Ga naar inhoud

Angstig konijn vervoeren


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Voor de vakantie heb ik m'n konijntje naar m'n ouders gebracht. Ze heeft wel vaker in de auto gezeten en was dan altijd wel gestrest. Snelle ademhaling en liggen, maar niet zo erg als nu. We moesten nu wat verder. 35 minuten, maar was even bang dat ze het niet zou overleven. Ze ging liggen. Soms bijna helemaal op haar zij of ze gooide haar kopje naar achteren. M'n vriend heeft het laatste stuk maar wat sneller gereden, want ik schrok zo van Luna. Hebben jullie daar ervaring mee? Wat kan ik doen voor de terugweg?

 

Haar transporthokje vind ze totaal niet eng. Thuis laat ik hem regelmatig even staan en gaat ze er lekker in liggen en graven in de handdoek die er in ligt. Heb expres ook niks gewassen, zodat alles naar haar ruikt. Aaide haar onderweg ook, maar misschien dat ze daar juist meer van schrok. Maar dat weet ik niet zeker. We zitten er al aan te denken om op de terugweg mij en Luna in haar transporthokje op de achterbank te zetten. Dan ben ik toch nog bij haar, maar daar zijn de ramen wat donkerder en kan ik haar in de riem vastzetten. Misschien dat ze op m'n schoot toch teveel schommelt. Wat is jullie tip? Kan helaas niks kopen nu, want ik ben in het buitenland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar boxje inderdaad op de achterbank aan de riem vastmaken en haar verder met rust laten. Op schoot wiebelt super veel, gewoon op de bank is veel stabieler. Komt je konijn normaal gesproken naar je toe om geaaid te worden? Springt op schoot, duwt kop onder je hand etc? Maar bedenk wel dat ze in haar boxje ook echt niet van je weg kan als ze dat wil.  Vraagt ze zelf nooit om aanraking, dan levert het alleen maar meer stress op. Ik zou haar zelf zoveel mogelijk rust geven in die situatie. Dus een stabiele ondergrond, niet je schoot. Geen handen in het mandje, maar evt gewoon rustig er naast zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vervoer mijn konijnen inderdaad meestal op de achterbank (gordel door het handvat om de transportbox vast te zetten). Ook ik laat ze met rust, ik kijk alleen wel eens met mijn ogen of het nog goed met ze gaat, of praat tegen ze. De mijne zitten zo probleemloos meer dan een uur in de auto. Korte ritjes neem ik de transportbox wel eens op schoot. Mag ik vragen wat voor transportbox je gebruikt? Dat kan ook nog verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Eefje zei:

Ik zou haar boxje inderdaad op de achterbank aan de riem vastmaken en haar verder met rust laten. Op schoot wiebelt super veel, gewoon op de bank is veel stabieler. Komt je konijn normaal gesproken naar je toe om geaaid te worden? Springt op schoot, duwt kop onder je hand etc? Maar bedenk wel dat ze in haar boxje ook echt niet van je weg kan als ze dat wil.  Vraagt ze zelf nooit om aanraking, dan levert het alleen maar meer stress op. Ik zou haar zelf zoveel mogelijk rust geven in die situatie. Dus een stabiele ondergrond, niet je schoot. Geen handen in het mandje, maar evt gewoon rustig er naast zitten. 

Ja Luna komt normaal wel naar me toe. Op de bank springt ze soms ook naast me en gaat mevrouw uitgebreid liggen om geaaid te worden. Maar denk dat ze een autoritje wellicht asocieert met de dierenarts ook. Alle keren dat ze in de auto zat was naar de dierenarts. 1 keer voor een, helaas mislukte, koppelvakantie. Maar zal inderdaad kijken of haar op de achterbank verschil maakt. En gewoon vast maken. Zag al in de post hier hoe ik dat moet doen. Dus zal het eens proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Kolino zei:

Ik vervoer mijn konijnen inderdaad meestal op de achterbank (gordel door het handvat om de transportbox vast te zetten). Ook ik laat ze met rust, ik kijk alleen wel eens met mijn ogen of het nog goed met ze gaat, of praat tegen ze. De mijne zitten zo probleemloos meer dan een uur in de auto. Korte ritjes neem ik de transportbox wel eens op schoot. Mag ik vragen wat voor transportbox je gebruikt? Dat kan ook nog verschil maken.

Ik heb zo'n grote. Denk een kattenbox. Met alleen een deurtje aan de voorkant. En heb een handdoek erin gelegd, zodat ze zich niet kan bezeren. Normaal doe ik ook haar knuffeltje erbij, maar was dit nu in de haast vergeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-8-2022 om 16:01, Lindaenluna zei:

Ja Luna komt normaal wel naar me toe. Op de bank springt ze soms ook naast me en gaat mevrouw uitgebreid liggen om geaaid te worden. Maar denk dat ze een autoritje wellicht asocieert met de dierenarts ook. Alle keren dat ze in de auto zat was naar de dierenarts. 1 keer voor een, helaas mislukte, koppelvakantie. Maar zal inderdaad kijken of haar op de achterbank verschil maakt. En gewoon vast maken. Zag al in de post hier hoe ik dat moet doen. Dus zal het eens proberen. 

Ik weet niet of konijnen die associatie maken hoor. Een andere omgeving, die ook nog beweegt, dat is op zichzelf stressvol voor veel konijnen. Ze snappen natuurlijk niet wat er gebeurt. De mijne vinden het ook verschrikkelijk, alle konijnen die ik heb gehad. Ze hebben dan stress, gaan echt niet even lekker eten onderweg, maar overleven het altijd wel. Ff bijkomen als ze weer thuis zijn en dan gaat het weer prima, ook na lange ritten. 

Ik heb ook zo'n kattenbox. Trek gewoon de riem er omheen en klaar. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lindaenluna zei:

Top! Ga ik doen. Ik hoorde ooit ook iemand zeggen: konijnen zijn best hard. Ze kunnen vaak meer aan dan we denken. Dus daar hou ik dan ook maar aan vast. 

Dat is zo hoor. En het zijn ook gewoon angsthazen. Stress is onderdeel van hun natuur. Als ze dat niet overleven is het of heel langdurige stress geweest, of ze hadden al iets onder de leden. Een konijn gaat over het algemeen echt niet zomaar dood van een autorit, gelukkig 😅.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .