Ga naar inhoud

Konijnen niet meer zindelijk sinds nieuw verblijf


Nina en Hazel

Aanbevolen berichten

De konijnen zitten sinds half mei in hun nieuwe hok & ren. De locatie is verder niet veranderd, wel groter geworden. In het oude verblijf hadden we een toiletbak (grote kattenbak) en daar deden ze alles netjes in. Sinds ze in het nieuwe verblijf zitten, poepen ze overal in het hok. We hebben er onderhand 2 grote toiletbakken (met hooi om te knabbelen) in geplaatst. Beiden wel nieuw, want de oude was aan vervanging toe. Maar dat heeft dus weinig uitgemaakt. Daarnaast blijven ze poepen op de plek waar in de oude situatie de poepbak stond. Het vorige hok had een hele andere vorm. Daar stond de poepbak op een plek waar nu eigenlijk een leeg stukje ren is en dus ook geen afdak of iets dergelijks is. Het hok die kant op schuiven willen we liever niet, want hij staat nu zo gepositioneerd dat we makkelijk bij het toiletbak kunnen om die te verversen. Ze zijn trouwens beiden geholpen. We hebben ook geprobeerd om de rest van het verblijf zonder bodembedekking te laten. Heeft er iemand tips? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er plekken waar ze meer keutelen dan op andere plekken? Je zou tijdelijk met wat meer toiletbakken kunnen werken om het wat te sturen naar enkele locaties. Dan zet je dus op plekken waar ze nu keutelen een extra bak (kan ook een opbergbak zonder deksel of afwasteil ofzo zijn). Het kan zijn dat je dan tijdelijk met 4 bakken ofzo in je ren zit 😄 Maar mijn ervaring is dat dat  wel goed werkt. Als ze dan een maandje zindelijk zijn op die bakken, kun je altijd proberen wat te schuiven naar een fijnere locatie of minder bakken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, maar sommige konijnen geven er niet de voorkeur aan. Een overdekte kattenbak heeft maar één in- en uitgang namelijk. Maar je kan het altijd proberen, er zijn konijnen die het niet erg vinden. 

 

Ik gebruikte toen ik een niet overdekte ren had simpele kattenbakjes waar ik vier gaatjes in de bodem had geboord. Als het flink regende, kon dat toch weglopen. Ik gebruikte er hennepvezel in (verbrokkelt niet als het nat word) met een laagje goedkoop hooi bovenop. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .