Ga naar inhoud

vruchtbaar of niet?

Daniela Heijdemann
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds kort hebben we 2 franse hangoren (na altijd NHD gehad te hebben nu een groter ras ;-))

Onze ram is nu 18 weken en sinds vorige week dinsdag gecastreerd.

Ons voedstertje is bijna 9 weken. Nu heb ik er helemaal niet bij stil gestaan dat het nog maar zo kort geleden is dat Charlie geholpen is. 

Er is zo'n goede klik tussen beiden dan we ze af en toe samen hebben gezet... Er dus niet bij nagedacht dat hij nog vruchtbaar zou kunnen zijn....

Ik/ wij zitten niet te wachten op een nestje. Ten eerste zijn er al meer dan genoeg konijntjes en ten tweede is zij nog wel heel erg jong. 

ik zie overal dat je ze vanaf 10 weken uit elkaar moet halen, maar zij is nog maar 9 weken, maar hij is al wel een stuk ouder.....

Vanaf nu hou ik ze echt wel uit elkaar. Wat is dan een veilige marge 2 of 3 weken?

Wij hebben altijd koppeltjes gehad, maar dan was 1 van de 2 al geholpen, voordat ze bij elkaar kwamen, dus dit is wel een beetje nieuw nu voor ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is twee weken een veilige marge. Er is alleen een hele grote maar. Als jouw voedster inderdaad 9 weken oud is (weet je dat zeker?), dan is ze nog veel te jong om gekoppeld te worden. Ze begrijpt dat nog niet. Uit mijn hoofd wacht je hiermee tot minimaal 16 weken. Dan kan je koppelen, maar moet je in je achterhoofd houden dat het zo kan zijn dat ze uit elkaar vallen als ze gaan puberen. Dat hoeft niet, maar kan wel gebeuren en is een realistisch scenario. Hou daar dus wel rekening mee. Heb je koppelervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf dag 15 is je ram niet meer vruchtbaar, dus vanaf volgende week woensdag zou hij bij de voedster mogen, als je alleen naar de vruchtbaarheid kijkt. Je voedster is eigenlijk nog te jong om gekoppeld te worden. Het echte koppelen begint pas veel later, als ze ongeveer 4 maanden oud zijn. Een beetje afhankelijk van hoe ze met elkaar omgaan, kan het zo zijn dat je ze toch tot je voedster minimaal 16 weken oud is apart zult moeten huisvesten. Dit doe je bijvoorbeeld als de ram steeds op het kleintje gaat rijden, zij snapt het proces van de baas willen zijn nog niet en kan zich nog niet weren. Ook als het wel goed gaat is het vanaf dat zij een maand of 4 is ook nog wel even spannend wie er uiteindelijk de baas wordt en of ze elkaar dan nog wel leuk vinden. Ik hoop het uiteraard voor je, maar je hebt je wel wat op de hals gehaald, met 2 van die jonkies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Kolino zei:

Vanaf dag 15 is je ram niet meer vruchtbaar, dus vanaf volgende week woensdag zou hij bij de voedster mogen, als je alleen naar de vruchtbaarheid kijkt. Je voedster is eigenlijk nog te jong om gekoppeld te worden. Het echte koppelen begint pas veel later, als ze ongeveer 4 maanden oud zijn. Een beetje afhankelijk van hoe ze met elkaar omgaan, kan het zo zijn dat je ze toch tot je voedster minimaal 16 weken oud is apart zult moeten huisvesten. Dit doe je bijvoorbeeld als de ram steeds op het kleintje gaat rijden, zij snapt het proces van de baas willen zijn nog niet en kan zich nog niet weren. Ook als het wel goed gaat is het vanaf dat zij een maand of 4 is ook nog wel even spannend wie er uiteindelijk de baas wordt en of ze elkaar dan nog wel leuk vinden. Ik hoop het uiteraard voor je, maar je hebt je wel wat op de hals gehaald, met 2 van die jonkies.

We hebben gelukkig nu de tuin groot genoeg om ze apart te huisvestigen als het zou moeten, maar ik ga van het positieve uit dat het allemaal goed gaat komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .