Ga naar inhoud

Is mijn dwergkonijn zwanger?!

Aanbevolen berichten

Hi, 

Ik heb twee konijntjes, een voedster en een rammelaar (broer en zus). Ze zijn net 8 maanden oud. Nu is het zo dat het mannetje 4 weken geleden gecastreerd is. Maar na iets minder dan twee weken nadat hij is gecastreerd is het vrouwtje ontsnapt en bij hem terecht gekomen.. Gelukkig waren we buiten dus na een halve minuut waren ze alweer uit elkaar, maar het mannetje heeft haar wel gedekt. Geen idee of dit ‘raak’ was maar goed. Super stom, ik baal hier echt ontzettend van! Een nestje is totaal niet de bedoeling, want Ik had hem niet voor niks gecastreerd natuurlijk. 

Maar sinds vanochtend is het voedstertje al bezig met het maken van een nestje. Ze gebruikt al het hooi, en ze plukt nu ook haar uit haar buik. 26 juli is het ‘ongelukje’ gebeurd, dus dan zou ze nu 16 dagen zwanger zijn. Ik vroeg me af of het dan normaal is dat ze nu al een nestje maakt? 

Ik las ook dat het een schijnzwangerschap kan zijn, omdat ze nu weer samen zit met het mannetje, sinds een paar dagen. Ze zijn drie weken na de castratie weer samen gezet, op aanraden van de dierenarts. 

Ik hoor graag jullie adviezen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Evee zei:

Als er meer dan 2 weken (minimaal 14 dagen) tussen de castratie en dekking zat is hij niet meer vruchtbaar. Dan zou er dus geen nest moeten komen. Het zou een schijnzwangerschap kunnen zijn. 

Was net iets minder dan 2 weken helaas 🙁

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 weken (28 dagen) - 16 = ongeveer 12 dagen. Ik durf er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. Wat je wel vaak ziet is dat voedsters ook schijnzwanger kunnen worden nadat het rammetje heeft gereden. 16 dagen is nog wel te vroeg voor een nestje bouwen, de draagtijd is ongeveer 4 weken. Ik neem aan dat de ram en de voedster voor de castratie ook apart hebben gezeten?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

4 weken (28 dagen) - 16 = ongeveer 12 dagen. Ik durf er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. Wat je wel vaak ziet is dat voedsters ook schijnzwanger kunnen worden nadat het rammetje heeft gereden. 16 dagen is nog wel te vroeg voor een nestje bouwen, de draagtijd is ongeveer 4 weken. Ik neem aan dat de ram en de voedster voor de castratie ook apart hebben gezeten?

Hmm ja ik vind het ook lastig in te schatten.. Ze hebben daarvoor wel altijd apart gezeten ja! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja om het even heel simpel te zeggen, tot het moment dat de teelballen weggehaald worden, blijft hij een lading sperma aanmaken. Het idee is dat die laatste lading, die nog bijvoorbeeld nog achterblijft in de zaadleiders, door het lichaam afgebroken moet worden. Dit duurt een aantal dagen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er een veiligheidsmarge op zit, om zeker te weten dat alles dood is. Dag 1 na castratie is de kans op bevruchting dus veel groter dan op dag 10. Helemaal zeker ben je pas vanaf dag 15, maar eigenlijk verwacht ik dat de kans op een zwangerschap na een week al flink is gezonken. In zo'n advies moet je echter ook alle uitzonderingen meenemen en een veilig moment kiezen, waarop de kans echt nul is en dat hebben ze bepaald op 14 dagen.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is klein, zeker ook met 16 dagen al een nestje maken, lijkt het me niet waarschijnlijk, maar hou het wel goed in de gaten, want de kans is niet 100% dat ze niet zwanger is. Laat het nest ook sowieso een tijdje liggen, als je het te vroeg weghaalt beginnen ze vaak weer opnieuw. Als ze er niet meer naar omkijkt en haar gedrag is weer helemaal normaal, dan kun je het weghalen, en hopelijk begint ze dan niet over twee weken opnieuw met een echt nest.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mijn ervaring (gebaseerd op slechts een nestje hoor), dat ze pas kort voor de bevalling een nestje maken. Dat is ook logisch, want hoe langer voor de bevalling moeder een nest maakt, hoe groter de kans dat het gezien wordt door een natuurlijke vijand. 

Je kunt een zwangerschap niet 100% uitsluiten, maar ik zou me geloof ik niet heel veel zorgen maken.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marjoleink zei:

Het is mijn ervaring (gebaseerd op slechts een nestje hoor), dat ze pas kort voor de bevalling een nestje maken. Dat is ook logisch, want hoe langer voor de bevalling moeder een nest maakt, hoe groter de kans dat het gezien wordt door een natuurlijke vijand. 

Je kunt een zwangerschap niet 100% uitsluiten, maar ik zou me geloof ik niet heel veel zorgen maken.

Ah ik hoop het! Ik ga het in de gaten houden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .