Ga naar inhoud

Terugplaatsen?

Funny

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

Ik heb hard jullie advies nodig... ik zit echt met mijn handen in het haar.

Ik heb sinds een jaar 7 konijnen buiten in de tuin: gecasteerde pap, mam en 5 dochters. Een fantastisch stel! Altijd lief en aanhankelijk voor en naar elkaar.

Sinds een aantal weken lijkt echter de tijd van tierigheid, pubertijd en nieuwe dominantiebepaling aangebroken. Een konijntje is slachtoffer geworden van een uit de hand gelopen vechtpartij (denk ik) en heeft een enorme buikwond opgelopen. De d.a. heeft haar diezelfde dag nog onder narcose gehecht.

Ik heb haar de afgelopen dagen dwanggevoed en medicijnen gegeven en wonder boven wonder gaat het nu werkelijk weer fantastisch met haar! Ik ben apetrots op haar.

Ze heeft de afgelopen dagen in een eigen hok in het buitenverblijf doorgebracht, zodat ze nog steeds in contact bleef met haar familienijntjes. Dagelijks mocht ze twee uur loslopen in het buitenverblijf, haar familie heb ik buiten de omheining gelijktijdig losgelaten...

Vandaag heb ik haar hok opengezet, zodat zij zich weer in de groep kon begeven. Het is een uur goed gegaan, totdat moederkonijn werkelijk met alle venijn tot twee keer (zowel buiten als binnen het verblijf) haar eigen dochter te lijf ging. Ik was er op tijd bij, maar nu heb ik echt de schrik te pakken...

Iemand met ervaring of advies voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit konijn moet je zekrer niet meer in de groep terug plaatsen!!

als er eenmaal bloed gevloieid is en zulke wonden zijn ontstaan is een grens overschreden!

je moet het geen eens meer proberen... dit zal van kwaad tot erger gaan....

hoe is de rest van de dynamiek in de groep?

tussen de andere 6 konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd al een beetje onrust geweest met de 3 jongste (waarvan 1 nu met de buikwond), maar dat lijkt me normaal. Geen enkele nijn wil de underdog zijn, dus ze zijn elkaar af en toe aan het uitproberen.

De andere twee hebben wel sinds 3 weken beide een wondje op de rug; of ze dat van elkaar hebben gekregen is mij onbekend. Maar echt vechten? Dat heb ik ze nog niet zien doen. Een beetje achter elkaar door het verblijf rennen is het ergste.

Ze eten allemaal gezamenlijk uit dezelfde bak, nooit ruzie... Ik duim nu natuurlijk dat alles rustig blijft. Ben zo bang dat de bom straks barst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om haar terug te plaatsen...

Is het erg zielig om de dame in kwestie dan als enig huiskonijntje te gaan houden?

Of moet ik haar apart houden in een eigen hok binnen de omheining van de familie?

Ik kan er geen twee groepen van maken, heb maar 1 gecasteerde ram :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een hok binnen de omheining van de groep zou ik niet doen... door de scheiding kun je zelfs door de draad heen agressie opbouwen naar mekaar toe... het zal waarschijnlijk ook voor onrust gaan zorgen.

om je nij als huiskonijn te gaan houden is idd een optie.... maar of je daarmee de problemen in je groep oplost vraag ik mij af...

als ik jou was zou ik idd ook voor een gesplitste groep gaan en evtueel een tweede gecastreerde ram uit de opvang halen...

hoe is het nu in groep nu je ene konijn eruit is gehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan erg moeilijk bepalen of de dynamiek in de groep nu anders is, omdat het zo overduidelijk een tijd van tierigheid is. De hele groep is al weken een beetje druk, springerig en speels. Zeker nu pap en mam zo vaak op en om elkaar zitten, uren per dag! Het lijkt wel paartijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik startte 1,5 jaar geleden met een nederlandse hangoor voedster. Ik vond haar echter erg zielig, dus heb ik een vriendinnetje erbij geplaatst. Koppelen ging super! Uiteraard.. omdat het ene mannetje bleek te zijn. Zowel de kinderboerderij als de dierenarts hadden het dus mooi mis... Met als gevolg twee nestjes binnen 4 weken van 6 en 7 nijnen. Pa direct laten castreren, nu ruim een jaar geleden.

Ik heb 8 nijntjes weggegeven, meer ging niet. Ik kon geen nieuwe gezinnen vinden die ik kon vertrouwen met de juiste zorg en aandacht.

Vandaar dat ik sinds een jaar met 7 konijnen ben geeindigd... :) Zooooooooooooooo leuk.

Behalve nu, dan. Kan wel janken...

Groep opsplitsen gaat echt niet. Pap en mam zijn in luf, de oudste dochters zijn dikke hartsvriendinnen en een daarvan is de lieveling van mam en de twee jongste liggen een beetje overhoop met elkaar, maar weer niet met de ander. Ik zou me dan teveel met de liefdesverhoudingen binnen de groep moeten bemoeien, ten nadele.

Ik denk dat ik er maar een binnennijntje van ga maken... Als ik maar niet weer van voren af aan ga beginnen en er binnen een maand toch een tweede biuj ga zetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat je straks niet anders kunt dan de groep kleiner maken.

je kan pa en ma samen laten meschien een dochter er bij.En dan een geholpen man er bij van de opvang?Meschien ik snap dat het lastig is maar vrees dat het geweld nog erger gaat worden.................en hou de wonden in de gaten als het genezen is kan er nog een abses komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .