Ga naar inhoud

Help! Konijn eet niet - ervaringen


Bobbie en Freddie

Aanbevolen berichten

Hoi! 

 

Dit is waarschijnlijk een bekend probleem/topic bij velen maar ieder zijn verhaal kan toch net iets anders zijn. 

 

ik ben net terug van een weekje vakantie en toen ik terug kwam merkte ik dat één van mijn konijntjes geen trek had (er is door kennissen goed voor gezorgd weet ik uit enthousiaste filmpjes en instructies, dus het is gewoon pech..) Maar kortom, er is iets!

Ik ben gisteravond al snel direct naar de spoed gegaan en ze heeft een middeltje gekregen. Ook vanochtend ben ik terug gegaan aangezien ze nog steeds niet at. Ik heb nu diverse middeltjes voor haar darmen en moet haar bijvoeden. Ik ben vooral benieuwd of andere hier ervaring mee hebben? Hoe snel moet een konijn zich normaal gaan gedragen na deze middeltjes (o.a. pijnstiller, ontstekingsremmer, maagdarmleging, eetlust bevorderen) en bijvoeden?  Het bijvoeden is overigens ook lastig.. want het komt grotendeels weer uit haar mond/slikt niet goed door.  Ze eet nog steeds niet, zit liever in een hoekje..    komt dit goed!? of is er iets anders? of ben ik te onrustig en heeft het meer tijd nodig? 
Haakjes op haar kiezen (wat ook een oorzaak kan zijn) is uitgesloten, heeft ze eerder last van gehad. Haar konijnenzusje is ook bezorgd en zorgt goed voor haar/wast haar, maar merkt dat er iets is. Zo sneu... 

Betreft een buitenkonijn van 2.5 haar met veel ruimte. 
Hoor graag wat andere ervaringen zijn. Ik hoop dat de medicijnen snel aanslaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet binnen binnen een dag of 3 weer beter zijn over het algemeen. Zijn er röntgenfotos genomen? Is verstopping uitgesloten? Hoe is de temperatuur? Koorts, ondertemperatuur?  Dat ze het dwangvoer niet slikt baart me wel zorgen. Ik vind dus niet dat je te ongerust bent. Als ik het zo lees krijgt ze alle medicatie die nodig is. Of het goed komt is moeilijk om te zeggen. Het moet allemaal niet te lang duren. Keutelt ze nog?

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Kolino zei:

Een konijn moet binnen binnen een dag of 3 weer beter zijn over het algemeen. Zijn er röntgenfotos genomen? Is verstopping uitgesloten? Hoe is de temperatuur? Koorts, ondertemperatuur?  Dat ze het dwangvoer niet slikt baart me wel zorgen. Ik vind dus niet dat je te ongerust bent. Als ik het zo lees krijgt ze alle medicatie die nodig is. Of het goed komt is moeilijk om te zeggen. Het moet allemaal niet te lang duren. Keutelt ze nog?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Maxime Zandbergen zei:

 

Dank voor je snelle reactie! Er zijn geen foto's genomen, en verstopping leek er volgens mij niet op. Haar buik was niet hard, vooral een erg lege maag. Haar temperatuur was goed, geen koorts. Zowel gisteravond als vanochtend niet. Dus het is best een raadsel wat er aan de hand is.. Keutels doet ze ook niet. Tenminste, wat lastig in te schatten aangezien ze het hok met haar zusje deelt maar weinig verandering volgens mij.
Ik ben nu 24 uur verder sinds de sympthomen dus hoop dat over 2 dagen beter gaat. 
Is een foto maken denk je aan te raden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doet ze als je eten voor haar neus neerzet? Komt ze er enthousiast op af en stopt ze dan? Dan zou ik toch denken aan haakjes. Bij buikpijn zou ze volgens mij helemaal niet geïnteresseerd zijn.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om je konijn dwangvoer te laten eten van een plastic lepeltje? Dat geeft veel minder stress. Ik smeer vaak een beetje op het bekje. Als ze het dan schoonlikt, en het dus proeft, dan bied ik het lepeltje ondersteboven aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Kolino zei:

Een konijn moet binnen binnen een dag of 3 weer beter zijn over het algemeen. Zijn er röntgenfotos genomen? Is verstopping uitgesloten? Hoe is de temperatuur? Koorts, ondertemperatuur?  Dat ze het dwangvoer niet slikt baart me wel zorgen. Ik vind dus niet dat je te ongerust bent. Als ik het zo lees krijgt ze alle medicatie die nodig is. Of het goed komt is moeilijk om te zeggen. Het moet allemaal niet te lang duren. Keutelt ze nog?

excuus, ik moet even ontdekken hoe ik moet reageren maar bij deze nogmaals even mijn reactie op die van jou:)


Dank voor je snelle reactie! Er zijn geen foto's genomen, en verstopping leek er volgens mij niet op. Haar buik was niet hard, vooral een erg lege maag. Haar temperatuur was goed, geen koorts. Zowel gisteravond als vanochtend niet. Dus het is best een raadsel wat er aan de hand is.. Keutels doet ze ook niet. Tenminste, wat lastig in te schatten aangezien ze het hok met haar zusje deelt maar weinig verandering volgens mij.
Ik ben nu 24 uur verder sinds de sympthomen dus hoop dat over 2 dagen beter gaat. 
Is een foto maken denk je aan te raden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Marjoleink zei:

Wat doet ze als je eten voor haar neus neerzet? Komt ze er enthousiast op af en stopt ze dan? Dan zou ik toch denken aan haakjes. Bij buikpijn zou ze volgens mij helemaal niet geïnteresseerd zijn.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om je konijn dwangvoer te laten eten van een plastic lepeltje? Dat geeft veel minder stress. Ik smeer vaak een beetje op het bekje. Als ze het dan schoonlikt, en het dus proeft, dan bied ik het lepeltje ondersteboven aan.

Dank! Haakjes is al gecheckt maar is niet van toepassing. Ze komt helemaal niet af op voer. Ik zal het lepeltje proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een röntgenfoto kun je zien of er een blokkade ergens zit, als het goed is kan een dierenarts dat ook wel voelen. Het is geen must, maar soms wel handig. Dat de maag leeg is, is niet goed, maar wel groen licht voor dwangvoer. Blijf dus proberen om er kleine beetjes voer in te krijgen, want die voeding is nodig om de darmen op gang te houden. De meeste konijnen zijn met een paar uur/halve dag alweer aan de beterende hand en beginnen dan weer wat te eten. 24 uur is best al lang en maakt de situatie wel zorgwekkend.

 

Probeer ook wat kruiden of groen aan te bieden dat ze normaal heel lekker vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Kolino zei:

Met een röntgenfoto kun je zien of er een blokkade ergens zit, als het goed is kan een dierenarts dat ook wel voelen. Het is geen must, maar soms wel handig. Dat de maag leeg is, is niet goed, maar wel groen licht voor dwangvoer. Blijf dus proberen om er kleine beetjes voer in te krijgen, want die voeding is nodig om de darmen op gang te houden. De meeste konijnen zijn met een paar uur/halve dag alweer aan de beterende hand en beginnen dan weer wat te eten. 24 uur is best al lang en maakt de situatie wel zorgwekkend.

 

Probeer ook wat kruiden of groen aan te bieden dat ze normaal heel lekker vindt.

Dankje! Zojuist nog even wat groen aangeboden. Lijkt nu niet interessant.. ik hou het morgen nog even in de gaten met de adviezen van de arts (medicatie en dwangvoer) en hoop dat het dan beter wordt. Anders ga ik maandag weer terug voor een foto. Arme stakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu helaas wel erop of eronder omdat het al langer bezig is, dus niet opgeven. Ik zou haar naar binnen halen, zodat je haar beter in de gaten kunt houden wat ze precies eet en keutelt. Vooral doorgaan met medicatie en dwangvoer, en zet alles wat je maar kunt bedenken met tussenpozen bij haar weg.

 

Mijn go to dingen om te proberen zijn:

- voer van beaphar, dat ruikt lekker en kan de meeste konijnen wel overhalen. 

- kruiden, vers en/of gedroogd. Vooral weegbree, paardenbloemblad en peterselie kies ik vaak bij slechte eters

- groente: andijvie en witlof zijn vaak veilig, maar geef niet te veel als ze het nog niet gewend zijn.

- gezonde snacks zoals de loops van science selective. Die eet mijn rammetje zelfs bij haakjes nog tot de narcose aan toe

- het dwangvoer in een bakje, zodat ze het ook zelf kunnen eten

- kruidenhooi zoals dat van het merk barn-i

- bij elke keer medicijnen ook een spuitje water, zodat ze genoeg vocht binnen krijgt.

 

Check ook even met de dierenarts of je de goede hoeveelheid dwangvoer geeft om de darmen op gang te houden en hoe je het moet aanpakken nu ze er niet alles van binnenkrijgt.

Als het morgen nog niet beter gaat, zou ik nog een keer naar de spoedarts bellen wat je nog extra zou kunnen doen. Waarschijnlijk kunnen zij ook niet veel meer doen dan wat je nu ook al doet, misschien een vochtinfuus als ze dat nodig vinden.

 

Bij mijn ram duurde het de laatste keer 3 dagen voordat hij weer uit zichzelf ging eten, wat is het stressvol en slopend met die intensieve zorg. Succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook lactulose meegekregen en iets van infacol of zo. Klinkt als buikpijn namelijk, en dit zijn middelen waar je niet echt kwaad mee doet.

Sowieso naar binnen halen, kun je temperaturen? Ze krijgen het namelijk echt snel te koud, zou rond de 39 graden moeten zitten. Vocht bijgeven kan ook helpen, zeker als je lactulose zou geven. 

 

Veel succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Marjoleink zei:

Infacol kun je ook bij een drogist of een grote supermarkt halen, dat is namelijk bedoeld voor babies met krampjes. Ik vermoed dat lactulose ook vrij verkrijgbaar is. Wel alleen geven in overleg met een dierenarts.

Lactulose kan je bij het Kruidvat kopen. Andere drogisterijen hebben het mogelijk ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Allen! Echt super dank voor alle reacties. GOED NIEUWS! Ze is weer lekker fit en ze at weer vandaag. 

Moet de medicatie komende twee dagen nog even afmaken maar ze is weer veel meer de oude. 

 

Waar het exact aan ligt dat ze nu beter is dan de eerste avond weet ik niet. Vrijdagvond kreeg ze medicatie die ze dagelijks moest, (gericht op de dikke darm) en zaterdagochtend toen ik terug naar de arts ging kreeg ze een prikje wat ook tegen de dunne darm zou helpen. Dus misschien hielp deze laatste net even meer/gaf dat extraatje. Ieder geval erg blij dat ze nu ook weer blij is! 

 

Ik neem al jullie tips mee. Dank!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, ik blijk toch enthousiaster dan verwacht. Op zich ligt ze minder maar ze eet nog wel erg weinig. Ik zag er gister in de ochtend bix eten, ook was ze zeer actief maar daarna de gehele dag niet meer. Niet eten als echt een sprintje. Deze ochtend is ze ook best rustig. Ze at wel wat blaadjes die ik er heb gegeven maar hooi/bix nog niet en ook de snoepjes waar ze normaal op af komt rennen vind ze niet interessant. 

 

Gisteravond heb ik er opnieuw dwangvoeding gegeven (ze eet dit wel op) op advies van de dierenarts, toen merkte ik er raar knorrend geluid op, alleen als ze eet. Dat was daarvoor niet zo. Wellicht dat ik met de medicatie een beetje uitgeschoten ben in haar neus.. of is ze verkouden? Ik zag niets bijzonders. Zou haar geur in de weg zitten dat ze daarom niet eet? Een bijkomstigheid van de medicatie? Ik hou haar deze ochtend nog even in de gaten. Jullie ideetjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit punt zou ik echt foto's laten maken. Je hebt dus geen idee wat de oorzaak is? Dit duurt veel te lang, te veel risico dat dit konijntje het niet gaat redden. Ik zou echt naar een goede konijnkundige dierenarts gaan voor buik + gebitsfoto's.

 

Beterschap in ieder geval! Ik duim voor jullie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

alsnog onder narcose dat wat mogelijk met de kiesjes bijgewerkt gisteravond.  Huidige status: het niezen/knorren lijkt nu weg, ze (Bobbie) biedt wat weerstand en is wel niewsgierig/snuffelen/knaagt aan hout en loof van een wortel/blaadjes eet ze wel uit zichzelf. Ook is ze weer lief voor der zusje. Maar ik mis nog wel de sprintjes en binkies. En ze eet nog steeds niet uit zichzelf het nodige als bix en hooi.  Advies om dus door met medicatie te gaan en dwangvoeren. Dwangvoer eet ze wel op.  


Ik heb met haar te doen dat ik er telkens (4 x per dag) weer moet pakken want ze biedt wat weerstand, dus dat veroorzaakt ook weer stress.

Het warme weer deze week helpt natuurlijk ook niet, daardoor zijn konijnen al minder actief en hongerig.. 

 

Nog even doorzetten met medicatie en dwangvoeden dus. Ik heb ook een cameraatje gekocht om ze wat beter in de gaten te houden. 
Kom op kleine Bobbie... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het leek hen nog niet nodig, ben drie keer met haar langs geweest nu. Is een nieuwe situatie voor mij en ik denk telkens misschien ben ik te gehaast en heeft de bun iets meer tijd nodig. Ben nu op dag 4 met de medicatie/voeding. Hoe snel zal zoiets moeten gaan? Er is wel iets verbetering maar ze moet uiteindelijk wel helemaal zelf gaan eten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .