Ga naar inhoud

Schuldgevoel

Jes123
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste

Door chronisch pijn aan de voeten maakte ik minder tijd voor mijn konijnen. Ik kon het niet opbrengen om elke dag naar ze toe te gaan zeker niet als ze in kelder zaten bij te koud of Nu te warm weer.  Ik heb twee konijnen. 

1jaar geleden stond het tweede konijntje te koop. Ik dacht ideale koppel partner maar koppelen is nooit gelukt. Vechten. 

Ik wou mijn nieuwe konijn een beter leven geven en dacht eraan om deze uit te zetten in een weide. De konijnenopvang zat overvol. In die weide kon hij rondhuppelen en genieten van de vrijheid. Moest hij niet in de kelder zitten met koud of warm weer in een kleine kooi. Was hij niet afhankelijk van mij. In een grote puppyren kon ik hem niet zetten hij plaste alles vol. In zijn kooi was hij zindelijk. Mijn andere konijn was overal zindelijk. 

Ik heb hem eergisteren in de buurt van ons thuis uitgezet. Ik gezegd tegen mijn man en familie dat ik het hok ben vergeten te sluiten. En dat hij is weggelopen. Vermoedelijk. 

Gisteren dacht ik, ik ga nog even op de plek kijken en een beetje verder zat hij met een kleine verwonding. 

In paniek ben ik ermee naar de dierenarts gegaan en alle nodige zorgen laten uitvoeren. Dit was mijn bedoeling niet. Ik wou een beter leven. 

Twee uur later belde de dierenarts dat zijn kaak is gebroken en ik hem niet verder moet laten afzien. Aangevallen geweest. 

Ik ben nog afscheid gaan nemen. Sorry gezegd..En heb hem laten inslapen.

Ik weet niet of deze situatie voor konijnen liefhebbers te begrijpen valt.

Nu weet ik dat het leven in de kelder niet zo slecht is. En ga ik mijn ander konijn een goed leven proberen te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zorg voor een dier is een grote verantwoordelijkheid, ze zijn inderdaad volledig van je afhankelijk voor alle basisbehoeften. 

Ik begrijp zeker de moedeloosheid en de gedachte dat een konijn ergens anders beter af is, daar heb ik ook veel mee gewordteld tijdens mijn depressie toen ik ze niet de zorg kon geven die ze verdienen. Maar ze dumpen, nee, dat is een keuze die ik niet kan begrijpen. Ze kunnen daar niet overleven, kunnen aangevallen worden door roofdieren, kunnen besmettelijke ziektes krijgen als ze niet (meer) gevaccineerd zijn of eten giftige planten omdat ze niet het instinct hebben van hun wilde soortgenoten. De beste weg naar een beter leven, als je dat zelf niet meer kunt geven, is ze ter adoptie aanbieden bij een konijnenopvang. 

Leer hiervan, en maak nu de juiste keuzes voor het andere konijn dat je nog hebt. Kun je die wel geven wat ze nodig hebben? Regel dit en geef ze het goede leven dat je zo graag wilde. Lukt dat niet, neen dan afscheid, niet buiten op een veldje of bij de dierenarts, maar bij de opvang met een gerust hart dat ze goed verzorgd gaan worden.

Wat heeft een konijn dan nodig voor een gelukkig leven? Dit artikel is een goed begin. https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo 

Bedankt voor je reactie en Ja. Mijn konijntje nu krijgt betere zorgen dat heb ik mijn eigen beloofd. Ik wou hem ook een vriendje of vriendinnetje geven en daar is het ook misgegaan. Ze moedigen aan om twee konijnen samen te zetten. Als het koppelen niet lukt, zijn het wel twee hokken om mooi te houden. Twee konijnen die verplaats moeten worden bij de koud te nat of te warm weer. 

Wat gebeurt er met de konijnen in een konijnenopvang die geen plaatsje meer krijgen? Ik denk dat mensen nog altijd 1tje kopen dat lief en schattig is en niet een volwassen versie. En dat daar het eerlijke niet wordt overuit gesproken. Konijnenopvang zit overvol las ik gisteren nog. Hoe zitten die beestjes daar? Nog kleiner zoals bij een fokker? 

Ik praat het uitzetten nu zeker niet goed en hoop ook met mijn verhaal dat mensen nadenken eer ze koppelen en iets lief en schattig aanschaffen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Jes123 zei:

Hallo 

Bedankt voor je reactie en Ja. Mijn konijntje nu krijgt betere zorgen dat heb ik mijn eigen beloofd. Ik wou hem ook een vriendje of vriendinnetje geven en daar is het ook misgegaan. Ze moedigen aan om twee konijnen samen te zetten. Als het koppelen niet lukt, zijn het wel twee hokken om mooi te houden. Twee konijnen die verplaats moeten worden bij de koud te nat of te warm weer. 

Wat gebeurt er met de konijnen in een konijnenopvang die geen plaatsje meer krijgen? Ik denk dat mensen nog altijd 1tje kopen dat lief en schattig is en niet een volwassen versie. En dat daar het eerlijke niet wordt overuit gesproken. Konijnenopvang zit overvol las ik gisteren nog. Hoe zitten die beestjes daar? Nog kleiner zoals bij een fokker? 

Ik praat het uitzetten nu zeker niet goed en hoop ook met mijn verhaal dat mensen nadenken eer ze koppelen en iets lief en schattig aanschaffen. 

De konijnenopvang kan helpen met het koppelen, om te voorkomen dat je met twee hokken en twee konijnen zit die niet bij elkaar kunnen. Ze geven het koppel pas mee naar huis als er een goede klik is tussen de konijnen, en gaat het thuis toch niet goed, dan kun je terugkomen en zoeken we verder totdat er wel een goede match is. Het konijn waar het mee mislukte komt gewoon terug naar de opvang. Dit komt overigens vaker voor bij een speeddate dan bij een koppelvakantie, daarbij heb ik het in 1,5 jaar nog maar 2 keer meegemaakt dat de koppeling thuis nog mislukte.

In een opvang zitten de konijnen inderdaad vaak klein, maar ze zitten er ook nooit lang. Bij de opvang waar ik vrijwilliger ben zitten ze er gemiddeld maar 2 weken. Sommigen zitten er wat langer, denk aan langharige konijnen, konijnen met bekende gezondheidsproblemen zoals terugkomende haakjes, of grote konijnen zoals Vlaamse Reuzen. Maar als een konijn lang in de opvang zit, verplaatsen we die ook naar een groter hok. 

Het is zeker niet zo dat mensen alleen voor jonge konijnen kiezen. Wel de mensen die naar een dierenwinkel gaan of op marktplaats kopen. Maar de mensen die naar een opvang komen, zijn er vaak bewuster mee bezig en kiezen voor een konijn wat goed matcht met hun konijn. En vaak juist een konijn ouder dan een jaar zodat ze al door de puberteit heen zijn.

Zit een konijn echt al heel lang in de opvang, dan wisselen we vaak onderling tussen opvangen om get ergens anders te proberen. Vaak zijn dat konijnen met gedragsproblemen, die op den duur erg dominant worden omdat ze de opvang na die tijd niet meer als neutraal terrein zien. Dam kan zo'n wissel goed werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn in een klein hokje zetten, alleen laten, de tijd of aandacht kunnen geven of in een ruimte houden waar geen raam ofzo open kan vind ik een dikke NO. Dus ik zou het konijn afstaan bij een konijnenopvang. Mensen die daar werken zullen er alles aan doen om het dier een zo goed mogelijk en gelukkig mogelijk leven te bieden. Als je niet eens dagelijks bij je konijn kan kijken dan zie je niet eens of het ziek is of niet eet. Een konijn is alleen eenzaam en dood ongelukkig.  Overigens veel konijnen zijn niet zindelijk. Daarom hebben de meesten die konijnen binnen houden een ondergrond zoals een stuk vinyl ofzo. Wel geplaatst zodat ze niet aan de randen kunnen knagen. Maar in jou geval is het konijn beter af bij de opvang. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnenopvang van de dierenbescherming zit toch niet vol. En er zal van alle opvangen heus wel 1 zijn die plek heeft. En idd een konijn in de kelder?! Dat je hem binnen in je woonkamer houdt, oke daar kan hij nog frisse lucht en daglicht krijgen maar in een kelder is het toch benauwd voor zo'n beestje

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Muisie zei:

De konijnenopvang van de dierenbescherming zit toch niet vol. En er zal van alle opvangen heus wel 1 zijn die plek heeft. En idd een konijn in de kelder?! Dat je hem binnen in je woonkamer houdt, oke daar kan hij nog frisse lucht en daglicht krijgen maar in een kelder is het toch benauwd voor zo'n beestje

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. De opvangen die ik ken van de Dierenbescherming zitten knettervol en er zijn opnamestops. Ligt misschien wel aan de regio. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat medelijden met dat eenzame konijntje ergens in een kelder. Hij ziet amper daglicht en kan niet even lekker in het zonnetje gaan liggen.

Misschien beter naar een opvang brengen en dan later als je situatie verbeterd is en je vindt het nog leuk dan een koppel konijnen uit een konijnenopvang nemen. Ik heb een koppel uit de konijnenopvang en die waren ongeveer anderhalf jaar oud. Ideaal. Ze waren al lang een echtpaar, beiden gecastreerd en volledig gevaccineerd. Dus de eerste tijd geen omkijken naar vaccinaties of ruzies etc. En ook konijnen van anderhalf jaar kennen ze zo. Ze voelen zich hier nu goed thuis.

Gun je konijnen een beter leven.

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .