kunnen ze er niet aan knagen. Zou ik het nog een keer doen, dan zou ik denk ik nu voor een snugglesafe konijnentunnel gaan (zelfde diameter) en dan weer voor het bevestigingsspul van ventilatieshop kiezen (met de rubbertjes). Ik heb destijds nog naar omlet zippi tunnels gekeken, maar die vond ik persoonlijk wel erg duur. Voor in de tunnel heb ik een kokosvezel deurmat door de lengte doormidden geknipt, die klop je bij de schoonmaak gewoon even uit, om de zoveel tijd vervangen. Ik heb bij het kopen van mijn flexibele tunnel ook een vaste buis gezien, een spirobuis geloof ik. Die zijn van staal, lijkt me in jouw situatie misschien nog wel beter, en verkrijgbaar in dezelfde diameter. Misschien is het een idee, veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij zijn die pvc buizen van harder en dikker plastic als de toiletten dus ze zouden ze minder makkelijk kappot krijgen. Ik heb wel een site gevonden waar je ze los kan kopen ook met 20cm diameter dus het kan wel. Ik vond het alleen nogal prijzig haha. Als toilet heb ik een kitten toilet met rand misschien dat zoiets te proberen valt? Dan heb je een dikkere rand om de toilet heen, ze kunnen alsnog van de onderkant wel aan de rand van die rand gaan knagen natuurlijk maar daar kunnen ze misschien wat minder makkelijk bij dan 😅

Verder voor tunnels heb ik geen tips ik zat zelf ook nog te denken aan een pvc buis

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Wij hebben zulke buizen gehad en die knagen ze echt niet kapot. Elders op deze site heb ik pas een foto geplaatst. Als je bij me in de buurt woont, mag je ze gratis op komen halen

Waar woon je? Mocht sterrelotje niet bij jou in de buurt wonen mag ik ze misschien wel op komen halen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .