Ga naar inhoud

Konijnen in het najaar


Evee

Aanbevolen berichten

De herfst komt er aan!

 

Met de hittegolf van afgelopen dagen sta je er misschien nog niet zo bij stil, maar er komt echt weer een najaar aan.

 

Net als in het voorjaar is dat voor konijnen ook wel een periode dat kwaaltjes opspelen. Snot, EC, verstopping, net waar het konijn gevoelig voor is. De combinatie van verharen en af en toe flinke temperatuurschommelingen zorgen er voor dat de weerstand niet altijd perfect is en dat soort kwaaltjes kans krijgen om naar voren te komen. Let dus goed op je konijnen en bij de eerste signalen actie ondernemen om erger te voorkomen 🙂

 

Denk ook alvast na over de huisvesting. De tijd dat je makkelijk konijnen van buiten naar binnen en naar buiten kan doen, komt aan het eind, wil je ze buiten, beslis dan vòòr eind september en laat ze daar. Dan hebben ze nog voldoende tijd de winterjas aan te maken voor de echte kou begint.


Zitten ze buiten? Controleer of het verblijf stevig genoeg is voor de herfststormen. Zijn er genoeg plekken om droog te zitten? Blijft de ondergrond niet te lang nat? Is er voldoende beschutting mogelijk voor de winterkou?


Meer tips in dit artikel:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-herfst-najaar

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen opeens in de stress schiet, niet nodig hoor! 🙂  Dit topic is meer om jullie alvast aan het nadenken te zetten, zeker voor de mensen die dit jaar met konijnen begonnen zijn en voor wie het de eerste herfst/winter met konijnen gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan volgende week het dak van de ren herstellen en ik overweeg om een gewoon standaard konijnenhok in de ren te plaatsen als extra schuilhok naast de dogvilla. Mocht het dan van het najaar erg inregenen hebben de konijnen in elk geval een plekje waar ze droog kunnen eten en eventueel schuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je zo een dubbel hok bedoelt?

 

Mijn ervaring is dat konijnen niet vaak bovenin gaan zitten, omdat er dan maar één ingang is, en (dat is meer een gevoel, maar) het is ook niet echt natuurlijk voor een konijn om hoog boven de grond te willen schuilen. Gevolg is dus dat ze meestal onderin zo een hok zitten, en dat is meestal volledig met gaas omringd en bied dus eigenlijk niet zo veel beschutting. Nou kun je daar beneden wel een extra ingang maken en met plankjes of plexiglas beschutting maken, maar dan ben je dus gelijk het halve hok aan het verbouwen 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Her verschilt best wel per konijn. Artemis en Apollo zitten bijvoorbeeld heel vaak bovenin hun hok. Ook met dit weer nog. Ik leg daar ook altijd en pluk hooi, en elke dag is die op.

Ook met de pleegkonijnen zie ik veel verschil, sommigen zitten vaak in het hok, anderen nauwelijks. Ik heb ook een laag schuilhok in de tweede pleeg ren, en best veel konijnen zitten graag op het dak, dus die zoeken dan wel de hoogte op. Sommigen slapen graag in de overdekte kattenbak, anderen gebruiken hem niet als de kap erop zit. Konijnen zijn raar en het is soms gewoon echt even uitproberen wat werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als uitkijkpost bovenop een dak zitten doen ze inderdaad wel graag. Het zou dus eigenlijk omgedraaid moeten zijn, die standaard hokken. Het schuilhok onderin, bovenin een deel met gaas rondom om lekker uit te kijken over de omgeving 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een konijn die standaard op de bovenverdieping slaapt. Onze vorige ram deed dat ook. De voedsters die we tot nu toe gehad hebben, houden ze er soms wel even gezelschap maar zijn sneller weer beneden. Zal wel toeval zijn, gewoon 2 luiwammessen, die rammen 😄 Denk dat het idd van het konijn afhangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

Ik neem aan dat je zo een dubbel hok bedoelt?

 

Mijn ervaring is dat konijnen niet vaak bovenin gaan zitten, omdat er dan maar één ingang is, en (dat is meer een gevoel, maar) het is ook niet echt natuurlijk voor een konijn om hoog boven de grond te willen schuilen. Gevolg is dus dat ze meestal onderin zo een hok zitten, en dat is meestal volledig met gaas omringd en bied dus eigenlijk niet zo veel beschutting. Nou kun je daar beneden wel een extra ingang maken en met plankjes of plexiglas beschutting maken, maar dan ben je dus gelijk het halve hok aan het verbouwen 😉

 

Ja, ik bedoel inderdaad gewoon zo’n standaard konijnenhok. Ik kijk wel even wat ik precies ga doen, ze hebben sowieso ook al dog villa en 2 catcubes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen liggen bijna een volledige dag in het bovenste gedeelte, zelfs nu met die warmte. Ik begrijp het zelf niet goed... Er komt op dat deel wel nooit zon en omdat ze daar steeds liggen leg ik daar de ice pods dus misschien is het voor hun daar nu toch wel comfortabel. Het zal waarschijnlijk ook schelen van konijn tot konijn...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten ze ook veel in het hok (Ferplast Grand Lodge). Vooral als het in de winter heel koud is zitten ze op die extra verdieping (daar gooi ik dan ook extra stro) omdat dat blijkbaar toch de warmste plek is. 
En eten doen ze graag onder dat hok. 
 

Ik zit alleen met de waterdichtheid van de ren. Ik had altijd de helft van de ren waterdicht met plastic golfplaten. Dat deel was echt perfect droog (tenzij het vanaf de zijkant inregende uiteraard) maar die platen zijn met de storm van afgelopen voorjaar kapot gewaaid. 
We hebben er toen nieuwe plastic golfplaten op gemaakt op, volgens mij, exact dezelfde manier als de vorige vast zaten. Maar nu is het dak zo lek als een mandje….. Had net zo goed niks kunnen bevestigen, want het doet niet wat het moet doen. En ik weet niet wat ik nu moet doen eerlijk gezegd…. Want een deel van de ren droog is toch wel zo fijn voor ze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .