Ga naar inhoud

Het Lilo en Stitch dagboek

Iris_1D
 Delen

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later...

Gisteren met de dierenarts gebeld over Stitch. Hij zat aan de diarree en at niet. Hij kwam ook niet vrolijk op mij af rennen en zijn temperatuur was 37.6. Maar ik mocht geen geld uitgeven van de dagbesteding ondanks dat we hadden afgesproken dat zij gewoon zouden betalen als ik naar de dierenarts moest. De dierenarts gaf over de telefoon aan dat het verstandig was om 5 dagen dwangvoeding en pijnstilling te geven. En het even aan te kijken. Dit mocht ik gratis komen ophalen. Ik mag ze van de groep niet binnen houden. Dus ik heb geprobeerd het hok zo warm mogelijk te maken. En ik ga morgen even op pad om wat dingen te halen. Waaronder bergweidehooi, losse kruiden zoals alfalfa, Timothy en Luzerne. En ik heb senior brokken gehaald vandaag. Van care+. Ik zit nog te twijfelen over lijnzaadolie ivm de diarree. En verder ga ik de waterfles omruilen voor drinkbakken. En geef ik ze de keuze tussen hooithee en gewoon water. Ik ga ze preventief behandelen met anty miasis. En ik ga multivitaminen bij geven. 

Ik geef 30 gram brok per konijn per dag. Verdeeld over 2 eetmomenten. Onbeperkt hooi met wat kruiden en dan dus onbeperkt water en hooithee. Als Stitch van de diarree af is ga ik ook langzaam opbouwen met wat groenvoer. Tips over waar ik het beste mee kan beginnen??

Ik hoor graag wat jullie hierover denken of van vinden. Tips zijn altijd welkom.

En ik zat te denken over een kruik in het verblijf. Gewoon met warm water, geen kokend water. Is dat een goed idee??

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lollie zei:

Je kunt beter voor een snugglesafe gaan. Een kruik is onveilig voor konijnen.

@To van de Veluwe vgm kun je beter geen wilgentakken geven icm pijnstilling.

Oke dan ga ik even kijken voor een snugglesafe. Die is te krijgen op de website van bunnybunch toch??

Of kan een warme handdoek ook gewoon? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snugglesafe is zeker te krijgen op BunnyBunch, ik heb even de link voor je opgezocht: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/snugglesafe-heatpad-warmtekussen.html

Een warme handdoek heeft geen zin, je hebt echt iets nodig dat warmte uitstraalt.

Wat vervelend dat je niet naar de dierenarts mag, verander niet in 1 keer teveel aan de voeding. Brokjes kun je ook het beste even mengen. 30 gram per dag kan teveel zijn voor een konijn, beetje afhankelijk van het gewicht en de gevoeligheid van de darmen. Hoe zwaar zijn ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2022 om 19:10, Kolino zei:

Een snugglesafe is zeker te krijgen op BunnyBunch, ik heb even de link voor je opgezocht: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/snugglesafe-heatpad-warmtekussen.html

Een warme handdoek heeft geen zin, je hebt echt iets nodig dat warmte uitstraalt.

Wat vervelend dat je niet naar de dierenarts mag, verander niet in 1 keer teveel aan de voeding. Brokjes kun je ook het beste even mengen. 30 gram per dag kan teveel zijn voor een konijn, beetje afhankelijk van het gewicht en de gevoeligheid van de darmen. Hoe zwaar zijn ze?

Ze zijn allebei rond de 2 a 2.5 kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2022 om 20:33, To van de Veluwe zei:

Stitch houdt je warm of jij hem! Ben je al iets opgeknapt?

Jazeker, ik ben weer opgeknapt. Nog een beetje een nare hoest en snel moe. Maar verder weer helemaal oke. 

Lilo en Stitch daarintegen niet. Lilo had net hele koude oren. Veel kouder dan Stitch. Dus even getemperatuurt. 36.8. Ik heb haar dus even bij me gehouden binnen. En ze word al wat levendiger. Het bakje zit nog vol met brokjes. Dus ze eten allebei slecht of niet. En Stitch heeft een hele natte staart van de waterdunne diarree. Ik doe ze allebei even in bad. Want ook Lilo heeft plakpoep bij haar kont. En dan binnen in mijn kamer met het raam open en de verwarming uit en dan uit de tocht. En dan morgen maar even met de dagbesteding overleggen of het niet gewoon tijd wordt om deze opa en oma in te laten slapen... vind het zo zielig dat ze zo aan het kwakkelen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het klaar is met Lilo. Waar Lilo normaal erg bang is voor mensen ligt ze nu naast me te slapen. Het neusje gaat al bijna niet meer op en neer. De ademhaling word steeds langzamer. Stitch zit bij haar en ze liggen neus tegen neus ipv naast elkaar zoals altijd. Ik ben Lilo rustig aan het aaien. En ik heb gezegd dat het oke is zo. Dat ik voor Stitch zal zorgen en dat zij rustig in kan slapen nu. Ik weet dat ze me niet begrijpt maar het voelde belangrijk voor mij om tegen haar te zeggen. En ondanks dat ik wel kan huilen ben ik eigenlijk heel blij voor Lilo. Dat ze geen pijn meer heeft. En het voelt zo mooi dat ze eindelijk naast mij durft te liggen. Het zal mij benieuwen hoe ze er straks bij ligt als ik terug kom van het avondeten. 

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stitch in bad doen moet je niet doen hoor ! Dat is sowieso al niet zo goed maar nu met deze temperaturen kan hij daar juist ziek van worden. Beter met een vochtig washandje schoonmaken en dan goed drogen. Heb je een dikke laag stro in het hok ?

Hoe oud zijn ze nu ? Vervelend dat Stitch nog steeds diarree heeft, misschien toch weer met de dierenarts overleggen? Diarree is op zich geen ouderdomskwaaltje.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Bunny566 zei:

Stitch in bad doen moet je niet doen hoor ! Dat is sowieso al niet zo goed maar nu met deze temperaturen kan hij daar juist ziek van worden. Beter met een vochtig washandje schoonmaken en dan goed drogen. Heb je een dikke laag stro in het hok ?

Hoe oud zijn ze nu ? Vervelend dat Stitch nog steeds diarree heeft, misschien toch weer met de dierenarts overleggen? Diarree is op zich geen ouderdomskwaaltje.

Ze zijn 9. Ik mag van de dagbesteding niet naar de dierenarts. En ook niet met ze overleggen. Aangezien ze dan een rekening sturen voor een telefonisch consult. En er ligt een dikke laag stro in het hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Iris_1D zei:

Ze zijn 9. Ik mag van de dagbesteding niet naar de dierenarts. En ook niet met ze overleggen. Aangezien ze dan een rekening sturen voor een telefonisch consult. En er ligt een dikke laag stro in het hok

Pardon? Het onthouden van zorg aan dieren is een strafbaar feit. Medische zorg valt daar uiteraard ook onder. Ik begrijp dat het een lastige situatie is, maar hier zou ik toch echt een punt van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Suus1978 zei:

Pardon? Het onthouden van zorg aan dieren is een strafbaar feit. Medische zorg valt daar uiteraard ook onder. Ik begrijp dat het een lastige situatie is, maar hier zou ik toch echt een punt van maken.

Er is nu ook niemand bereikbaar... als Lilo morgen nog leeft ga ik wel even kijken wat ik voor haar kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd een spoeddierenarts bereikbaar maar ik snap dat het lastig is voor je. Hopelijk kun je Lilo nog redden en anders Stitch misschien toch. 9 is een aardige leeftijd maar ook weer niet zo oud dat je niks meer voor hem kunt doen. Aan de andere kant is het voor ons lastig te beoordelen hoe zijn conditie is.

Sterkte met beide.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen wassen is echt een slecht idee, zoals al wordt geopperd kun je dat beter met een vochtige washand doen. Wat ik in het verleden bij mijn konijn die darmvocht lekte deed was op een handdoek zetten en dan zorgen dat de haren weer wat droger werden. Wassen alleen als het echt niet anders kon, maar echt zo min mogelijk. Ook knipte ik de haren rond de staart wat korter met een stompe schaar (zonder punten), zodat de haren wat sneller weer opdroogden. Maar als je konijn(en) plakpoep hebben dan doe je 9 van de 10 keer iets fout in de voeding. Ik weet dat je daar je best voor doet, maar teveel of de snel switchen in een dieet kan ook voor problemen zorgen.

Konijnen die niet eten hebben medische zorg nodig. Wel is het verstandig om eerst even te checken of iets anders er wel in gaat, ik kies dan altijd iets wat ze echt lekker vinden, meestal iets van groen. Dan weet ik gauw genoeg of het foute boel is. Het is logisch dat ze van de groep niet om ieder wissewasje naar de dierenarts willen rennen, zij zitten ook op een budget en als dat op is is dat op. Het is dus belangrijk om goed te gaan kijken wanneer het echt foute boel is en wanneer niet.

Zie je het zitten om een overzicht te maken van wat je ze voert, hoeveel en wanneer? Dus hooi, brok, groenten, alles wat je in de konijnen stopt. Misschien valt het op dat ze iets juist wel of juist niet eten, dat ze wel zin hebben, maar het dan toch laten liggen. Andere dingen die je opvallen?

Ontspannen en slapende konijnen hebben trouwens ook erg rustig bewegende neusjes, dus dat hoeft niet direct een teken van zorg te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Kolino zei:

Konijnen wassen is echt een slecht idee, zoals al wordt geopperd kun je dat beter met een vochtige washand doen. Wat ik in het verleden bij mijn konijn die darmvocht lekte deed was op een handdoek zetten en dan zorgen dat de haren weer wat droger werden. Wassen alleen als het echt niet anders kon, maar echt zo min mogelijk. Ook knipte ik de haren rond de staart wat korter met een stompe schaar (zonder punten), zodat de haren wat sneller weer opdroogden. Maar als je konijn(en) plakpoep hebben dan doe je 9 van de 10 keer iets fout in de voeding. Ik weet dat je daar je best voor doet, maar teveel of de snel switchen in een dieet kan ook voor problemen zorgen.

Konijnen die niet eten hebben medische zorg nodig. Wel is het verstandig om eerst even te checken of iets anders er wel in gaat, ik kies dan altijd iets wat ze echt lekker vinden, meestal iets van groen. Dan weet ik gauw genoeg of het foute boel is. Het is logisch dat ze van de groep niet om ieder wissewasje naar de dierenarts willen rennen, zij zitten ook op een budget en als dat op is is dat op. Het is dus belangrijk om goed te gaan kijken wanneer het echt foute boel is en wanneer niet.

Zie je het zitten om een overzicht te maken van wat je ze voert, hoeveel en wanneer? Dus hooi, brok, groenten, alles wat je in de konijnen stopt. Misschien valt het op dat ze iets juist wel of juist niet eten, dat ze wel zin hebben, maar het dan toch laten liggen. Andere dingen die je opvallen?

Ontspannen en slapende konijnen hebben trouwens ook erg rustig bewegende neusjes, dus dat hoeft niet direct een teken van zorg te zijn.

Ze krijgen 2x per dag hooi. Een mix van 4 verschillende soorten kruidenhooi + nog extra losse kruiden. Een grote pluk per keer. En 1x per dag 60 gram brokken. Dus 30 gram per konijn. Met 12 druppels vitaminen erdoorheen voor de weerstand. Ze krijgen nog geen groenvoer. Aangezien Ze dus nog steeds aan de diarree zitten. En ik wilde dat eerst opgelost hebben.

Maar het viel mij op omdat Lilo nooit ontspannen is met mensen in de buurt... dat baarde mij dus een beetje zorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoeveel gram kruiden je geeft? Die zou je wel iets in mindering kunnen brengen op de brok. Als ik het me goed herinner wegen de konijnen rond de 2 kilo toch? Je zou best eens 20-25 gram brok per konijn kunnen proberen en 2 keer per dag brokjes geven (gewoon gelijk met het hooi). Kijken of dat de problemen vermindert. Het is genoeg om goed op gewicht te blijven, maar het geeft wel een kans om meer hooi te eten en met de kruiden erbij hoef je je geen zorgen te maken over tekorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .