Ga naar inhoud

Frans hangoor blijft afvallen


Pip123

Aanbevolen berichten

Hallo! 
Wij hebben een Franse hangoor dame die in augustus 3 jaar oud wordt. 
Sinds mei dit jaar heeft onze Pip last van een abces onder haar voor pootje. Inmiddels is dit abces onder controle door een operatie, antibiotica, pijnstilling en iedere dag goed schoonmaken. 
 

Echter is Pip veel afgevallen. Voor het abces woog Pip 6.5kg. Inmiddels is dit gezakt naar 5.0kg. Ze eet en drinkt wel nog goed en de ontlasting is ook normaal. Ze krijgt brokjes, hele dag hooi en wortel/ander groen voer. We merken door de gewichtsafname dat ze enorm verzwakt is. Heeft iemand van jullie tips wat we het beste kunnen doen? 
 

Bedankt alvast 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een abces kost veel energie en kan gewichtsafname verklaren. Er kan ook iets anders spelen of misschien eet ze toch iets minder dan normaal? Hoeveel brokjes per kg geef je? Mogelijk kun je haar wat extra’s zoals erwtenvlokken (heel weinig!) en gedroogde/verse kruiden bij gaan voeren. 
Er zou ook iets anders kunnen spelen waardoor de gewichtsafname speelt. Denk bijvoorbeeld aan E.C. Laat ze verder nog klachten zien? Veel drinken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit momenteel op 25 gram brokjes per kg gewicht. Hooi is ze wel iets minder aan het eten. Dit proberen we bij te voeren door regelmatig echt voor haar snuitje te houden. En dan eet ze het ook. Qua drinken drinkt ze niet meer als voordat ze het abces kreeg. Klachten van E.C. heeft ze eigenlijk niet. Laatste dagen loopt ze wel iets minder stabiel. Zelf dachten we dat dit komt, omdat ze zo verzwakt is. Ze kan dan wat minder soepel opstaan na het slapen. Ze slaapt momenteel wel meer dan voorheen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua brok zou je zeggen dat je dan ruim voldoende zit. Dat kan het minder hooi eten ook wel verklaren. Dat minder stabiel lopen en moeilijker opstaan zou mij wel zorgen baren. Dat zou toch iets van EC kunnen zijn als je ook dat afvallen opmerkt. Of iets met de gewrichten/het skelet. Ik zou zelf denk ik nog terug gaan naar de dierenarts en eventueel precentief behandeling tegen EC zou opstarten, of ik zou een röntgenfoto laten maken. Dan weet je iets gerichter wat je kan doen en heb je mogelijk een oorzaak te pakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het behandelplan wat je hebt meegekregen ook even naast het behandelplan van dierenarts wilhelminapark gelegd? Dat je de eerste weken bijvoorbeeld een hogere dosis moet geven dan normaal? Even googlen en je vindt het behandelplan wat echt goed werkt bij EC. Ik hoop dat je konijn snel beter wordt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts heeft 1x daags 4,5ml voorgeschreven. Als ik Google zie ik dat 20mg = 0,8ml Panacur per kilo lichaamsgewicht. Jullie advies is dus 2x daags deze dosering geven voor de eerste 2 weken en daarna 2x daags 10mg = 0,4ml Panacur per kilo lichaamsgewicht voor de laatste 2 weken? Dit is dan ook volgens het behandelplan van dierenarts Wilhelminapark. 

aangepast door Pip123
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om morgen even met de dierenarts te overleggen of je berekeningen kloppen. Volgens mij zijn er verschillende doseringen van panacur (weet ik niet zeker). 

 

Maar zeker is het advies om het behandelplan van Wilhelminapark te volgen, zij zijn één van de besten op gebied van konijnen. Dus leg je dierenarts ook zeker dat behandelplan voor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft de Panacur 2.5% oplossing gekregen. Op bijna iedere site lees ik de eerste twee weken een dubbele dosis van 20mg per kilo lichaamsgewicht. Daarna 2 weken een normale dosis van 10mg per kilo lichaamsgewicht. Ik zal morgen even de dierenarts raadplegen. Onder andere op deze site staat het ook: https://www.konijnen.nl/nieuw/index_ed.php?p=3&q=5&r=4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! De dierenarts is van haar oude gewicht uit gegaan wat in het systeem staat met die 4,5 me. Echter schrijven ze 1x daags toe. Zelf ben ik voornemens om 2x per dag 4ml te geven de eerste twee weken. Vervolgens 2x per dag 2ml. Ik ga vandaag even de dierenarts raadplegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .