Ga naar inhoud

Gedoe met blindedarm keutels.


Jazz&Ik

Aanbevolen berichten

Teddy heeft een een week of 2 terug diarree gehad, inmiddels zijn de keutels weer vast, maar hij laat zijn blindedarmkeutels liggen.

Zodra ik hem op enkel hooi zet, gaat het beter. Zodra hij weer andere voeding erbij krijgt, laat hij ze weer liggen.

Ze zijn niet te dun, en plakken gelukkig niet vast in de vacht.

In zijn voeding is verder niks veranderd, hij zit al een lange tijd op de zelfde korrel en krijgt elke avond een witlofstronk.

Kan ik hem voor langere tijd op alleen hooi zetten? En is regulier kruidenhooi dan voldoende?

En kan ik dit dan ook bij Rosa doen? Of moet ik haar apart wel voer aanbieden?

 

* Teddy zit samen met Rosa, sinds 3 weken. 

* Teddy is toen hij net bij ons kwam begin van het jaar opgenomen geweest vanwege stilgevallen darmen/niet meer willen eten.

* Teddy haart verschrikkelijk! Ik borstel me een ongeluk..

 

Tips zijn heel erg welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange tijd alleen hooi is wel wat karig, zelfs als je weidehooi of kruidenhooi kiest. Als het echt niet anders kan, dan is het zo, maar ik zou er zelf de voorkeur niet aan geven.  Je zou het nu voor een week of twee kunnen proberen en dan rustig opbouwen. Tenzij je het verse groenvoer kan uitbreiden naar meerdere soorten en daar goed gevarieerd mee kan opvangen dat je geen brok meer geeft.

 

Maar deze konijnen hebben op het moment zo te lezen best wat stress en verandering, best kans dat dat de reden is. Na 3 weken is een koppel nog best nieuw en spannend. Dat kan soms echt een paar maanden duren voor beide konijnen hun plekje ten opzichte van elkaar gevonden hebben. En dus ook kans dat de spijsvertering dan ook weer beter gaat (stress heeft er echt invloed op).

 

Weet je dat hoe meer je borstelt, hoe meer ze blijven verharen? Juist omdat je veel borstelt blijft het op gang, ik weet niet hoe vaak je borstelt, maar het kan helpen om te zoeken naar een balans er in, vaak genoeg voor een gezonde klit-vrije vacht, maar niet zo vaak dat het verharen aan de gang blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je reactie.

 

Kan het kwaad als de blindedarmkeutels een paar weken blijven liggen?

Ik weet niet hoe snel een tekort aan voedingsstoffen ontstaat bij het niet eten van die keutels?

 

Ik borstel hem 1 keer per dag. Ik ben daar mee begonnen nadat zijn darmen toen stilgevallen zijn, omdat ik merkte dat er best wel haar in zijn keutels zat dus bang dat dit darmgedoe veroorzaakte, aangezien hij zichzelf aardig vaak wast en dus vrij veel haar binnen krijgt.

Ik had het idee dat dit dus wel noodzakelijk was, maar ik heb nog nooit eerder zo'n verharend konijn gehad dus weinig kennis daarover 😛

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram heeft ook altijd gedoe met zijn blindedarmkeutels. Dat is overgegaan sinds hij graanvrij voer krijgt. Maar in jouw geval zijn er veel veranderingen in korte tijd en is het niet iets wat hij altijd heeft gedaan. Dan zou ik nu niet ook zijn voer gaan veranderen. Laat hij ze allemaal liggen, of zie je dat hij er ook wel opeet? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ram verhaart ook enorm en laat ook sneller zijn blindedarmkeutels liggen. Ik ben ook overgestapt op graanvrij en het lijkt wel beter te gaan. Nu ze weer volop gras eten, krijgt hij wel dunnere poep of hij eet z'n bdk niet op (ik ben niet zeker welke van de 2 het is).

Tegen kettingkeutels helpen hier lijnzaadbrokjes heel goed. Af en toe borstel ik hem of haal de losse plukken uit z'n vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .