Ga naar inhoud

Voerschema


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

In het verre verleden hadden we konijnen en ik gooide de bak vol met gemengd voer en konden ze volop eten. Later ben ik op de grasbrokjes overgegaan.

Af en toe wat paardenbloem en ze konden tussendoor gras in de grote ren eten. Geen problemen.

Dan word je wijzer en hoor je dat je anders moet voeren. 

Nu zou ik de konijnen graag in het hok willen lokken als ik bijv. de ren eens schoon wil spuiten. Met brokjes zou ik ze kunnen lokken. 

's Morgens krijgen ze een handje Science selectie Adult. Ik ga met mijn hand in de melkbus en haal er een vuistvol uit en deponeer dat in hun bakje. Ze eten het samen helemaal op. In de loop van de middag doe ik wat spelletjes - mits het niet te warm is - met ze. De beloning is dan Johannesbrood.

Heel laat in de avond geef ik ze groenten: witlof, andijvie, druivenblad, muur, paardenbloem, gras, kleefkruid. Ik zorg elke keer dat ik drie soorten in de bak heb zitten.

Nu weet ik van Kaatje Keutel dat Rosie nauwelijks groente eet. Soms zie ik haar wel van de witlof eten.

Hoe voeren jullie? Brokjes 's middags of 's avonds? Etc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer 's morgens en 's avonds brokjes. Pieter moet aankomen die krijgt 15 gram Science Selective. Kushi krijgt 11 gram SS. Die eet sneller dus ik voer ze apart.

Groente krijgen ze na ons avondeten, ongeveer 90/100 gram. 

Ongeveer een uur nadat ze de groente op hebben krijgen ze de brokjes. 'S ochtends krijgen ze vers hooi erbij. Brokjes krijgen ze rond een uur na het hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ochtend als de eerste van ons opstaat krijgen ze gedroogde kruidenmix, ergens rond 6 uur in de middag brokjes (30 gram graanvrij voor 4kg konijn) en in de avond als we gaan slapen groenten. Tussendoor zonnebloempitjes (gepeld), lijnzaadbrokjes, of een hand van dat veel te dure timothy hooi met kruiden. En als ik langs hun kamer loop stop ik er vaak even een hand hooi bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschil qua voeren. De één twee keer brokjes en de ander twee keer groente. Ik vind altijd wel dat ze gek zijn op brokjes en dat ze de groente op gaan eten, zie ik nooit. Dat geef in voor ik naar bed ga maar 's morgens is de bak wel leeg. Ze zijn daar volgens mij langer mee bezig dan met die brokjes.

Vandaag stukje tomaat geprobeerd. Maar beide haalden daar hun neus voor op. Ik wilde wat bramenblad plukken maar dat is erg stekelig. Men zal wel makke braam bedoelen. Ik heb het niet geplukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 's ochtends brokjes, hooi en kruiden. En vers drinkwater.  's avonds krijgen ze vers groenvoer en vul ik het hooi en drinkwater aan.

Als ik ze 's avonds brokken geef eten ze heel weinig hooi om de één of andere reden 😄 Vandaar dus 's avonds groenvoer en geen brokken. 's nachts eten ze dan het meeste hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan voer ik ze he

11 uren geleden, Evee zei:

Ik geef 's ochtends brokjes, hooi en kruiden. En vers drinkwater.  's avonds krijgen ze vers groenvoer en vul ik het hooi en drinkwater aan.

Als ik ze 's avonds brokken geef eten ze heel weinig hooi om de één of andere reden 😄 Vandaar dus 's avonds groenvoer en geen brokken. 's nachts eten ze dan het meeste hooi.

Dan blijk ik ze dus net zo te voeren als jij. Ik voer ze 's avonds nog wel ieder een lijnzaadbrokje. Dat schijnt erg lekker te zijn want als ik de pot aan het openmaken ben, staan ze al tegen mijn benen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oeps, vanmorgen toch maar eens gewogen hoeveel brokjes ik geef. Dus weegschaal mee de ren in en wegen maar. Jullie denken dat dat een makkie is? Vergeet het maar. De keukenweegschaal moet dus recht staan en ik zette hem op de tegelvloer. Bakje erop en op 0 zetten. Nou Rosie en Flo wilden in dat te kleine bakje gaan zitten. Ze zaten er letterlijk met de neus bovenop. Hehe, eindelijk lukte het maar ....... voor twee normale dwergkonijntjes blijkt een handje vol brokjes 29 gram te zijn. Dat is dus wel erg weinig, lijkt me. Ze eten volop hooi. en 's avonds echt een grote bak groenvoer. Tussendoor wel eens Johannesbrood of in een voerbal of al beloning na spelletjes of ik strooi het door het hok heen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel wegen ze samen? Stel dat ze beiden 1,5 kilo zijn, dus samen 3 kilo, dan zit je nu terug 10gr brok per kilo per dag. Als je goed voer geeft, dan is dat niet te weinig. Vaak wordt 20gr per kilo aangeraden als basis, maar dat is echt bij een dieet van alleen hooi en brok dus zonder extra's. Met extra's zoals groente en kruiden erbij, ga je vaak naar 15 gram, of zelfs minder naar bijv. 10 gram als ze te weinig hooi eten of hun blindedarmkeutels laten liggen.

 

Je kunt dus even gaan rekenen als je weet hoeveel ze samen wegen en daarop de hoeveelheid brok afstemmen. Als ze met dit schema goed op gewicht en lekker actief blijven, dan is het allemaal prima en hoef je weinig te veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nog nooit gewogen. Wil ze geen stress bezorgen. Haha misschien de personenweegschaal eens op de grond zetten met een bakje met voer erin. Haha springen ze vast direct in.  Wie weet.

Ze zijn zeer levendig en actief. Overdag slapen ze  - nu met de hitte - veel maar als ze me zien, zijn ze weer blij en vrolijk.

De vacht glanst ook. Dat kan ik bij de bruine Flo beter zien dan bij de Japanner.

Duidelijk advies van je. Dank. Ze eten science selection adult.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegen met de personenweegschaal gaat helaas niet lukken, of je moet een konijn oppakken en er zelf op gaan staan. Het verschil in gewicht met en zonder konijn, is dan het gewicht van het konijn. Niet echt handig. Er zijn hier aardig wat mensen die een babyweegschaal gebruiken, omdat ze daar zelf op kunnen kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een digitale keukenweegschaal om de brokjes af te wegen. Gehaald bij de Albert Heijn. Om ze te wegen heb ik een babyweegschaal. Die is in de ren niet helemaal accuraat helaas. Maar ze gaan er wel makkelijk op. Zeker met van die Timothy and Thyme rondjes van SS..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul binnen de bakjes, met een keukenweegschaal. Ik geef 9 gram brokjes per kilo konijn, als ik meer geef dan eten ze hun blindedarmkeutels niet op. Ik weeg mijn konijnen nooit, ze gaan alleen bij de dierenarts op de weegschaal. Hooguit als er een ziek is geweest, om die even extra in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Haha misschien de personenweegschaal eens op de grond zetten met een bakje met voer erin. Haha springen ze vast direct in.

Dat begrijp ik dat ze niet op een weegschaal gaan staan vandaar mijn bovenstaande opmerking. Vanmorgen sprongen ze half in het bakje op de keukenweegschaal. Als de bak groter was geweest, had ik gelijk kunnen wegen. Dat bedoel ik: bak met wat brokjes op de weegschaal en zij zullen er in springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn handje vol is steeds 29 of 30 gram. Dus vrij nauwkeurig. Haha.

Aan konijnen merk je wel wat ze het lekkerst vinden he? Voor een lijnzaadbrokje vermoorden ze elkaar zowat. Je geeft er elk een en nog proberen ze het uit elkaars bek te grissen. idem met klein stukje gedroogd banaan en ook met brokjes. 

Door dit forum ben ik wel groenvoer gevarieerder aan gaan bieden. Gewoon leuk om te doen.

Wat hebben mijn eerste konijnen het dan slecht gehad: de hele dag een bak brokjes voor hun neus. Gras konden ze eten als het er stond en af en toe wat paardenbloemblad. Maar ook zij werden soms nog oud ook of ze gingen dood aan myxomatose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Muisie zei:

Ik weet niet zo goed hoeveel ik moet voeren want zoals andere konijnen eet ze het niet in 1 keer op ze doet er de hele dag mee

Bij jonge konijnen of konijnen die alleen zitten is dat wel vaker, dat ze de hele dag over hun brokken doen. Dat verandert vaak als ze een maatje krijgen. 

Het beste kun je uitgaan van haar gewicht als ze volwassen is (een dierenarts kan dat wel inschatten) en dan 20gr per kilo volwassen gewicht. Wordt haar uiteindelijke gewicht geschat op 2 kilo bijvoorbeeld, dan kun je haar 40gr brokken voeren. Als ze daarbij goed hooi blijft eten en haar blindedarmkeutels opeet, dan zit je goed. Daarnaast kun je ook de groente en kruiden langzaam opbouwen, maar omdat ze nog moet groeien, zou ik lekker de 20gr per kilo brok aanhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onvoorstelbaar dat ze de hele dag met brokjes kan doen. Die twee van mij hebben het in een paar minuten op. Ik wilde gisteren een handje in hun bakje doen en Flo had mijn vinger al te pakken. Beet niet door. Dat zal misschien inderdaad te maken hebben dat ze samen zijn. Net zoiets als een schommel. Als je thuis één schommel hebt, is het altijd ruzie. Als je er een schommel bijhangt, kijken ze er nauwelijks meer naar om. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vanavond heb ik de bak groenvoer eens gewogen. Voor twee dwergen had ik 370 gram groenvoer: wortelloof, andijvie, witlof, druivenblad.

Als ik straks ga kijken (5 uur later), is de bak eigenlijk vrijwel leeg. En ze eten ook altijd erg veel hooi, zowel overdag als 's nachts.

Het viel me op dat Flo die bruin is een erg glanzende vacht heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .