mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Mijn Lilou en Miel worden al wat ouder. Lilou is 8,5 jaar, Miel is minstens 6 jaar, aangezien zijn leeftijd niet exact geweten is. Ze zijn altijd een aangenaam koppel geweest, als in 'goede kamergenoten'. De laatste tijd worden ze steeds hechter, gaan ze steeds meer aan elkaar hebben. Zo fijn voor hen. Nu heb ik sinds gisteren een opvangertje, buren hadden hun nijn in de natuur gedumpt, omdat ze een maand met vakantie gaan. In een omgeving vol vossen, marters en roofvogels én langs een drukke straat. Nu zit Trix, zoals ik haar genoemd heb, voorlopig in een draadkooi in de garage. Ik wil haar stiekem wel houden, maar ze is één brok jeugdig geweld. Ik ga haar binnenkort laten inenten en castreren, is het niet om hier te blijven, dan wel om haar adoptie vanuit de opvang te vergemakkelijken. Want nu is ze mega hormonaal, wat niet bevorderlijk is voor een koppeling of adoptie. Is het een goed idee om toch proberen te koppelen? De ren is 12m², dus ruim genoeg, en Lilou en Miel zijn supermakkelijke dieren, maar ook superchill. Of moet ik gewoon het meest logische doen en Trix naar de opvang brengen? Dit is Trix. 😊 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 (aangepast) Wat lief dat je haar hebt opgevangen en wat ziet ze eruit zeg! Arm ding. Ik vind het altijd een lastige. Als je heel veel pech hebt en het werkt niet, valt je eigen koppel uit elkaar. Ik heb twee keer een trio proberen te maken, twee keer niet gelukt. Mijn beide koppels zijn gelukkig niet gaan vechten of uit elkaar gevallen, maar het kan wel. Het is een risico dat je neemt. Hoe groot dat risico is weet ik niet zo goed. Ik denk dat de kans dat je een hecht trio gaat krijgen niet heel groot is, hoewel als je twee konijnen hebt die makkelijk zijn het misschien wel gaat. Het ligt eraan hoe Trix dan in de koppeling zal zijn. Heb je zelf veel ervaring met koppelen? 31 juli 2022 aangepast door Jamesthebunnybutler Typefoutjes 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Ach arm ding, wat ziet ze er uit. Gelukkig zit ze er nu goed bij. Ik zou zelf nooit mijn oudere koppel willen verstoren met zo'n jong dier er bij. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Haha @Dollie we schreven tegelijkertijd hetzelfde in andere volgorde 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Stiekem kan ik jouw gedachten lezen maar wilde niet laten merken dat ik afgekeken heb dus heb beetje gehusseld. 😛 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 50 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei: Wat lief dat je haar hebt opgevangen en wat ziet ze eruit zeg! Arm ding. Ik vind het altijd een lastige. Als je heel veel pech hebt en het werkt niet, valt je eigen koppel uit elkaar. Ik heb twee keer een trio proberen te maken, twee keer niet gelukt. Mijn beide koppels zijn gelukkig niet gaan vechten of uit elkaar gevallen, maar het kan wel. Het is een risico dat je neemt. Hoe groot dat risico is weet ik niet zo goed. Ik denk dat de kans dat je een hecht trio gaat krijgen niet heel groot is, hoewel als je twee konijnen hebt die makkelijk zijn het misschien wel gaat. Het ligt eraan hoe Trix dan in de koppeling zal zijn. Heb je zelf veel ervaring met koppelen? Op zich is het niet zo'n probleem als het geen hecht trio wordt, zolang mijn koppel maar een gelukkig koppel blijft. Dan heeft Trix nog steeds gezelschap en meer dan voldoende ruimte, dus moet ze zich zelf maar vermaken. Hetgeen waar ik het meeste mee zit is dat ik het pensioen van mijn oudjes op het spel zet omdat ík persé de redder wil uithangen. Ik heb wel wat ervaring met koppelen, ik heb een tiental koppelingen gedaan, mààr met deze kanttekening dat het allemaal supervlotte koppelingen waren, amper de naam 'koppeling' waardig. 😁 Dus ik ben er op zich niet bang voor. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Ik heb meerdere malen dat soort trio's meegemaakt en ik vind dat eigenlijk juist wel sneu, Trix verdient toch net zo goed een écht eigen maatje en niet twee waar ze een beetje bij hangt? Wij herplaatsen om deze reden ook niet meer in drietallen, het kan goed gaan maar het gaat ook heel vaak eigenlijk soort van net niet goed waardoor één konijn alsnog in semi eenzaamheid leeft. Maar ja, er wordt niet geknokt, dus dan wil je als eigenaar geen moeilijke beslissing nemen en dan blijft zo'n situatie soms wel jaren ontstaan. Dat is nooit mijn bedoeling bij herplaatsing en ik kan daar ook wel verdrietig van worden om eerlijk te zijn. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 58 minuten geleden, Dollie zei: Ach arm ding, wat ziet ze er uit. Gelukkig zit ze er nu goed bij. Ik zou zelf nooit mijn oudere koppel willen verstoren met zo'n jong dier er bij. 't Is een moeilijke keuze. Want ik wil niet bijdragen aan de overvloed aan konijnen in de opvang, dus zou ik haar zelf willen houden. Mààr dat is dan ook zowat het enige argument om de pro-lijst. Al de rest staat op de contra-lijst. En dan probeer ik mezelf te overtuigen van: misschien fleurt mijn oude koppel wel op van een jeugdige nieuwkomer? Maar realistisch gezien weet ik het antwoord al wel. 😕 Zou het voor jou een meerwaarde zijn, als opvang, om een jong dier binnen te krijgen dat ingeënt en gecastreerd is of zou je liever hebben dat mensen bij afstand een financiële bijdrage leveren? Ik heb de opvang waar ik haar naartoe zou brengen ook al gecontacteerd met dezelfde vragen zodat ik weet waar hun voorkeur ligt. Al hebben zij momenteel een opname-stop, dus Trix blijft nog een tijdje hier. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Voor mij zou dat een enorme meerwaarde hebben, zeker als het konijn niet direct opgevangen kan worden, dan kan die tijd benut worden om de ingreep uit te laten voeren en rustig herstellen, daarna direct herplaatsen. Specifiek in ons geval (zal per opvang/praktijk verschillen) is het ook nog eens zo dat wij zoveel mogelijk castraties tegelijk proberen te laten doen omdat het best een stukje rijden is, maar tegelijkertijd ook weer niet teveel in één keer kunnen plannen omdat de dierenarts in haar eentje werkt. Het kan best zijn dat ik 15 konijnen heb die gecastreerd moeten worden, maar die kan ik nooit tegelijk laten doen want dan moet zij haar hele dag vrijmaken en dat kan natuurlijk niet. Als een konijn net pech heeft en binnenkomt kort na zo'n ronde of als de ronde al vol is, dan kan het zomaar zijn dat hij of zij een maand wacht tot ze aan de beurt zijn en dat is doodzonde want in die tijd kunnen ze niet geplaatst worden, moeten ze wel voer en een schoon hok etc. Het komt daardoor bijv. ook best wel eens voor dat we op de wachtlijst kijken en specifiek konijnen laten komen die al geholpen zijn. Ik zou dat echt heel fijn vinden, als mensen die moeite al nemen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 5 minuten geleden, Dollie zei: Ik heb meerdere malen dat soort trio's meegemaakt en ik vind dat eigenlijk juist wel sneu, Trix verdient toch net zo goed een écht eigen maatje en niet twee waar ze een beetje bij hangt? Wij herplaatsen om deze reden ook niet meer in drietallen, het kan goed gaan maar het gaat ook heel vaak eigenlijk soort van net niet goed waardoor één konijn alsnog in semi eenzaamheid leeft. Maar ja, er wordt niet geknokt, dus dan wil je als eigenaar geen moeilijke beslissing nemen en dan blijft zo'n situatie soms wel jaren ontstaan. Dat is nooit mijn bedoeling bij herplaatsing en ik kan daar ook wel verdrietig van worden om eerlijk te zijn. De nagel op de kop. Spijtig genoeg. Want met een beetje pech zou het hier inderdaad zo gaan. 'Het ziet er vredig uit, dus alles zal wel in orde zijn.' Omdat er geen 'harde' beslissingen kunnen genomen worden. Ik heb wel één keer een jongedame bij een volwassen koppel gevoegd en dat ging prima, maar deze zijn senior en de voedster is ook niet op karakter gekozen, zoals bij een goede koppeling, maar op puur toeval. Dus ik denk dat 'k het antwoord wel weet. Want ook: Trix is supersociaal, ze vraagt steeds aandacht en laat zich aaien, terwijl ze bij mij in de ren zou geplaatst worden waar ze half zou verwilderen, aangezien mijn konijnen, is het goed is, slechts éénmaal per jaar in handen komen, voor hun inentingen. Wel zonde van zo'n sociaal dier. (Mijn nijnen worden niet aan hun lot overgelaten, voor alle duidelijkheid, ze zijn geen knuffeldieren maar mogen gewoon konijn zijn. ) De enige andere optie zou nog zijn Trix koppelen en een viertal, maar daar wil ik niet aan beginnen, dat is een optie dieet geen is. Net zoals een tweede een evenmin een optie is. Dus dan blijft Trix nog tot er plaats is in de opvang en dan gaat ook zij het dating-circuit in. 😥 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 *een tweede Ren. Autocorrect. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Ja ik spreek hier ook echt uit eigen ervaring hoor, ik zie het natuurlijk terug bij mensen die afstand doen/adopteren/advies vragen, maar heb het daarnaast aan den lijve ondervonden. Meerdere keren zelfs en een aantal keer toch achteraf te lang aan laten modderen, want het gaat niet slecht. Maar ja, we willen eigenlijk meer voor onze dieren dan 'niet slecht'... Daarnaast heb ik het twee jaar geleden nog eens geprobeerd met een dame die niet in mijn groep kon en die wilde ik ook zo graag een plekje bieden, net als jij nu, dat ik daar mijn lieve koppel voor 'opgeofferd' heb. Koppeling mislukt en het koppel heeft er nog maanden last van gehad. Ik heb me daarna wel voorgekomen er echt niet meer aan te beginnen. Begin dit jaar een tijdelijk drietal gekoppeld, door stormschade moest mijn groep uit elkaar, vervolgens is één van een ander koppel overleden en het overgebleven maatje moest bij de (opnieuw te koppelen) groep in. Die wilde ik niet lang alleen laten, dus tijdelijk een drietal gemaakt (voor tijdelijk vind ik er niet echt bij horen ook veel minder erg, dan is er tenminste wel iets van gezelschap) en dat ging gelijk zo goed dat ik dacht nou kijk het kan wel! Tot een week voor de nieuwe ren kwam en één van de drie telkens overal weggejaagd werd 🙄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 't Is wat je zegt, we moeten méér willen dan 'niet slecht'. En bij een goede opvang weet je dat ze voor het beste gaan. Maar het wordt wel de eerste keer ooit dat ik een dier naar een asiel/opvang breng. 😥 Zelfs al is het niet echt míjn dier. Ach ja, zijn we weer een ervaring rijker, hé. Als iemand Trix wil ... Wees welkom. 😁 Ze is voornamelijk wit, met hier en daar een vuile plek die nog wel zal slijten. Eén bruin oor langs de ene kant en één bruin oog langs de andere kant. En blauwe ogen. En ik vermoed dat 't nog een jonkie is. En een voedster. Maar daarvoor gaan we eens langs de dierenarts. Bedankt voor het advies. 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 31 juli 2022 Delen Geplaatst: 31 juli 2022 Wat een knapperd, die Trix! En wat fijn dat je haar hebt opgevangen. 😊 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 31 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2022 55 minuten geleden, Annasbeestenbende zei: Wat een knapperd, die Trix! En wat fijn dat je haar hebt opgevangen. 😊 Ze is mooi, hé, en zo sociaal. Ze komt steeds aaitjes vragen en loopt niet weg zodra ik de kooi open ... Niet zoals mijn hooligans, die me enkel als personeel behandelen en zich niet verlagen tot mijn niveau. 🤭 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 2 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 Tot zover mijn kennis over geslachtsbepaling bij konijnen ... Toen ik Trix daarnet uit het hok haalde om het schoon te maken, zag ik ineens twee felroze vleesjes ... Oeps. Trix blijkt dus een mannetje. 🤭 Des te beter, makkelijkere en goedkopere ingreep en vlugger herstel. 😁 Hij houdt trouwens de naam Trix ... Waarom ook niet? 't Blijft een leuke naam. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 2 augustus 2022 Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 Gelukkig dat je er nu achter komt 😉 En geen kans op ongewenste zwangerschap. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 2 augustus 2022 Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 2 uren geleden, mystique zei: Tot zover mijn kennis over geslachtsbepaling bij konijnen ... Toen ik Trix daarnet uit het hok haalde om het schoon te maken, zag ik ineens twee felroze vleesjes ... Oeps. Trix blijkt dus een mannetje. 🤭 Des te beter, makkelijkere en goedkopere ingreep en vlugger herstel. 😁 Hij houdt trouwens de naam Trix ... Waarom ook niet? 't Blijft een leuke naam. Je kunt er ook nog Twix van maken, zoals de koekrepen 😉 Ik vind het super dat je het zo aanpakt. Ten eerste natuurlijk dat je hem redde nadat hij gedumpt was, maar ook dat je nu zelf nog allemaal stappen zet om het de opvang uiteindelijk makkelijker te maken. Nu maar hopen dat, als hij daar eenmaal terecht kan, hij ook snel weer door maar naar zijn gouden mandje. Aan jou zal het in ieder geval niet liggen en aan Trix zelf ook niet zo te horen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 2 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 2 uren geleden, Evee zei: Gelukkig dat je er nu achter komt 😉 En geen kans op ongewenste zwangerschap. Inderdaad, vooral geen kans op een nestje, want daarvoor vreesde ik wel, met al de wilde konijnen hier. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 2 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 12 minuten geleden, happy211 zei: Je kunt er ook nog Twix van maken, zoals de koekrepen 😉 Ik vind het super dat je het zo aanpakt. Ten eerste natuurlijk dat je hem redde nadat hij gedumpt was, maar ook dat je nu zelf nog allemaal stappen zet om het de opvang uiteindelijk makkelijker te maken. Nu maar hopen dat, als hij daar eenmaal terecht kan, hij ook snel weer door maar naar zijn gouden mandje. Aan jou zal het in ieder geval niet liggen en aan Trix zelf ook niet zo te horen. Ik zal je meer vertellen: ik ben zoo oud dat Twix, in mijn tijd, nog Raider heette. 🤭😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lio en Leia Geplaatst: 2 augustus 2022 Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 In mijn tijd ook 🤣 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 2 augustus 2022 Delen Geplaatst: 2 augustus 2022 1 uur geleden, mystique zei: Ik zal je meer vertellen: ik ben zoo oud dat Twix, in mijn tijd, nog Raider heette. 🤭😂 Ik ook! Maar Raider is ook best een leuke naam voor een konijn. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 4 augustus 2022 Delen Geplaatst: 4 augustus 2022 (aangepast) Op 2-8-2022 om 15:07, mystique zei: Hij houdt trouwens de naam Trix ... Waarom ook niet? 't Blijft een leuke naam. Wij hadden indertijd een hondje overgenomen dat Trixy heette en ook een reu was!!! Twix vind ik een leuke vondst van Happy211. En hij is ook wat bruin en heeft een wit hart en witte vacht en één bruin oog. En Twix is makkelijk voor kinderen die geen R kunnen zeggen! 😃 4 augustus 2022 aangepast door To van de Veluwe Aanvullling 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mystique Geplaatst: 5 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 augustus 2022 Trix heeft vandaag een buitenrennetje gekregen, geen paradijs, maar hij kan zijn pootjes eens strekken. Zijn ren staat vlak naast de ren van Lilou en Miel, dus er was wel even de angst dat zij er slecht op zouden reageren, maar voorlopig laat het hen syberisch koud. (Het was of déze plek of géén ren, dus ja ... ) Hij mag er wel enkel overdag in, aangezien de ren niet 100% roofdierveilig is, maar 't is beter dan niets. Ik heb Trix vandaag ook eens geborsteld, want er zaten heel wat klitten in zijn, nochtans kortharige, vacht en heb meteen ook zijn nageltjes geknipt. Ik vraag me af hoe een gezond konijn zó vuil kan zijn. 't Enige dat ik kan bedenken is dat hij met een heleboel konijnen samen in één hok zat, waardoor hygiëne onmogelijk wordt. Hij is nog niet helemaal schoon, maar het is toch al heel wat beter. Hij blijft niét ... maar ik moet zeggen dat ik dat jeugdige geweld wel kan waarderen. Hij is zo blij met alles: een knabbeltak, een kartonnen doos, een aai over z'n kop. Altijd op verkenning, altijd in beweging. Niet zoals mijn twee sokken, die alles bekijken maar niet in actie komen. 😂 Hun 'slome' gedrag stoort mij niet, als het voor hen goed is, voor mij ook, maar nu valt het verschil eens zo hard op. Ik zal hem wel missen. 😕 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 5 augustus 2022 Delen Geplaatst: 5 augustus 2022 Wat een snoepje 🥰🥰 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten