Amor83 Geplaatst: 4 augustus 2022 Delen Geplaatst: 4 augustus 2022 (aangepast) Hallo allemaal, Ik had al eens een topic geopend over mijn konijnen, hier in het kort mijn verhaal: Twee konijnen, ex ram van 8 maanden en voedster van 7 maanden. toen ze klein waren ging het super leuk en lief tussen elkaar. Maar toen de voedster 5 maanden ongeveer was begon ze te rijden en ontstond er een gevecht tussen de twee. Ik heb ze uit elkaar gehaald en ze hebben elkaar zeker een maand niet gezien. Daarna langzaamaan gestart met elkaar in het zicht laten maar nog altijd uit elkaar. Toen langzaam hokken verwisseld zodat ze aan elkaars geuren wennen. Daarna hebben we in het buitenverblijf twee ruime rennen naast elkaar gezet met gaas ertussen. Zo konden ze aan elkaar snuffelen en liggen ze regelmatig tegen elkaar aan (met gaas ertussen). Dit beloofde toch erg goed dacht ik. vandaag voor het eerst weer echt bij elkaar gezet en het zag er (in eerste instantie) goed uit. Aan elkaar snuffelen, vlinderen, rijden op elkaar al liet het mannetje niet echt toe dat de voedster op hem reed. Toch al gauw gingen ze dicht tegen elkaar liggen en waste de voedster de ram. Toen daarna de voedster op de ram wilde rijden werd hij agressief en ging bijten waar zij weer op reageerde. Ik had ze even uit elkaar gehaald en nadat ze tot rust waren gekomen (1,5 uur later) heb ik ze met een lekkere tak met blaadjes weer bij elkaar gezet. Daar hebben ze samen van gegeten, ze hielden elkaar niet in de gaten zelfs ook rug tegen rug dus naar mijn idee totaal op hun gemak. De voedster heeft ook uitgebreid de ram gewassen. Maar toen probeerde ze weer op de ram te rijden en hij haalde flink uit en ontstond er een kleine vecht partij. Ik heb ze uit elkaar gehaald. Klaar voor vandaag. Vind het zo lastig om te bepalen of dit nog wat gaat worden… ik (en mijn kinderen) willen het zó graag. wat denken jullie? Het ziet er soms zo veelbelovend en knus uit tussen die twee maar kan dan zo ineens omslaan 4 augustus 2022 aangepast door Amor83 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 5 augustus 2022 Delen Geplaatst: 5 augustus 2022 Er is eigenlijk maar 1 manier om te zien of dit gaat werken, en dat is zonder te veel poespas ze bij elkaar zetten op neutraal terrein en kijken of ze samen uit die rangorde bepaling komen. Ik snap je gedachte om het rustig aan te pakken door ze voorzichtig aan elkaar kennis te laten maken nadat de koppeling de eerste keer mislukte. Maar dat heeft helaas in dit geval niet geholpen. De echte koppeling begint pas als ze samen de rangorde kunnen bepalen en dat zie je nu terug dat de ram graag de dominante wil zijn en de voedster zich daar niet direct bij neerlegt. Wat je het beste kunt doen, is echt weer helemaal teruggaan naar het begin. Op neutraal terrein waar ze beiden nooit zijn geweest en waar ze makkelijk een paar weken kunnen zitten. Maak daar een veilig verblijf van ongeveer 2 m2 en zet er in eerste instantie nog niet te veel in. Zet ze er tegelijk in en dan kunnen ze beginnen met de rangorde bepaling. Als alles goed gaat, kun je wat later na een uur ofzo er wat meer in zetten, zoals wat hooi op de grond, een waterbakje en veilig schuilhuisje zoals een doos met meerdere uitgangen erin geknipt. Zo moeten ze dan een langere tijd zitten, tot ze echt goed uit die rangorde bepaling zijn en er genoeg rust in de tent is. Dit kan in sommige gevallen echt wel een week of twee duren, en je moet echt voorkomen dat er nog te veel onrust is als je ze weer naar het uiteindelijke verblijf zet, dat ruikt toch naar een van de konijnen en geeft vaak weer wat extra onrust. Gedrag waar je op moet letten: rijden en jagen hoort er allemaal bij, maar het moet niet constant doorgaan. Er moeten ook momenten van rust zijn waarbij ze zich even kunnen wassen of wat eten. Vlinderen kan een voorbode van vechten zijn, dus houdt dat goed in de gaten. Echt vechten is in elkaar vastbijten en als een bol over de grond rollen. Dat is echt foute boel. Dan kunnen deze konijnen niet bij elkaar, verschillen hun karakters te veel, en moet je de koppeling staken en voor beiden een andere partner zoeken. Thuis koppelen is vaak niet makkelijk. Mijn advies zou zijn om naar een konijnenopvang te gaan en de koppeling daar laten doen. Daar is de ruimte sowieso neutraal en hebben ze de kennis om te zien wanneer ze de koppeling moeten staken. Als de koppeling niet zou lukken, zitten daar genoeg konijntjes te wachten op een nieuw thuis waar vast een match voor jouw konijnen bij zal zitten. Helaas is het in de vakantietijd wel erg druk in de opvang. Minder vrijwilligers, meer vakantieopvang en helaas ook dit jaar weer erg veel gedumpte konijnen. Het kan dus zijn dat je even zult moeten zoeken voor je een opvang vindt die nu tijd heeft voor een koppeling waarbij er waarschijnlijk geen adoptie uitkomt. Die gaan vaak voor op het moment. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amor83 Geplaatst: 6 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 augustus 2022 Bedankt voor je advies. Ik laat ze voorlopig weer echt uit elkaar. Ook niet naast elkaar. Weer echt even terug naar hoe het eerst was want (van de week) voordat ik ze echt helemaal samen zetten leken ze echt wel lief naar elkaar door de tralies heen. ( zachtjes neus tegen neus en tegen elkaar aan liggen met tralies ertussen). Ik ga even na of een opvang iets kan betekenen want ik vind het gewoon zelf te spannend en mezelf te ‘onkundig’ om dit goed aan te pakken. Pffff heb er gewoon echt stress van. Had nooit gedacht dat het zo lastig zou gaan, konijnen. Ik wil ze gewoon allebei een super leuk huis bieden maar dat lukt nu niet 😞 zie nu twee ongelukkige konijnen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amor83 Geplaatst: 7 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2022 (aangepast) Een update: had de hele omgeving afgespeurd voor konijnenopvang die met het koppelen kon helpen. Eindelijk had ik er 1 gevonden die een koppelvakantie aanbood. Ze zijn een week lang op koppelvakantie geweest. Wij hebben ondertussen een heel nieuw verblijf gemaakt. Het is een heus konijnenparadijs geworden van 9m2. Ik heb veel schuil en klim plekjes gemaakt en ze hebben een zandbak. Alles nieuw en de oude spullen heb ik weggedaan. Bij de opvang ging het al snel goed. Ze zijn niet enorm close maar ze gingen niet meer vechten. Ik mocht ze van de week weer ophalen. Het ziet ernaar uit dat de ram de dominantste is van de twee en de voedster de strijd om ‘de baas te zijn’ heeft opgegeven. Ze hebben het super naar hun zin in het nieuwe verblijf. Ze zijn regelmatig bij elkaar te vinden maar gaan ook geregeld hun eigen weg. Ik heb goede hoop dat het vanaf nu gewoon goed blijft gaan. 7 september 2022 aangepast door Amor83 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten