Ga naar inhoud

keutelen trainen op 1 plek lukt (nog) niet: tips?


elliebel

Aanbevolen berichten

Hoi lieve mensen!

 

Een hele tijd niet hier geweest, want de bunnies doen het goed :-). Er komt alleen binnenkort gezinsuitbreiding bij ons (over een kleine maand al haha) en daarom hebben we het huis iets anders ingericht. Het voornaamste is vooral dat niet overal meer keutels liggen.. Opzich liepen de konijnen altijd gewoon hun hok in om te keutelen, maar toch lagen er regelmatig ook veel keutels en hooi op het grote tapijt (vooral omdat ze dat uit het hok sprongen).

 

Daarom hebben we een nieuw 2-verdiepingshok gemaakt (aka tv-meubel), met een keutelbak. Ze hebben daar privacy, maar kunnen altijd ook nog het grote tapijt op lopen. Ik had gelezen dat je de keutelbak bij het eten en drinken moet zetten, omdat ze vaak keutelen naast het eten. Daarnaast leg ik daar steeds al hun keutels in en nu ook hennepgras waarop ze geplast hebben. Je ruikt echt wel goed dat het plas is enz., dus ik kan me niet voorstellen dat zij dat niet ruiken. Maar ze gaan er niet in, nog nooit in geweest zelfs. In plaats daarvan keutelen ze in het hele hok (overdag) en op het tapijt (nacht).

 

Het allerbelangrijkste is dat ze gewoon niet meer keutelen op het tapijt. We hebben het hooi nu in zo'n haak aan de muur gehangen, zodat ze dat ook niet de hele tijd erin en eruit lopen. Dat werkt goed, alleen hebben we nu dus een hennepgrasbodem neergelegd als alternatief. Daar mogen ze aan knagen enz, doen ze ook. Maar het idee van mijn vriend was dat ze dus met zo'n hennepgrasrol iets langer zouden doen. Ook dat lukt niet als ze dat helemaal onderplassen en keutelen. 

 

Misschien was dat laatste niet realistisch van ons.. Maar wie kan mij helpen? Hoe kan ik ze trainen dat ze in deze bak gaan keutelen?

Is ons tapijt teveel van hen geworden en moet er misschien een nieuw tapijt komen?

 

Liefs,

Elliebel

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de toiletbak kan het best bij de plek waar ook hooi is, ze geven inderdaad voorkeur aan hooi eten en keutelen. Bij de waterbak hoeft niet, zou ik zelf ook niet zo snel doen.

Hoe lang is de situatie gewijzigd? Veranderingen van territorium zorgt dat ze meer geur gaan afgeven en dus ook meer keutelen en plassen om het gebied eigen te maken.

Met hennepvezel onderleggers doen ze een weekje meestal, soms twee. Dan is het wel aan vervanging toe. Of omdat er op geplast en gekeuteld is, of omdat het gesloopt is.

Ik denk dat ik in de eerste plaats op meer plekken meerdere toiletten zou zetten, in plaats van het gelijk op één plaats willen. Dus ook toiletbakken op het tapijt. En dan kijken of je het kan sturen naar die plekken. Als dat lukt, en dat duurt meestal al weken, dan kun je kijken of je het naar minder bakken kan krijgen.

 

Heb je de tips in dit artikel al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik hier op het forum het idee van de PeeWeebak opgedaan. Die bestaat uit twee bakken die in elkaar passen. In de bovenste zitten gaatjes en de urine loopt dan in de onderste bak. Als ze in de bak zitten, hangt daar ook hun hooiruif en ik zet ook de bak met eten in die PeeWeebak. Het is een bak voor katten maar ik ben er erg enthousiast over. De vloer blijft schoon en bijna alles komt in die bak en in de rest van het hok af en toe een keuteltje. Je ruikt ook geen urinelucht meer. Ik heb niet de originele vulling in de onderste bak maar gewoon houtkrullen. De ren is buiten dus frisse lucht genoeg.

Googel maar eens op die bak. Ik heb hem via MP gekocht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 9-8-2022 om 09:38, Evee zei:

de toiletbak kan het best bij de plek waar ook hooi is, ze geven inderdaad voorkeur aan hooi eten en keutelen. Bij de waterbak hoeft niet, zou ik zelf ook niet zo snel doen.

Hoe lang is de situatie gewijzigd? Veranderingen van territorium zorgt dat ze meer geur gaan afgeven en dus ook meer keutelen en plassen om het gebied eigen te maken.

Met hennepvezel onderleggers doen ze een weekje meestal, soms twee. Dan is het wel aan vervanging toe. Of omdat er op geplast en gekeuteld is, of omdat het gesloopt is.

Ik denk dat ik in de eerste plaats op meer plekken meerdere toiletten zou zetten, in plaats van het gelijk op één plaats willen. Dus ook toiletbakken op het tapijt. En dan kijken of je het kan sturen naar die plekken. Als dat lukt, en dat duurt meestal al weken, dan kun je kijken of je het naar minder bakken kan krijgen.

 

Heb je de tips in dit artikel al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

 

Sorry voor de late reactie :-). Alsnog heel erg bedankt!!! De situatie is nog niet lang gewijzigd, nu drie weken denk ik. Ik merk inderdaad dat ze soms ineens even territoriaal zijn nu, dus denk dat ze daarom ook het hele hok onderplasten en -keutelden. Maar het gaat nu eigenlijk al heel goed, ik heb de tips uit het artikel in jouw post meteen gelezen en toegepast. Ondertussen hebben we 2 bakken nog staan, een in het hok en een op het tapijt. Ze houden zelfs de hennepvezelonderleggers schoon nu.

 

Het grootste verschil maakte dat we een andere bodembedekking in de keutelbakken hebben gedaan dan in de rest van het hok, zodat ze het merken dat het iets anders is, en dat we het hooi nu niet meteen naast de keutelbakken, maar echt in de bakken hebben gedaan. Sindsdien gaan ze erin en lijken ze het echt al vrij goed te begrijpen. Yay!

 

Thnx!!

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-8-2022 om 01:57, To van de Veluwe zei:

Zelf heb ik hier op het forum het idee van de PeeWeebak opgedaan. Die bestaat uit twee bakken die in elkaar passen. In de bovenste zitten gaatjes en de urine loopt dan in de onderste bak. Als ze in de bak zitten, hangt daar ook hun hooiruif en ik zet ook de bak met eten in die PeeWeebak. Het is een bak voor katten maar ik ben er erg enthousiast over. De vloer blijft schoon en bijna alles komt in die bak en in de rest van het hok af en toe een keuteltje. Je ruikt ook geen urinelucht meer. Ik heb niet de originele vulling in de onderste bak maar gewoon houtkrullen. De ren is buiten dus frisse lucht genoeg.

Googel maar eens op die bak. Ik heb hem via MP gekocht.

 

Ha,

 

Dankjewel ook voor deze tip (en sorry voor de late reactie)! Dat klinkt heel erg goed, ik ga de maten nog eens specifiek meten om te kijken of de PeeWeebak geschikt is voor ons! Wij hebben namelijk een klein konijntje, maar de andere is echt groot en lang (3 kilo). Daardoor kunnen ze nu steeds maar 1 voor 1 in de keutelbakken (terwijl we de "grootste konijnenwc" hebben uitgekozen en eentje al in het formaat is van bijna een kattenbak). Dat zorgt ervoor dat er denk ik soms toch nog keutels buiten de bak liggen. De geur is gelukkig al 100 x beter sinds ze vooral in de bakken poepen/plassen. 

 

Ik had ook nog de tip gelezen om zo'n lekbak te kopen die je onder een vaatwasser zet. Denk dat ik dat eens ga proberen, want ze liggen toch graag tegen elkaar aan en dan kunnen ze dat daar ook weer doen. En samen erin keutelen haha. En ik ga dus ook even zoeken of er een grote PeeWeebak is! Haha, leuke naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, elliebel zei:

Wij hebben namelijk een klein konijntje, maar de andere is echt groot en lang (3 kilo)

 

Ons echtpaar bestaat uit een rammetje van ongeveer 1,5 kilo en een voedster van 3,5 kilo en die passen samen in het standaard formaat PeeWee. De andere PeeWee die we hebben staan, is de grote maat en daar kunnen ze samen wat ruimer in liggen. Ik zie geen voorkeur voor één van de maten, gelukkig houden veel konijnen van "proppen" , scheelt weer ruimte toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .