Ga naar inhoud

Koppelen 1 bang

Xde.bb
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik ben sinds 2 dagen mijn voedster aan het koppelen met een ram.

Het gaat voor mijn gevoel de goeie kant op, ze hebben niet gevochten maar er is 1 probleem, het rammetje is enorm bang. Als mijn voedster hem benaderd rent hij in paniek weg en stampt hij, soms blijft hij stilletjes in een hoekje zitten en laat hij het maar gebeuren maar dan blijft hij ook echt een tijd zo zitten. Mijn voedster gaat naar hem toe en gaat naast hem liggen en heeft hem zelfs al gelikt aan zijn oortjes.

Het lijkt dus net alsof ze op 2 hele andere levels zijn met koppelen want mijn voedster lijkt hem al te accepteren en mijn rammetje lijkt nog extreem bang te zijn, hij benaderd haar ook op geen enkele manier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet en drinkt hij gewoon nog wel, zijn er wel rustmomentjes?

Aan de hand van jouw bericht zou ik zeggen volhouden. De voedster zoekt toenadering, maar de ram vind het echt nog heel spannend.  Ik neem aan dat ze op neutraal terrein zitten? En het dus al 2 dagen en 1 nacht gaat? Dan is het echt een kwestie van tijd geven.

De ram zal wat meer tijd nodig hebben om aan alles te wennen. Je hebt wel kans dat het straks lijkt alsof het goed gaat en ze gekoppeld zijn, maar de ram opeens alsnog uit zijn schulp komt en er opeens rangordebepaling is. Schrik er niet van, dat is gewoon normaal. Eigenlijk zijn ze nog niet op dat punt van de koppeling beland nu. Sommige konijnen zijn daar na 5 minuten, anderen pas na 5 of 15 dagen. Dat verschilt echt. Geef ze dus wel echt rustig de tijd op het neutrale terrein, niet te snel wisselen naar het eigen verblijf. En let op dat de spanning niet te groot word voor de ram, dat hij ook wel rustmomenten en eetmomenten heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ja klopt, ik koppel ze op neutraal terrein. 

Hij eet en drinkt wel.

S' nachts stop ik ze beide in een apart hok en die zet ik dan zo dicht mogelijk bij elkaar en dit gaat echt heel goed, ze zien elkaar en snuffelen soms en gaan dan hun eigen gang, zelfs het rammetje.

Heb je nog tips om de koppeling voor het bange rammetje zo goed mogelijk te laten verlopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip: laat ze bij elkaar. Wat je nu doet door ze voor de nacht uit elkaar te halen, is iedere keer de koppeling onderbreken, waardoor ze de volgende dag weer opnieuw moeten beginnen.

Als ze elkaar overdag niet in elkaar tremmen, is de kans groot dat ze dat 's nachts ook niet doen, dus kun je ze gewoon bij elkaar laten. Ik ken ook wel mensen die er naast gaan slapen, ik heb dat zelf nooit gedaan. Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar laten koppelen bij een opvang, dan heb je zelf de stress niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink bij t koppelen zet ik ze in een ren, niet te groot & niet te klein, maar het mannetje is soms zo bang dat hij hier uitbreekt, vandaar dat ik er graag bij ben en ze snachts apart zet.. als ik ze hier snachts in zet en hij eruit breekt dan ben ik bang dat er van alles mis kan gaan.

Ik kan ze eventueel wel samen zetten in het (grotere) overnachtingshok maar ik ben bang dat dat te klein is en dat ze op elkaars lip gaan zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mijn voedster buiten de ren gezet want normaal mag ze ook in de huiskamer rondlopen, het rammetje zit nog vast in de ren want ik ben bang dat ik hem niet meer te pakken krijg, hij is nogsteeds bang namelijk.

Ze kunnen elkaar zien en ruiken door de ren en raar genoeg benaderd het rammetje nu mijn voedster juist, alsof hij weet dat hij veilig achter een hek zit.

Bij elke beweging die mijn voedster maakt rent hij er snel heen en gaan ze aan elkaar ruiken, verder doen ze niks. Maar zodra ik mijn voedster er weer bij in stop is hij weer heel erg bang 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt aanraden om ze in een neutrale ruimte meerdere dagen dag en nacht te laten. Als je elke keer wisselt van aanpakken en ze elke keer uit elkaar haalt, moeten ze elke keer het meest stressvolle stuk koppeling door. Daarmee heb je kans dag angst en frustratie op blijven bouwen en het straks opeens echt fel vechten is. 

Koppelen is spannend, kost stress, maar je moet als je er aan begint ze echt dag en nacht samen laten. Pas als de koppeling mislukt haal je ze uit elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik zou echt aanraden om ze in een neutrale ruimte meerdere dagen dag en nacht te laten. Als je elke keer wisselt van aanpakken en ze elke keer uit elkaar haalt, moeten ze elke keer het meest stressvolle stuk koppeling door. Daarmee heb je kans dag angst en frustratie op blijven bouwen en het straks opeens echt fel vechten is. 

Koppelen is spannend, kost stress, maar je moet als je er aan begint ze echt dag en nacht samen laten. Pas als de koppeling mislukt haal je ze uit elkaar. 

Okay dan probeer ik deze manier toch.

Ik heb het gevoel alsot het wel iets beter gaat want ik heb ze direct weer bij elkaar gezet en het rammetje beweegt nu wel meer, ze eten nu ook tegelijk (in de ren tegenover elkaar) en hij komt zelfs af en toe even ruiken.

Als mijn voedster hem gaat besnuffelen dan rent hij wel nogsteeds weg maar er zit al meer beweging in dan eerst! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms willen we als konijnenbaasjes gewoon ook echt te snel resultaat zien, koppelen kost tijd. Het ene koppel is er in een uurtje wel uit, maar de meeste koppels hebben toch echt wel meerdere dagen nodig. Vandaar het advies om ze samen te zetten op neutraal terrein en ze daar gewoon echt dag en nacht te laten zodat ze rustig de tijd hebben aan elkaar te wennen en het koppelen op hun eigen tempo te doen. Met een angstig konijn zal het waarschijnlijk wat langer duren, maar geef ze gewoon die tijd. Tot nu toe klinkt het niet slecht, ik heb goede hoop dat het gewoon goed komt hoor 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Soms willen we als konijnenbaasjes gewoon ook echt te snel resultaat zien, koppelen kost tijd. Het ene koppel is er in een uurtje wel uit, maar de meeste koppels hebben toch echt wel meerdere dagen nodig. Vandaar het advies om ze samen te zetten op neutraal terrein en ze daar gewoon echt dag en nacht te laten zodat ze rustig de tijd hebben aan elkaar te wennen en het koppelen op hun eigen tempo te doen. Met een angstig konijn zal het waarschijnlijk wat langer duren, maar geef ze gewoon die tijd. Tot nu toe klinkt het niet slecht, ik heb goede hoop dat het gewoon goed komt hoor 🙂 

Ja precies!

Het gaat idd de goeie kant op. Het rammetje is veel minder bang en ze wassen elkaar ook al!

Ze rennen nog wel af en toe achter elkaar aan maar voor de rest gaat het prima 😊 

Ik ben nu ook niet thuis en heb je advies opgevolgt en ze gewoon bij elkaar in gelaten dus ik ben benieuwd hoe het er straks bij ligt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .