Ga naar inhoud

Konijnen(apen)streken


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Apenkoppen zijn het soms. Ik heb vier icepods en steeds liggen er twee in de diepvries. De doosjes had ik bewaard. Ik dacht dat is van de winter makkelijk om in te bewaren. Die bolle dingen stapelen anders zo lastig. Ze liggen in een oud konijnenhok in de ren en in de kap van de PeeWeebak. Vanmorgen kom ik in de ren en wat zag ik? Ze zijn n de eerste verdieping van het hok gesprongen in de omgekeerde bak en hebben heerlijk aan twee dozen van de icepods zitten knagen.

Ik kan me voorstellen als je ze in de kamer hebt, je meubilair eraan gaat. Als ik zie hoe ze soms ook te keer gaan op zo'n wilgentunnel. .....

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha wat een karakters! Leuk zeg. Ik heb me hier in het begin over lopen verbazen hoe de hooitunnel (karton met kruiden erop geplakt) te grazen wordt genomen. Hoorde terwijl ik in de serre zat een GIGANTISCH hard geknaag/geschraap wat ik niet helemaal kon plaatsen, tot ik dus dichterbij het hok kwam en zag dat het de konijnen waren die aan die tunnel aan het knagen waren. Net of ze grint aan het eten waren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik exact hetzelfde. Ik dacht dat er ergens een specht aan het kloppen was. Die wilgentunnel die je in alle bochten kunt vouwen is hier een succes. Zo'n wilgenrol met hooi ook wel. Het hooi is er allang uit maar ze rennen er doorheen en tunnel ligt dan hier en dan daar. Ze vinden het ook niet erg meer om erin te zitten en dat hij dan gaat rollen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zaterdag was ik de ren een goede beurt aan het geven. Ik was met de bezem ijverig in de weer. Flo kwam me steeds achterna en probeerde in de bezem te bijten.

Je lijkt ze geen groter plezier te doen dan de ren schoon te maken. Je bent dan alles aan het verplaatsen en dat wordt dan gelijk door ze geïnspecteerd.

Haha, het zijn geen konijnen maar draken.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week is de deur van de ren naar binnen draaiend gemaakt en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Maar de konijnen moesten even opgesloten worden want anders zouden ze ontsnappen. Voer in het bakje gedaan en snel de twee deurtjes voor het hok gedaan. Daar zaten ze in de val. Ze knabbelden even later ook druk aan het hooi en het boren en zagen liet ze volkomen koud. Maar Flo beviel het op een gegeven moment niet meer in het hok. Hij is een echt knaagdier. Ik hoorde geknaag maar kon niet zien wat het was. 

Toen ze er na een kleine twee uur opgesloten te zitten uit mochten zag ik dat hij de ruif te pakken had gehad.

IMG_7581.jpg

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vanmiddag nieuw vinyl in het hok bevestigd. Omdat ik de bodem van het hok eerst wat schoon wilde maken, moest ik het daarna even met een brander (!) droog maken. De konijnen verblikten of verbloosden niet van het lawaai maar gingen heerlijk door met peuzelen. Ik had even mijn stoffer en blik op de loopplank gelegd en in een mum zat Flo erbij en direct een hapje uit het rubber van het plastic blik. O. o. o.

Het vinyl vast gezet met ijzer langs de randen. Kijken of ze het nu nog kapot kunnen krijgen. Ik heb geloof ik nog nooit zo'n sloper gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dochter zei van de week. Bijna elke ochtend hoor ik een gerammel. Wat zou dat kunnen zijn? Ik: de eekhoorn die aan de walnoten knabbelt? Nee, zei ze iets van metaal. O, zei ik dan weet ik het al. De bak met groenvoer zal dan leeg zijn en de meeste nachten kiepen de konijnen die uit het hok. Nou, zei ze ze doen dat tegen de morgen. Dat metaal rinkelt natuurlijk op de tegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

's Morgens krijgen ze een handje brokjes door de ren gestrooid. De eerste paar uit de hand en dan strooi ik ze rond. De melkbus zet ik op de tweede verdieping. Heb ik dat vanmorgen niet gedaan en op de eerste verdieping neergezet?

Ik kwam straks in de ren en de melkbus lag op de grond en het deksel eraf. En het hengsel lag er ook naast. Ik dacht: het zal toch niet? Maar gelukkig zat er nog voer in. Konden ze er niet bij? Was de opening te nauw? Ik weet dat de bus bijna leeg was, maar ze zullen er vast wel van gegeten hebben.  Ze hadden de bus ook bovenop zich kunnen krijgen. Tot nu toe vrij goed afgelopen. Gelukkig zag ik ze net wel hooi eten. Ze zullen eens een hele bus met brokjes omgooien.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zie mijn konijnen weinig binkies maken maar nu heb ik het wel gezien. Als ik de ren binnenkom, zitten ze elke ochtend al bij de deur te wachten. Ze horen en zien me aankomen. Ze gaan dan achter elkaar aan rennen. Vanmorgen heb ik even gewacht met voeren en dan zie ik ze meerdere binkies maken en over elkaar heen springen. Dus ik moet gewoon even wachten met voeren en ze een poosje een sprintje laten trekken. Goede ochtendgymnastiek.

Vanuit de kamer heb ik ze een hele poos geobserveerd. En toen zag ik Rosie ijverig aan het graven in de zandschelp. Ik heb er al wekenlang geen water in gedaan omdat ik het natte zand nu te koud vind. Het is nu dus duinzand geworden. Dus ook in de winter wordt de zandbak gebruikt.

Maar ik zag ook een poging van Rosie om op de bovenste verdieping van het hok te komen waar het voer staat. mmmm. Lijkt me tamelijk moeilijk, zo niet onmogelijk maar zeg nooit nooit met konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb af en toe konijnen en cavia's van de opvang in huis (als gastgezin). Een paar maanden terug had ik een ontzettend lieve piepjonge pluizebol. Echt een dotje dat de meest fantastische sprongen, sprintjes en binkies maakte. Geweldig om te zien. Totdat ik haar ineens kwijt was. Wat bleek? Ze had een enorme vacht, maar daar zat een piepklein konijntje onder. En dat piepkleine konijntje paste dus door een hele smalle opening aan de bovenkant van een keukenplint... Gelukkig kwam ze er zelf ook weer uit!

aangepast door Suus1978
Taalfout
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Dat gevoel heb ik ook.

En als je dan dingen verplaatst, zijn ze heel druk met verkennen. Alleen al als ik de PeeWeebak op de grond zet om deze te verwisselen voor een schone bak.

Het griezelige vind ik dat je zo gauw op ze trapt. Het moet voor die beestjes toch reuze eng zijn om van die langpotige wezens te zien in hun ren? Maar het lijkt ze niet veel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

En ik moet inderdaad ook steeds goed kijken waar ze zijn. 

 

Ik kijk altijd achter me, onder me, langs me en meestal gaat dat dus gewoon helemaal goed. De andere dag riep mijn man me terwijl ik aan het bezemen was, toen hadden we even een gesprek en toen ging ik dom verder zonder te kijken. Knal ik tegen Lodewijk aan met mijn been, ik schrok me kapot en gilde, Scarlett was helemaal overstuur, want ik was overstuur en gaf een luid signaal, dus die sprong het konijnenhuis in, de bak daarin en stampte en vond dat de situatie gevaarlijk was. Daardoor ging Lodewijk er als een gek achteraan en kon ik dus niet zien of alles ok was. Ik gauw lamp pakken, daarna kijken in het hok, alles gewoon ok natuurlijk. Mijn man's reactie: heb ik ook al een keer of 15 gedaan, per ongeluk tegen Lodewijk aan gestoten, komt wel goed hoor. Als we samen buiten staan en aan het schoonmaken zijn, wordt er heel vaak "konijn" achter je/onder je etc. geroepen naar elkaar. Meestal ben ik dus zo oplettend dat het niet fout gaat.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnyempress zei:

 

Ik kijk altijd achter me, onder me, langs me en meestal gaat dat dus gewoon helemaal goed. De andere dag riep mijn man me terwijl ik aan het bezemen was, toen hadden we even een gesprek en toen ging ik dom verder zonder te kijken. Knal ik tegen Lodewijk aan met mijn been, ik schrok me kapot en gilde, Scarlett was helemaal overstuur, want ik was overstuur en gaf een luid signaal, dus die sprong het konijnenhuis in, de bak daarin en stampte en vond dat de situatie gevaarlijk was. Daardoor ging Lodewijk er als een gek achteraan en kon ik dus niet zien of alles ok was. Ik gauw lamp pakken, daarna kijken in het hok, alles gewoon ok natuurlijk. Mijn man's reactie: heb ik ook al een keer of 15 gedaan, per ongeluk tegen Lodewijk aan gestoten, komt wel goed hoor. Als we samen buiten staan en aan het schoonmaken zijn, wordt er heel vaak "konijn" achter je/onder je etc. geroepen naar elkaar. Meestal ben ik dus zo oplettend dat het niet fout gaat.

Haha, dat zou hier ook zo kunnen gebeuren 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Bunny566 zei:

Haha, dat zou hier ook zo kunnen gebeuren 😄

 

Fijn dat ik niet de enige ben. 🤭. De andere dag had Lodewijk mijn man met een nieuwe apenstreek te pakken en toen lag ik binnen in de stuip van het lachen, maar was te laat om een foto te nemen.

 

Ik vertelde man dat Scarlett een beetje wit doorzichtig snot had gehad, maar verder wel goed keutelde, dronk en at, gewoon levendig was en ook Lodewijk had lopen wassen, maar dat ik het in de gaten wilde houden. Hij op zijn knieën op de stenen, met zijn hoofd naar beneden om te luisteren naar haar ademhaling en dus plat voorovergebogen. Zo'n beetje child pose, als je yoga kent of wil googlen wat ik probeer uit te leggen.

 

Als je Scarlett teveel aandacht geeft, dan wil Lodewijk dit ook, dus die ging achter mijn mans rug met zijn voorpoten duwen. Ok, dat doet hij bij mij ook weleens, dan voel ik pootjes. Alleen gezien mijn man voorovergebogen zat ipv alleen op zijn hurken, zag hij zijn kans schoon. *HOP* En dus zat er een konijn op mijn mans rug, kon hij niet meer omhoog komen en lag ik in de stuip. Scarlett bleef gewoon lekker rustig liggen. maar vond het wel raar dat ze niet meer geaaid werd. Lodewijk zelf vond het maar wat tof om zo hoog te zitten, maar sprong er uiteindelijk dus wel gewoon zelf van af.

 

Snot was gelukkig weg na 1x, dus waarschijnlijk irritatie van hooi of Lodewijks haar ofzo geweest.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh ik heb ook wel eens dat ik de één in de gaten hou, en dat de ander dan opeens zonder dat je het door had naast of achter je is gaan staan. Dan ontwijk je de één en sta je bijna op de ander 😂

Ik moet zeggen dat met de witbonte konijnen die ik nu heb, het in het donker wel mee valt. Ik heb vroeger ook zwarte en donkergrijze konijnen gehad, die zie je gewoon niet in het donker!

 

Gelukkig heb ik nooit op een pootje gestaan of zo iets ergs. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Ik moet zeggen dat met de witbonte konijnen die ik nu heb, het in het donker wel mee valt. Ik heb vroeger ook zwarte en donkergrijze konijnen gehad, die zie je gewoon niet in het donker!

Nou inderdaad! Wannes was ook witbont en die viel in het donker wel op. Merien is zwart en die zie ik écht niet! Zoetje is bruin met een grote witte bef, dus fie xie ik ook wel. En ze wordt steeds lichter (grijzer), dat scheelt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bunnyempress zei:

Mijn man's reactie:

Omdat de deur van de ren omgezet is, zag ik nu dat waar de vorige keer de grendel gezeten had er drie hokjes gaas wegwaren. Zag het nu pas. Dus dichtmaken in het geval de jonge marters in het voorjaar komen. Ik moest elke keer tegen mijn man zeggen: uitkijken, kijk uit.

Hij gaat ervan uit dat de konijnen wel opletten. Niet dus. Dus ik moet meer op mijn man letten dan op de konijnen.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .